۷ نکته طلایی که پس از ورزش کردن باید رعایت کنید

شناسه خبر: 156418 سرویس: ورزشی ، گوناگون دوشنبه ۱۷ دي ۱۳۹۷, ۳۶ : ۰۰ : ۰۰
۷ نکته طلایی که پس از ورزش کردن باید رعایت کنید
ورزش باید از بهترین برنامه‌های روزانه هر فرد باشد، اما رعایت برخی نکات پس از ورزش کردن به شما کمک می‌کند نتیجه بهتری از انجام ورزش بگیرید.
۵۵آنلاین :

افراد با شیوه‌ها مختلف ورزش می‌کنند برخی به باشگاه ورزشی می‌روند، برخی در خانه ورزش می‌کنند و عده‌ای هم به پارک می‌روند اما یک نکته در مورد ورزش کردن وجود دارد و آن هم رعایت چند مورد مهم پس از اتمام ورزش است.

حقیقت این است که شما کمتر از نیمی از وظیفه خود را در باشگاه ورزشی انجام می‌دهید و مابقی آن مربوط به تغذیه و دیگر شرایط می‌شود.

متخصصان راه رسیدن به اندامی متناسب را ۳۰% ورزش و ۷۰% تغذیه مناسب می‌دانند. در کنار تغذیه نیز عواملی همچون استراحت و میزان خواب نیز تاثیر به سزایی در نتیجه گرفتن شما دارد. بسیاری از مربیان در این باره تاکید دارند که علاوه بر انجام حرکات ورزشی به طور مرتب، رعایت نکردن موارد فوق تنها راهی برای اتلاف وقت شما به شمار می‌آید.

هفت اشتباه رایج افراد در ورزش

۱- سرد نکردن بدن

سرد کردن بدن حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای نمی‌شناسد! شما در هر سطح تمرین و با هر شرایط بدنی که در آن قرار دارید، باید پس از ورزش کردن زمانی را به سرد کردن بدن خود اختصاص دهید. چه با وزنه کار کنید و چه تمرین‌های هوازی را انجام دهید باید پس از پایان تمرینات آن روزتان با انجام حرکات کششی و پیاده روی آرام ضربان قلب و حرارت بدن خود را به آرامی کم کنید. در افراد مبتدی در صورت سرد نکردن بدن پس از ورزش، درد‌های عضلانی شدید مخصوصا در دو روز پس از تمرین در آن‌ها پدیدار می‌شود.

۲- تعویض نکردن لباس‌های ورزشی

بسیاری از افراد پس از یک جلسه تمرینی، لباس خود را برای جلسه بعدی نمی‌شویند. این امر باعث ایجاد باکتری‌ها و میکروب‌های فراوان در نتیجه‌ آن بروز عفونت و قارچ در بدن ورزشکار می‌شوند. علاوه بر آن با خشک شدن عرق، منافذ روی لباس مسدود خواهد شد که این امر تنفس پوست را مختل می‌کند. همانطور که می‌دانیم در هنگام ورزش بدن به اکسیژنی مازاد نیاز دارد و به همین علت نیز ضربان قلب افرایش پیدا می‌کند تا به سرعت عملیات اکسیژن رسانی را به تمامی اعضای بدن انجام دهد.

۳- با پای برهنه در رختکن قدم زدن

گاهی اوقات افرادی را دیده‌ایم که در حین تعویض لباس خود در رختکن، با پای برهنه در محیط و قدم زنان با دیگر دوستان خود صحبت می‌کنند؛باید توجه داشت که به دلیل تعریق ورزشکاران، حتی رختکن نیز محیطی پر از باکتری و میکروب‌های مضر به شمار می‌آید. راه رفتن با پای پرهنه موجب چسبیدن انواع ویروس، قارچ و زگیل‌ها به پای فرد می‌شود.

4- مصرف مقادیر بیش از حد پروتئین

تغذیه و ورزش همانگونه که در بالا به آن اشاره شد، دو عنصر جدایی ناپذیر هستند. عضلات برای ساخته شدن و شکل گیری، نیاز به پروتئین دارند و متحصصان ورزشی و تغذیه همیشه بر آن بوده‌اند که از اهمیت مصرف پروتئین در تناسب اندام برای مراجعه کنندگان خود بگویند.

جوی گوچنور مربی بدن سازی می‌گوید:"ورزشکاران هرچه پروتئین بیشتری مصرف کنند، دارای عضلاتی قوی تر خواهند بود."

5- میزان کمی آب مصرف می‌کنید!

برخی افراد براین باورند که اگر دیگران آنها را در راه باشگاه در حالیکه یک گالن بزرگ آب در دستان آنهاست، ببینند مورد تمسخر قرار خواهند گرفت. در واقع می‌توان گفت بدن در حین ورزش مقادیر بسیار زیادی آب با عرق کردن از دست می‌دهد. حتی اگر شما یکبار قبل از ورزش و یکبار پس از ورزش روی ترازو بروید، خواهید که وزن شما تا چند کیلوگرم نیز کاهش یافته است که به دلیل از دست دادن آب بدن است.

توصیه شده است که در صورتی نیم کیلوگرم از وزن خود را پس از ورزش از دست دادید، سه برابر آن یعنی در حدود 1.5 لیتر آب مصرف کنید. همچنین مصرف آب را نباید تنها محدود به بعد از تمرین نمود بلکه باید در حین تمرین نیز به صورت مکرر آب نوشید تا بدن به اصطلاح در حالت هیدراته قرار گیرد.

6-  استراحت ناکافی

اگر فرد همانگونه که به پایداری تمرین خود پایبند است، به استراحت خود توجهی نکند، نه تنها از رشد کافی برخوردار نمی‌شود بلکه پس از مدتی بدن وی تحلیل می‌رود، همچنین عدم استراحت کافی باعث بروز نشانه‌های افسردگی و اضطراب در فرد می‌شود.

ریکاوری بدن از مهمترین عوامل رشد عضلات و تناسب اندام به شمار می‌آید زیرا عضلات در باشگاه و در حین تمرین ساخته و تقویت نمی‌شوند بلکه عضلات در زمان استراحت و علی الخصوص در زمان خواب شبانه ترمیم، بازسازی و در نتیجه مستحکم می‌شوند.

7-استراحت بیش از حد

در حالیکه بدن نیاز به استراحت برای هرچه بهتر ریکاوری کردن خود دارد، استراحت بیش از حد نیاز نیز می‌تواند شما را از اهداف خود دور سازد.
بدنسازان حرفه‌ای طبق برنامه‌های خاصی که دارند، هر 2 ماه یکبار در حدود 7 تا 10 روز استراحت مطلق می‌کنند که این میزان در هر فرد متفاوت است.

اگر شما بعد از چند روز استراحت به باشگاه برگشتید و در حین تمرین خود احساس ضعف نمودید، بدانید که استراحت شما بیش از حد بود و با چندبار امتحان کردن این امر، زمان مناسب استراحت مطلق بدنتان را به دست خواهید آورد.

اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

در این سراب چه جویی؟

سروده ای جدید از افشین اعلا در مورد مسایل روز ایران

١٥٠ فروشگاه توبیخ شده تعزیرات را پیدا نکردیم!

گزارش میدانی از مراکز بزرگ خرید در تهران که با ترفندهای عجیب لباس مارک می‌فروشند

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: سایه مرگبار "مالچ پاشی" بر طبیعت خوزستان

در حالی که متخصصان و کارشناسان بارها کانون ریزگردها را قسمت های خشک شده تالاب های جنوب کشور، به ویژه هورالعظیم و راه مهار آن را پاشیدن ریگ دانسته اند، دست دولت و پیمانکاران "مالچ پاش" بر پوشاندن شنزارها و ماسه زارهای خوزستان با گرد مرگ اصرار دارند.

ویدیو: صید ماهی سمان و هامور به روش خیه یا خطره در ساحل عسلویه

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر