نتیجه‌ای یافت نشد.

لمس «بهشت» در سرزمین شجاعان

شناسه خبر: 168124 سرویس: فرهنگ و میراث فرهنگی ، گوناگون شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸, ۰۸ : ۱۵ : ۰۰
لمس «بهشت» در سرزمین شجاعان
«اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۸ بود که ایمیلی برایم رسید و از این طریق مطلع شدم که با درخواست دیدارم از ایران موافقت شده است. به من فرصتی یک هفته ای داده شده بود تا کشوری را ببینم که به مدت ۴۰ سال و به واقع پس از انقلاب بزرگ سال ۱۹۷۹ خود هرگز دست از مبارزه با امریکا برنداشته و رؤسای جمهوری مختلف امریکا طی این مدت بارها طعم ناکامی مقابل آن را چشیده اند.
۵۵آنلاین :

 «اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۸ بود که ایمیلی برایم رسید و از این طریق مطلع شدم که با درخواست دیدارم از ایران موافقت شده است. به من فرصتی یک هفته ای داده شده بود تا کشوری را ببینم که به مدت ۴۰ سال و به واقع پس از انقلاب بزرگ سال ۱۹۷۹ خود هرگز دست از مبارزه با امریکا برنداشته و رؤسای جمهوری مختلف امریکا طی این مدت بارها طعم ناکامی مقابل آن را چشیده اند. این مقدمه ای است که کیم هیمگارد خبرنگار امریکایی - دانمارکی و گزارشگر یواس ای تودی از مشاهدات تابستان ۲۰۱۸ خود از ایران با تقسیم آن در یک قالب پنج روزه نگاشته است. آنجا که وی متذکر می شود مسئولان امر به وی اطمینان دادند اگر صادق باشد و مشکلی ایجاد نکند، اقامتی راحت در ایران خواهد داشت و چنین نیز شد. او در ایران از احساسات پاک مردمی مطلع شد که مثل روزهای شکل گیری انقلاب همچنان پای آرمانهای آن مانده اند و به جمهوری اسلامی عشق می ورزند.

 

روز اول: ترافیک و امنیت

تهران را در جایی شهری ۱۲ میلیون نفری و در مکانی دیگر 16 میلیون نفری (شاید با و امنیت احتساب جمعیت شناور آن) معرفی کرده اند اما در هر دو حال این شهر در تسخیر اتومبیل ها و گرفتار ترافیک شدید است. پس از مستقر شدن در هتلی ۲۷ طبقه در شمال تهران نقشه شهر را گرفتم و محل های موردنظرم برای بازدید را بررسی و آدرس یابی کردم. در همان روز نخست حضورم در ایران هنگام رسیدن به مقاصد مورد نظرم در سفرهای درون شهری ام در تهران، فهمیدم ترافیک مشهور شهرهای استانبول و بانکوک مقابل ترافیک تهران کم می آورند، اما مردم بلد هستند چطور با آن کنار بیایند. افراد زیادی را دیدم که برای عبور از میان شلوغی ها از موتورسیکلت استفاده می کردندوحتی | زنان نیز «ترک» موتورها نشسته و شوهران خود را در این سفرهای سخت همراهی می کردند. از من ما نپرسید که چرا مشاهدات روز اول من بیشتر ما درخصوص شلوغی های تهران بوده است زیرا برای آن هر مسافر وتازه واردی یک فرآیند عجیب است.  مترجم ام به من گفت: «نگران نباش، به شما نشان می دهم چطور باید از بین این اتومبیل ها عبور کرد. با این حال فضای سیال شهر و زندگی های راحت و بدون دغدغه مقابلم نشان میداد قصه سازی رسانه ها در غرب درخصوص ناامنی در ایران افسانه ای بیش نیست و امنیت کاملاً حاکم است و در نتیجه مردم فقط به امور زندگی روزمره خود فکر می کنند. آن هم در شهری که سفارت سابق امریکا ۴۰ سال پس از تسخیر شدن توسط دانشجویان جوان پیرو امام خمینی (ره) همچنان لانه جاسوسی نامیده و مکانی منفور برای اثبات تخلف های پنهانی امریکا تلقی می شود.

 روز دوم؛ مردمانی مهربان

امریکایی ها همه جا ادعا  کرده اند که ایران کشوری کینه ورز است و از خصومت لذت می برد اما در گفت وگوهایم با مردم در سطح شهر تهران به باورهایی کاملا متفاوت رسیدم. اولین نتیجه ای که از این گفت وگوها می گیرید، این است که ایرانی ها مردمانی مهربان وخونگرم اند و با ملت امریکا هیچ عداوتی ندارند و اگر ایرادی می گیرند، از سیاستگذاری های دولت امریکا است. آنها با رفتارشان نشان می دهند که تا چه میزان باکره شمالی ها که برخوردی سردتر در عرصه های بین المللی دارند، متفاوت اند و می خواهند ثابت کنند که به سایر انسان ها احترام می گذارند و قصد توهین ندارند. یکی از آنها وقتی اسم ام را به او گفتم مرا با نام کوچکم صدا کرد و گفت: «امیدوارم پایان بازدید از کشورم دیدگاهی کاملا متفاوت با آن قبلا به توتحمیل کرده اند، پیدا کنی. اینجا بهشت است که می تواند برای تمامی قشرها جذاب باشد هر فردی را به سوی مبارزه بر سر اصول انسانی و سمت شجاعت و آرمانخواهی سوق بدهد.» یک ایرانی دیگر در هتل اقامتم به من گوشزد کرد هرچه درمورد تندروی ما و اعدام خارجی ها توسط ما گفته می شود، دروغی بیش نیست و ما برعکس در صلح و آرامش هستیم و دلیل مخاصمه ها را در رفتار کشور خودت (امریکا) جست وجو کن. وقتی در سطح بزرگراه ها و برخی خیابان های بزرگتر تهران به حرکت درآمدم، نشانه های صحت این اظهارات بیش از پیش بر من روشن شد. از همه جالب تره مهم تر این بود که زندگی کاملا راحت وسیال د سطح شهر جریان داشت و برخی جاده های بالای شهر و عمارات، مدرن و همانند نمونه های اروپایی و امریکایی خویش بودند. پیش از آمدنم به ایران گفته بودند ایرانی ها با مصادیق تکنولوژی و وسایل مدرن ارتباطی بیگانه اند، اما به چشم دیدم که اکثر آنها صاحب اشراف به اینترنت و وسایل مختلف ارتباطی اند و مدرن ترین موبایل ها را حمل و با آن کار می کنند. ایرانی ها به لحاظ رویکرد به موسیقی ها و فیلم ها نضای نیز افرادی فعال و خوش سلیقه اند و هم محصولات داخلی را می بینند و هم جدیدترین فیلمهای وارداتی را و به موزیک های خارجی هم گوش میسپارند.یک تبلیغ نادرست دیگر که غربی ها رواج میدادند و پی به عدم صحت آن بردم، این است که مقام های ایرانی امکان دستیابی مردم این کشور به تفریحات و هنرهای سایر کشورها را محدود و در این راه سدسازی کرده اند اما چنین نبود و جدیدترین فیلم ها و موسیقی های غربی نیز به گونه ای در تهران قابل دستیابی است. یک جوان در رستورانی در تهران از من پرسید آیا سریال «Friends» (دوستان) هنوز در آمریکا تولید می شود که به او گفتم خیر و هرچه اینک در حال نمایش است، بازپخش آنها است و دیگر سریالی که وصف آن را بسیار شنیدم «بازی تاج و تخت» بود. اینجا بود که فهمیدم تعابیر ارائه شده از زندگی مدل ایرانی در رسانه های غربی که طی آن ایران «سرزمین ناآرام و همیشه در حال مناقشه» توصیف شده، صحت ندارد و مردم و ورزش دوستان وهنر دوستان زندگی شیرین و دلخواهی را در تهران و سایر شهرهای ایران دنبال می کنند. از همه جا بیشتر در تهران به این مصادیق مدرن و راحتی ها برخورد می کنید اما این بدان معنا نیست که در سایر شهرها نیز رفاهی از این دست قابل یافت و لمس نیست.

 روز سوم؛ رهاوردهای سفر به قم

طی سفر دو ساعته ام به شهرستان قم و در مسیری که طی می کردیم با بیلبوردهایی مواجه شدم که روی آن رایج ترین کارهای زندگی از آبمیوه گرفته تا شکلات ها تبليغ می شد و من نیز خلاف چیزهای بود انگلیس یعنی حوزه خبری و محل زندگی ام طی سال های اخیر به همين و نظایر من گفته شده بود. قم را به این دلیل انتخاب کردم که همپا با مشهد مهم ترین شهر مذهبی ایران و محل تصمیم گیری های سیاسی و رفت و آمد نخبگان است اما آنجا نیز با تصاویر و رویدادهایی روبرو شدم که تعبیر و تفسیر های قبلی از این شهر را که در رسانه های غربی آمده است، کاملا متفاوت و خلاف واقیعت جلوه می دهد. درست است که مدارس اسلامی و محل های تدریس فقه در قم زیاد است اما طلبه ها و نوآموزان جوان با رفتارهای امروزی و از سر فهم و دانش با دیگران برخورد می کردند. خیلی از آنها موتورسیکلت سوار به سمت مقاصد خود می رفتند و شهر در عین داشتن فضایی کاملاً اسلامی در قیاس با تهران نشانه های شهرهای مدرن را نیز در بر داشت، برای این به قم رفته بودم که با یکی از چهره های ارشد مذهبی این شهر دیدار و مصاحبه ای داشته باشم اما ترافیک داخل شهر و در رسیدنم سبب شد یکی از بستگان آن مقام مذهبی مصاحبه را لغو کند. در نهایت او پس از اصار ما گفت: مانعی ندارد و اگر در مرتبه بعدی سر وقت بیایی این مصاحبه صورت خواهد گرفت.»  در محوطه بیرونی یکی از مدارس مذهبی پرچم های امریکا و اسرائیل بر کف زمین نقش بسته و رهگذران از روی آن عبور می کردند. بیش از هر کسی دونالد ترامپ در این شهر مورد تمسخر و استهزا قرار دارد و این موج البته در تهران نیز برقرار است. یک استاد دانشگاه - محسن الویری - مرا به حضور پذیرفت و گفت که چگونه در هوای گرم آن روز های قم می توان بهترین امکانات رفاهی و زیستی را برای مردم و مسافران فراهم آورد. او گفت:«غربی ها همیشه مدعی اند که می توان به بهترین پیشرفت ها و آزادی ها و قواعد عادلانه دست یافت اما دونالد ترامپ ضد تمامی این ارزش ها و تصویرگر چیزی ۱۸۰ درجه مخالف آن است. با رفتارهای ترامپ ماهیت واقعی او نیز رو شده است و حالا همه می دانند چیزی از دموکراسی مدل غربی باقی نمانده است.»

روز چهارم: روز سینما و اصفهان

ملاقات با یک تهیه کننده معروف سینمایی به نام مرتضی شایسته از برنامه های جالب من در این روز بود. وی از دیدن میهمانان خارجی خود چنان ذوق زده شده بود که دقایقی ممتد درباره فیلم های ساخت خود حرف زد و آن هم در حالی که پوستر آن فیلم ها سطح دیوار های استودیوی او را پوشش داده بود. تحقیقات من نشانگر این است که سینمای ایران پس از انقلاب به بالندگی چشمگیری رسیده و اینک در جهان از اعتبار فراوانی برخوردار است و عباس کیارستمی فقيد و اصغر فرهادی دو اسکاری به حدودی تازه و بی سابقه در سینمای ایران به لحاظ کسب عناوین بین المللی و جلب انظار جهانیان رسیده اند. شایسته می گفت: «مردم ایران پیشتر فیلم های اکشن و درام های تاریخی را بیشتر می پسندیدند اما چند سالی است که کمدی ها پرفروش ترین فیلم ها در ایران هستند.»

با این حال وضع اقتصاد ایران به خوبی شرایط سینمایی و هنری این کشور نیست و بسیاری از ایرانی ها در این باورند که تدابير اقتصاددانان برای مهارگرانی ها ثمر چندانی نداشته است. بازار کار محدود است و صاحبان برخی حرفه های پولساز کالاهای خود را در بازار آزاد به فروش می رسانند تا به سود بیشتری برسند. در عین حال فیلمی ها معتقدند اقتصاد بیمار ایران، محصول سال ها تحریم تحمیل شده به این کشور از سوی غربی ها و نداشتن فرصت کافی برای فراهم آوردن معامله های سودمند و منصفانه برای تجارت ایرانی و سایر علاقه مندان است. با این همه در سفری که در این روز به اصفهان داشتم اثری از اعتراض های احتمالی مردم به گرانی ها با سایر مسائل روز ندیدم. اصفهان از پرتوریست ترین شهرهای ایران است و به سبب بناهای تاریخی و مناظر زیبا و سنتی و معماری کلاسیک آن شهری دوست داشتنی است. رفت و آمدها و هیجان در شهر همیشه محسوس است. در بطن همین شهر پرتحرک اما کسانی یافت می شوند که به  سبب بیکاری طولانی مدت شان به نوعی ناامیدی دچار شده اند. یکی از آنها که علی نام دارد و ۲۶ ساله است، می گوید: «برای من برخی مسائل و دستاورد های روز مطرح نیست و بیش از هرچیز به دنبال یافتن شغلی هستم تا از رکود و فشار اقتصادی رهایی یابم وحتی از مشاغل خارج از کشور نیز استقبال می کنم.»

چند نفری هم برای من از کم شدن آب زاینده رود گفتند و این که برخی سوء مدیریت ها موجب این وضعیت شده است. با این حال مسئولان امر می گویند برای این موضوع فکر شده است و بزودی آب زاینده رود دوباره پذیرای توریست هایی خواهد شد که می خواهند در این شهر تاریخی بخرامند واز دیدن امثال عالی قاپو لذت ببرند.

 

روز پنجم: بینی های ترمیم شده!

 به تهران برگشتم تا پس از دیدن  نقاط باقی مانده و انجام سایر کارهایم مهیای بازگشت به  انگلیس شوم. طی سفر به اصفهان از برخی سایت های اتمی ایران شامل نطنز دیدن کرده بودم و بهتر بگویم از کنار آن اماکن عبور کرده بودم و رجعت به پایتخت فرصتی مناسب بود تا یافته های اندکم در این زمینه را با تهران نشینان در میان بگذارم. البته مطبوعات چی های ایران تمایلی به صحبت در این باره نداشتند و سرشان شلوغ تر از آن بود که به این امر بپردازند. اما در دیدار با برخی میان سالان حاضر در یک پارک تفریحی در تهران شنونده اظهارنظر ها و دیدگاه های آنان در خصوص این مسائل بودم. آنها حتی از چاپ عکس هایشان در روزنامه های غربی ابایی نداشتند و این که ما می خواستیم از طریق آنها نسل جدید ایرانی ها را مقابل چشم جهانیان قرار دهیم، برای آنان مسأله ای معمولی و حل شده بود.

در همان پارک برخی افراد ناآرام اسباب نگرانی حاضران شده بودند اما اکثریت با کسانی بود که با آرامش می آمدند و با فراغ بال به خانه برمی گشتند. از نظر آنها تک جوانان دردسرساز حاضر در پارک دیر یا زود توسط مأموران مربوطه شناسایی می شوند. مسائل اجتماعی و گرایش های فردی در تهران به سبب کثرت جمعیت به هیچ وجه رویداد غریبی نیست. اما در این بین یکی از رویکردهای رایج بخصوص از سوی جوانان و میانسالان ایرانی، عمل جراحی بینی به قصد زیباسازی چهره شان است و پزشکان متخصص در جراحی پلاستیک دوران پررونقی را در ایران می گذرانند. یکی از این جراحان پلاستیک می گوید: حساسیت ها در این زمینه هرچند به سود همتاهای وی تمام شده، اما امری بیهوده است زیرا حتی در سنگ نوشته ها و نقاشی های کهن در اماکن تاریخی ایران چهره مردم این کشور اغلب با بینی های برجسته همراه است و نیازی حیاتی به تغییر دادن آن نیز نیست. به گفته سایر پزشکان، آنها دانش خود در جراحی پلاستیک چهره را در همین کشور -ایران-کسب کرده اند زیرا در سایر کشورها این همه جراحی پلاستیک به قصد زیباسازی چهره انجام نمی شود و تخصص آن نیز طبعا بیشتر به ایران ختم می شود. برخی البته این بهانه را دارند که جراحی بینی شان نه با مقاصد زیباسازی بلکه عملی پزشکی و برای ترمیم ضایعات تنفسی شان است اما تنها شاهدها بر صحت ادعایشان اقوام نزدیک آنها هستند. چیزی که نشان میدهد برخی جوانان ایرانی با دماغ های ارث برده از طرف اقوام خویشی مشکل دارند وچون موج انجام عمل جراحی در این زمینه جریان دارد، هیچ کس پنهان کاری نمیکند و به صراحت از جراحی مربوطه می گوید. نسبت مردان و زنان در این ارتباط به «۷۰-۳۰» رسیده است؛ معادله ای که به گفته پزشکان طی دهه پیش رو به«۶۰-۴۰» و در نهایت به حدود ۵۰-۵۰ خواهد رسید. چیزی که اگر جیب پزشکان را پرپول تر می کند، تأثیری بر سیاست های فرهنگی و اجتماعی دولت نمی گذارد و آنها به مسائلی بسیار مهم تر چشم دارند تا انقلاب در شروع چهل سال دوم خود پربارتر شود و آثاری نیکوتر را برای نسل جوان تر برجای بگذارد. اینجا تحقیقات همان مکان و چیزی نیست که دونالد ترامپ و امثال وی می گویند.


منبع : صدا
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

آشنایی با دو نیایشگاه صخره‌ای در بُبانشوار هند

داریوش شایگان فقید درکتاب مشهور خود ادیان و مکتبای فلسفی هند در مورد آیین جِین(Jainism) می‌نویسد:کیش جین همانند آیین بودا درآغاز پیدایش خود سازمانی رهبانی بوده است که به تهذیب اخلاق می‌پرداخته و از راه مهرورزی و گرامی داشتن حق زندگانی همراه با پرهیزکاری و خویشتن‌داری می‌خواسته از اقیانوس سامسارا(Samsara) و چرخۀ زایشهای دوباره یا تناسخ گذرکند. کیش جِین در آغاز مانند آیین بودا تلاش می‌کرد تا با دریافت ریشه‌های اخلاقی و مینوی درست از دایرۀ جهنمی بازپیدایی رهایی جوید و راهی برای گریز از رنج گیتی به دست آورد.

چگونه با وجود مشکلات بی‌پایان، شاد بمانیم؟

اگر بپذیریم که برخی از مشکلات را نمی‌توانیم حل کنیم و برطرف‌کردن برخی از آن‌ها خارج از اراده و توان ما است، بهتر می‌توانیم با آن‌ها کنار بیاییم و زندگی شادتری داشته باشیم.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان

ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان برای حفاظت از این محوطه تاریخی، ورود خودروها ممنوع است

ویدیو: کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه

هشدار - دارای صحنه دلخراش کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه شنبه ۲۵خرداد یک توله خرس ۲ساله در منطقه دراسله سوادکوه استان مازندران؛ هنگامی که همراه مادر خود در حرکت بود از یک تپه به پایین سقوط کرده و از مادرش فاصله گرفت. اهالی روستا به طرز بی رحمانه ای با ضربات متعدد سنگ و چوب توله خرس را زخمی کردند. هرچند کوهنوردان عابر به محیط بان ها اطلاع دادند و آن ها به کمک توله خرس شتافتند

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر