آغاز توزیع نوشت‌افزار دولتی

شناسه خبر: 186136 سرویس: توسعه ، اقتصادی ، گوناگون دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸, ۵۵ : ۱۸ : ۰۰
آغاز توزیع نوشت‌افزار دولتی
آنا و السا امسال شخصیت محبوب دانش‌آموزان ایرانی برای انتخاب طرح لوازم‌التحریرشان بوده است. این درحالی است که شخصیت‌های انیمیشن شکرستان امسال در بازار ورشکست شده‌اند. این موضوع را موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار به «شهروند» می‌گوید و تأکید می‌کند که دانش‌آموزان امسال مانند سال‌های گذشته دنبال کاراکتر خاصی نبودند و طرح‌های فانتزی به صورت تقریبا یکسان فروش می‌رود.
۵۵آنلاین :

فرزانیان با بیان این‌که امسال در بازار نوشت‌افزار کمبود خاصی وجود ندارد، می‌گفت؛ افزایش قیمت نوشت‌افزار متاثر از قیمت دلار بوده است. او همچنین خبر می‌دهد که از هفته آینده لوازم‌التحریر با نرخ دولتی در بازار ایران توزیع می‌شود.
شکرستان ورشکست شد
با نزدیکی به ‌سال تحصیلی جدید، بازار لوازم‌التحریر داغ می‌شود و حالا امسال گرانی نوشت‌افزار بارها خبری شده است. فروشندگان می‌گویند چیزی بالاتر از ٨٠‌درصد بازار نوشت‌افزار ایران وارداتی است و به همین دلیل قیمت‌ها متأثر از دلار بوده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که امسال بچه‌ها چندان کاراکتر محبوبی نداشته‌اند.
موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار می‌گوید: در ٤-٣سال گذشته، شخصیت‌های شکرستان عرضه شدند که در ابتدا شخصیت‌های جذابی برای کودکان بودند. برای همین بسیاری از تولیدکنندگان به سمت تولید محصولاتی با استفاده از این نمادها رفتند؛ ولی با توجه به این‌که این برند دراختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود، تولیدکنندگان حاضر شدند هزینه‌های زیادی که باید بابت حق کپی‌رایت این کاراکترها به کانون پرورش فکری بدهند اما به دلیل ادامه‌دارنبودن تبلیغات این برند توسط کانون نتوانستند توفیق چندانی به دست آورند و ورشکست شدند.
او ادامه می‌دهد: «البته قبل از آن‌هم سارا و دارا، فیل شاه و... کاراکتر‌های مورد استقبالی بودند که تنها به‌طور مقطعی مورد استقبال قرار گرفتند درصورتی که کاراکتری چون؛ باربی با استفاده از تبلیغاتی که دارد، با گذشت چندین‌سال از فعالیت خود به‌طور موفق به فعالیتش ادامه می‌دهد.»
فرزانیان در ادامه با اشاره به این‌که کاراکتر‌های اسلامی و ایرانی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، در این زمینه ادامه داد: «بحث کاراکتر‌های ایرانی- اسلامی بوده که مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و به صورت مقطعی است. به‌عنوان مثال شکرستان در برهه‌ای از زمان  تولیداتی  داشت  که به بازار ارایه می‌شد اما در طولانی‌مدت تبلیغاتی نداشت که در یاد بچه‌ها ماندگار شود و مورد استقبال قرار گیرد. این درحالی است که برندهای خارجی برای ماندگاری کاراکترهایشان روی وسایل بچه‌ها، سال‌ها تبلیغ و بازاریابی می‌کنند.»
کمبود نوشت‌افزار نداریم
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در ادامه با اشاره به این‌که افزایش قیمت لوازم‌التحریر با دلار همگام بوده است، توضیح داد: «افزایش قیمتی که وجود داشته، با دلار همگام بوده و اما برخی کالاهایی که تولید داخل داشته‌اند، افزایش قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند. هرتغییری که در قیمت دلار وجود داشت، برای نوشت‌افزار هم وجود دارد اما باید بگویم که بازار در زمینه نوشت‌افزار برای مهرماه امسال هیچ‌گونه کمبودی ندارد.»
او در ادامه توضیح  داد: «البته بحث دفتر کمی متفاوت است؛ چراکه ارز دولتی به آنها تعلق نگرفت و صحافان مجبور شدند که از بازار آزاد کاغذ خریداری کنند، به همین جهت قیمت دفتر در بین اجناس افزایش بیشتری داشت، به‌طوری که قیمت آن از شب عید ‌سال گذشته تاکنون دوبرابر شده است.»
توزیع لوازم‌التحریر دولتی از هفته آینده
فرزانیان در خاتمه با اشاره به این‌که لوازم‌التحریر دولتی از هفته آینده توزیع می‌شوند، توضیح داد: «در ابتدای ‌سال ١٥-١٠‌میلیون جلد دفتر تولید شده است که قرار شده کسانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، از هفته آینده با قیمت‌گذاری سازمان حمایت محصولاتشان را به بازار بدهند.»
او درباره شیوه فروش دفاتر دولتی هم گفت: «دفاتر دولتی در شرکت‌های تعاونی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های ادارات دولتی قابل فروش هستند.»
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی می‌گوید:  «در حال حاضر جنس در بازار تأمین شده و کمبودی احساس نمی‌شود. میزان عرضه کاملا مناسب فصل شروع مدارس است.»
فرزانیان  تغییرات قیمتی را چنین توضیح می‌دهد:  « تغییرات قیمت‌ها براساس تغییر قیمت دلار مانند همه کالاهای دیگر اتفاق افتاده‌است. نوسان در بازار لوازم‌التحریر هم در همین سطح بوده است. در برخی از موارد کمتر هست اما بیشتر نیست.»


منبع : شهروند
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

واقعیت آنکه، ما نیاز داریم تا از برخی از سازوکارهای پشت پرده ستاره های اینستاگرامی آگاه شویم. این متن شاید در قسمت هایی تلخ و یا شاید هم سطحی به نظر آید ولی قصد آن صرفا ارتقاء آگاهی های عمومی درباره مسائل این روزهای ما در فضای مجازی است.

چرا رابطه آمریکا و ایران راه به جایی نمی برد؟

بعد از روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ کمتر کسی فکر می کرد پرتلاطم ترین دوران روابط ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری او اتفاق بیفتد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدئو : «دیوار آدامس» سیاتل؛ از زباله‌دانی تا اثری هنری

ویدئو : امید داشتن عین قدرت است

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر