جنجال در فصل تازه اکران سینماها

شناسه خبر: 176274 سرویس: فرهنگ و هنر ، گوناگون شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸, ۵۲ : ۱۰ : ۰۰
جنجال در فصل تازه اکران سینماها
رکوردشکنی سنت جدیدی در گیشه سینمای ایران نیست. رکوردشکنی در ساعات آغازین اکران یک فیلم مدت‌هاست رقابت بین فیلم‌هایی را که هم‌زمان اکران می‌شوند داغ‌تر کرده است و بار تبلیغاتی این اتفاق دلیلی است که بسیاری از صاحبان آثار سعی می‌کنند به واسطه آن از یکدیگر پیشی بگیرند.
۵۵آنلاین :

 رکوردشکنی سنت جدیدی در گیشه سینمای ایران نیست. رکوردشکنی در ساعات آغازین اکران یک فیلم مدت‌هاست رقابت بین فیلم‌هایی را که هم‌زمان اکران می‌شوند داغ‌تر کرده است و بار تبلیغاتی این اتفاق دلیلی است که بسیاری از صاحبان آثار سعی می‌کنند به واسطه آن از یکدیگر پیشی بگیرند. اما در دو، سه روز گذشته ماجرای رکوردشکنی فیلم‌هایی که هم‌زمان نمایششان را در عید فطر آغاز کردند، حواشی بسیاری را رقم زده است. «سرخ‌پوست»، به کارگردانی نیما جاویدی، نخستین فیلمی بود که در ساعات ابتدایی اکرانش صدرنشینی‌اش را با فروش نیم‌میلیاردی در یک روز اعلام کرد. در این بین رقبای این فیلم سینمایی نیز دست‌به‌کار شدند و اعلام کردند که نمی‌توان با استناد به این آمار، سرخ‌پوست را صدرنشین روز نخست اکران دانست و دیگر فیلم‌ها نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبانشان روبه‌رو شده‌اند. به فاصله چندساعت، کانال خبری سینمادیلی اعلام کرد، سینماتیکت در اتفاقی کم‌سابقه از فروش فیلم «سرخ‌پوست» کم کرد تا رتبه‌بندی فیلم‌ها در جدول فروش جابه‌جا شود. این سایت درباره دلیل اقدامش نوشته است: «به اطلاع می‌رساند در پی اعلام فروش فیلم‌ها در روز اول اکران در سینماهای کشور، آمار فروش کلی دو فیلم «سرخ‌پوست»، «شبی که ماه کامل شد» به صورت مجموع فروش روز اول اکران و فروش اینترنتی این فیلم‌ها در جشنواره فجر شهرستان‌ها (که رقمی حدود 100 میلیون تومان بوده) منتشر شده، که این ارقام اصلاح و از جمع فروش این دو فیلم خارج شد». در پی این تغییرات، سینماتیکت فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم»، به کارگردانی کمال تبریزی را برنده رقابت روز نخست اکران با 580 میلیون تومان فروش اعلام کرد. در ساعاتی که بحث میان طرفداران فیلم‌های تازه‌اکران‌شده سینماها داغ بود، ابراهیم داروغه‬‌زاده، ‏معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، در حساب رسمی خود در توییتر از برخورد با متخلفانی خبر داد که تبلیغات فیلم‌هایشان فریبنده است.
او نوشت: «در ‎اکران عید سعید فطر چند فیلم ارزشمند و دیدنی به طور همزمان اکران شده‌اند. شایسته است تیم‌های تبلیغاتی فیلم‌ها به‌جای تخریب رقیبان با برجسته‌سازی نکات مثبت و ارزشمند فیلم‌های خود تمرکز کنند. بدیهی است با تبلیغات فریبنده یا تخریبی طبق قانون برخورد خواهد شد». چرایی فضای تخریبی فیلم‌ها علیه یکدیگر که به نظر می‌رسد این‌بار بیش از پیش اکران فیلم‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده، پرسشی است که امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس سینما، به «شرق» پاسخ داد. او گفت: «در اکران عید فطر هفت فیلم پرمخاطب هم‌زمان اکران شدند؛ هفت فیلمی که هر یک مخاطبان خاص خودشان را دارند و با همین استدلال می‌توان دلیل این دعواها را متوجه شد، چراکه تعداد سانس‌های هر یک از فیلم‌ها متوازن با یکدیگر نیست و درواقع معمولا چهار فیلم که مخاطب بیشتری دارند در رقابت با سه فیلم دیگری که مخاطبان کمتری را پوشش می‌دهند اکران می‌شوند و هر یک از این فیلم‌ها نیز انتظار سانس‌های مساوی و برابر را دارند و وقتی فیلم‌ها به خواسته خودشان در اکران نمی‌رسند، شاهد این دعواها خواهیم بود».
او ادامه داد: «ظرفیت‌های فصل‌های پرمخاطب مثل نوروز و عید فطر بسیاری از سینماگران را برای اکران فیلم‌هایشان ترغیب می‌کنند و به این فکر نمی‌شود که باقی ایام سال را چه باید کرد؟ ظرفیت سینمای ایران محدود است و عمدتا پردیس‌های سینمایی طالب اکران فیلم‌های پرفروش هستند و تعداد سانس‌های این فیلم‌ها بیشتر خواهد شد».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در نهایت همه ما از سینمای ایران صحبت می‌کنیم و حواسمان نیست که سوار یک قایق هستیم و اگر این قایق سوراخ شود به نفع هیچ‌کس نیست و متأسفانه شورای صنفی نمایش و شورای اکران فکری برای این شرایط نمی‌کنند و حقیقتا اگر تحلیلی روی این شرایط نداشته باشیم، دعواها به راحتی تمام نمی‌شوند و باید بیشتر به فکر منافع سینما بود».   
بعد از پشت‌سرگذاشتن فرازوفرودهای اکران نوروز، اکران نه‌چندان خوب ماه مبارک رمضان، بسیاری از سینماگران و مخاطبان سینما در انتظار اکران فصل جدید و عید فطر بودند و نمایش هم‌زمان چند فیلم که بازخوردهای خوبی در جشنواره فیلم فجر از سمت مخاطبانشان داشتند یا فیلم‌های کمدی که معمولا اقبال بیشتری نسبت به آنها وجود دارد، در روزهای نخست اکران آشفتگی‌های زیادی را به همراه داشته است، باید منتظر ماند و دید اقبال مخاطبان در نهایت کدام فیلم را صدرنشین اکران عید فطر خواهد کرد و فروش سینمای ایران از فصل جدید چه میزان خواهد بود؟


منبع : شرق
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

مونتیگو را بشناسید

پشت پرده سایت های شرط بندی فارسی

چند پلاسکوی دیگر فرو می‌ریزد؟

پاساژ کاشانی در خیابان امیر کبیر قابلیت تبدیل شدن به پلاسکویی دیگر را دارد

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدئو : ماساژ داغ مصری!

ویدئو : تراشیدن موی سر در اعتراض به سیاست های کشور

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر