٥ میلیون راننده اوبرولیفت در مخمصه

شناسه خبر: 173086 سرویس: جهان ، کسب و کار ، گوناگون دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸, ۱۹ : ۲۲ : ۰۰
٥ میلیون راننده اوبرولیفت در مخمصه
خیزش کارگران پروژه‌ای برای اعتصاب
۵۵آنلاین :

از بعدازظهر چهارشنبه هزاران نفر از رانندگان اوبر و لیفت از فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس در اعتراض به حقوقشان، اعتصابی ‏را آغاز کرده‌اند. آنها در پارکی در نزدیکی فرودگاه گرد هم آمدند.  آسمان تیره بود و نور کسل‌کننده‌ای از میان درختان به سطح ‏زمین می‌رسید. معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «اوبر و لیفت دزدی از مردم را متوقف کنید!» ‏حالا این اعتراض و اعتصاب باعث ایجاد رودخانه‌ای بی‌پایان از ماشین‌هایی شده بود که مسافران سرگردان در فرودگاه را حمل ‏می‌کردند. رانندگان اوبر و لیفت پلاکاردهای خود را به سمت این ماشین‌ها نیز گرفته بودند که مانع کامل شدن اعتراض آنها شده ‏بودند.‏
از سال گذشته فرودگاه‌ها که یکی از مناطق تردد تاکسی‌های اینترنتی هستند، به مکانی برای اعتراض رانندگان تبدیل شده‌اند. ‏حالا از روز چهارشنبه هزاران راننده فعال در شرکت اوبر و لیفت، رانندگی را کنار گذاشته و نسبت به حقوق و درآمدهایشان دست ‏به اعتراض زده‌اند.‏
اعتصاب رانندگان «اوبر» و «لیفت» در سراسر ایالات متحده در هفته جاری تاثیر نامحسوسی بر مسافران داشته است. این چالش ‏را یک جنبش کارگری به راه انداخته است. فعالان و افراد درگیر در این جنبش کارگری این اتفاق را یک موفقیت اعلام می‌کنند. ‏آنها می‌گویند این اعتصاب توجه رسانه‌ها را جلب کرد، در توییتر مورد استقبال قرار گرفت و از حمایت چند دموکرات در ‏رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری برخوردار شد. این اعتصاب زیر ذره‌بین سازمان‌دهندگان جریانات کارگری قرار داشت که به ‏راه‌های قدرت بخشیدن به کارگران در اقتصاد قرن بیست و یکم می‌اندیشند.‏
رانندگان می‌گویند می‌خواستند توجه را به مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند جلب کنند. مشکل آنها دستمزد پایین و نبود ‏حقوق ابتدایی کار است. ‏
‏«اوبر» نزدیک به ۴ میلیون و «لیفت» بیش از یک میلیون راننده در اختیار دارند.‏
یک گروه حقوق کارگری در «سلیکون ولی» در کالیفرنیا سازمانی به نام «خیزش کارگران پروژه‌ای» را تاسیس کرده که به ‏راه‌اندازی این اعتصاب کمک کرده است.‏
‏«فدراسیون کار و کنگره سازمان های صنعتی آمریکا» قانونگذاران در ایالت نیویورک را به سوی برداشتن گام‌هایی در راستای ‏حفاظت از کارگران پلتفورم‌های دیجیتال سوق می‌دهد.‏
ایالت واشنگتن امسال شرکت خدمات خرید «اینستاکارت» را تحت فشار گذاشت تا محاسبه انعام کارگران با حقوق پایه را متوقف ‏کند و حتی موفق شد طلب‌هایشان را پس بگیرد.‏
عمده‌ترین نگرانی راننده‌های «لیفت» و «اوبر» دستمزدها، عدم شفافیت در محاسبه دریافت‌ها و نبود روندی عادلانه در زمان ‏‏«غیرفعال شدن» یا محرومیت راننده از دسترسی به اپلیکیشن است.‏
رانندگان و کارگران پلتفورم‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌ها مانند «اینستاکارت» یا خدمات تحویل مواد غذایی «دوردَش» پیمانکاران ‏مستقل محسوب می‌شوند و از حقوق سنتی کارگران مانند حداقل دستمزد، بیمه بیکاری، غرامت و حفاظت‌های درمانی و سلامت ‏برخوردار نیستند.‏
‏«اوبر» می‌گوید راننده‌هایش پیمانکاران مستقل‌اند زیرا آنها تصمیم می‌گیرند در چه زمان و چه مکان خدمات ارایه دهند و آزادند ‏برای شرکت‌های رقیب کار کرده و از خودروی خودشان استفاده کنند.‏
‏«لیفت» مدعی است دستمزد ساعتی راننده‌هایش طی دو سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است، آنها به طور متوسط ساعتی ‏‏۲۰ دلار دریافت می‌کنند و سه چهارم راننده‌هایش کمتر از ۱۰ ساعت در هفته کار می‌کنند.‏


منبع : شهروند
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر
همدلی را به کودکانتان یاد بدهید

همدلی را به کودکانتان یاد بدهید!

کودکان برای موفقیت در روابط و زندگی، باید درک درستی از احساسات خود و دیگران و تاثیر آن بر یکدیگر داشته باشند.

ببخشید ولی شما قبلا «بله» را گفته‌اید!

ببخشید ولی شما قبلا «بله» را گفته‌اید!

«اینستاگرام، اجازه ندارد تصاویر یا پیام‌های من را به اشتراک بگذارد.»

اخبار ویدئویی

بیشتر
روسیه ؛ رتبه اول در آتش بازی

روسیه ؛ رتبه اول در آتش بازی

مرمت مجسمه ها ؛ جبران افتضاح طالبان

مرمت مجسمه ها ؛ جبران افتضاح طالبان

مرمت مجسمه ها ؛ جبران افتضاح طالبان

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر