توقف فاز 3 تقویت اينستكس

شناسه خبر: 187874 سرویس: گوناگون ، نفت و گاز و پتروشیمی شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸, ۲۰ : ۱۱ : ۰۰
توقف فاز 3 تقویت اينستكس
اصرار دولت فرانسه بر اين است كه ايران داخل برجام بماند. در برجام سه مرحله براي كاهش تعهدات تعريف شده است؛ مرحله اول و دوم آن انجام شده و مرحله سوم هم شايد در يكي، دو روز آينده كه از زمان آن باقي مانده است، انجام شود.
۵۵آنلاین :

اصرار دولت فرانسه بر اين است كه ايران داخل برجام بماند. در برجام سه مرحله براي كاهش تعهدات تعريف شده است؛ مرحله اول و دوم آن انجام شده و مرحله سوم هم شايد در يكي، دو روز آينده كه از زمان آن باقي مانده است، انجام شود. طرف اروپايي اصرار دارد كه در وهله اول، ايران مرحله سوم كاهش تعهدات برجام را انجام ندهد و سپس مرحله دوم و اول را هم به شرايط قبل بازگرداند. در قبال اين اقدام ايران، طرف‌هاي فرانسوي مي‌گويند پنج تا 15 میلیارد دلار را به اينستكس تزريق مي‌كنند.محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور روز چهارشنبه در حاشيه نشست هيئت وزيران در جمع خبرنگاران اعلام كرده است كه تيمي اقتصادي از ايران به فرانسه اعزام مي‎شود تا با اين كشور وارد گفت‌وگو شود. واعظي اطلاعات دقيقي درباره جزئيات مذاكرات و تيم اقتصادي اعزامي به خبرنگاران اعلام نمي‌كند.                ‌ 

 

بنابراين «شرق» تلاش مي‌كند تا درباره گمانه‌هاي مطرح‌شده در زمينه محور گفت‌وگوهاي ايران و فرانسه اطلاعات دقيق‌تري را به دست آورد. الياس حضرتي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «شرق» حجم منابع مالي تزريق‌شده به اينستكس (سازوكار مالي ويژه اروپا) و فروش نفت را جزء محورهاي گفت‌وگو مي‌داند. از آنجا كه ايران و فرانسه همكاري‌هايي در زمينه خودرو هم داشته‌اند و شركت‌هاي پژو و رنو به گفته محمدرضا نجفي‌منش عضو اتاق ايران و فرانسه حدود 400 تا 500 ميليون يورو در ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند، احتمال مي‌رفت يكي ديگر از محورهاي گفت‌وگو بين دو كشور، بازگشت اين دو شركت به ايران باشد اما رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اين احتمال را رد مي‌كند. عدم حضور فرشاد مقيمي مديرعامل ايران‌خودرو به عنوان يكي از طرف‌هاي تجاري شركت‌هاي فرانسوي در اين سفر هم نشان مي‌دهد كه احتمالا در اين دور از مذاكرات، بحث حضور صنعت خودروي فرانسه در بازار ايران مطرح نباشد.

محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران از اعزام گروهي اقتصادي به كشور فرانسه به منظور انجام مذاكره براي اجرائي‌نشدن گام سوم كاهش تعهدات برجامي خبر مي‌دهد. او اگرچه سخن‌گفتن درباره جزئيات پيشنهاد فرانسه پيش از دستيابي به توافق را كار صحيحي نمي‌داند اما همين‌ كه از سفر گروه اقتصادي ايران به فرانسه در هفته پيش‌رو خبر مي‌دهد، نشان مي‌دهد كه اروپايي‌ها قصد دارند با عمل‌كردن به بخشي از وعده‌هاي اقتصادي خود، ايران را از اجرائي‌كردن گام سوم كاهش تعهدات برجامي، منصرف كنند. آنها تلاش مي‌كنند از اين طريق ايران در برجام باقي بماند.

 عدم اطلاع بخش خصوصي از سفر به فرانسه

رئيس دفتر رئيس‌جمهور درباره جزئيات و تركيب تيم اقتصادي اعزامي به فرانسه اطلاعات دقيقي در اختيار خبرنگاران نمي‌گذارد. از آنجا كه محور بسياري از همكاري‌هاي بين تمام كشورها از جمله ايران بخش خصوصي است، «شرق» هم تلاش كرد از طريق اتاق ايران و فرانسه و اتاق‌ بازرگاني ايران و تهران، اطلاعاتي درباره جزئيات مذاكرات هفته آينده كسب كند. محمدرضا نجفي‌منش عضو اتاق ايران و فرانسه در گفت‌وگو با «شرق» از عدم اطلاع اعضاي اين اتاق از سفر پيش‌روي هيئت اقتصادي ايراني به فرانسه خبر داد. منابع آگاه هم از بي‌اطلاعي اعضاي اتاق ايران و تهران درباره سفر گروهي اقتصادي به فرانسه خبر دادند. فرشاد مقيمي مديرعامل تازه‌منصوب‌شده ايران‌خودرو نيز به عنوان يكي از شركاي تجاري شركت‌هاي خودروسازي فرانسوي در پاسخ به سؤال «شرق» درباره اعزام مديرعامل ايران‌خودرو به فرانسه با توجه به سرمايه‌گذاري مشترك رنو و پژو با ايران‌خودرو، اعلام مي‌كند: خير، در اين سفر حضور ندارم. در حالي كه اتاق ايران و فرانسه به عنوان يكي از محورهاي ارتباطي بين دو كشور در جريان سفر هيئت اقتصادي ايران به فرانسه نيست، چه كساني در قالب تيم اقتصادي به اين كشور سفر خواهند كرد و محور گفت‌وگوها حول چه مسائلي خواهد بود؟

 تزريق اعتبار به اينستكس يكي از محورهاي گفت‌وگو

الياس حضرتي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «شرق» مي‌گويد: من درباره كليت مباحث مطرح‌شده بين رئيس‌جمهور فرانسه و ايران اطلاعاتي دارم اما نمي‌دانم تركيب كميته اقتصادي اعزامي از ايران به سوي فرانسه چه كساني هستند.

حضرتي عنوان مي‌كند: اصرار دولت فرانسه بر اين است كه ايران داخل برجام بماند. در برجام سه مرحله براي كاهش تعهدات تعريف شده است. مرحله اول و دوم آن انجام شده و مرحله سوم هم شايد در يكي، دو روز آينده كه از زمان آن باقي مانده است، انجام شود. طرف اروپايي اصرار دارد در وهله اول، ايران مرحله سوم كاهش تعهدات برجام را انجام ندهد و سپس مرحله دوم و اول را هم به شرايط قبل بازگرداند.

او ادامه مي‌دهد: در قبال اين اقدام ايران، طرف‌هاي فرانسوي مي‌گويند  مبلغي را به اينستكس تزريق مي‌كنند. صحبت از پنج ميليارد تا 15 ميليارد دلار است. قصد دارند در داخل اينستكس اعتبار تزريق كنند نه اينكه پولي به ما بدهند. با اين پول، ما مي‌توانيم از كشورهاي اتحاديه اروپا كالا وارد كنيم. در واقع اين كليت داستان است. اينكه ما چه تصميمي بگيريم و آنها چه تصميمي بگيرند، معلوم نيست.

 خريد نفت از ايران محور ديگر مذاكرات

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس درباره محور ديگر مذاكرات بیان مي‌كند: بحث صادرات نفت هم مطرح است. البته صادرات نفت دست اروپايي‌ها نيست مگر اينكه خودشان بخواهند از ايران نفت بخرند. با دستور اتحاديه اروپا چين و هند هم مراودات خود را تنظيم نمي‌كنند. آنها بيشتر مراودات‌شان را با آمريكايي‌ها تنظيم مي‌كنند.

او ادامه مي‌دهد: ملت ما از مجموعه اتحاديه اروپا نااميد شده است. اتحاديه اروپا  تصويري در ذهن مردم ما داشت. مردم فكر مي‌كردند  اتحاديه اروپا ظرفيت قطب‌شدن در دنيا را دارد. اگر چين براي خودش يك قطب و آمريكا براي خودش  قطبی ديگر است، اتحاديه اروپا هم مي‌تواند يكي از اين قطب‌ها باشد اما در عملكرد يك سال و دو سال گذشته اتحاديه اروپا، ملت ايران از توانايي و اراده و قدرت تصميم‌‎گيري كشورهاي اروپايي نااميد شد. در هفته پيش‌ِرو هيئت ايراني به فرانسه مي‌رود تا بحثي كند و صحبتي با طرف اروپايي داشته باشد. اميدواريم اين سفر دستاورد خوبي داشته باشد.

  آمادگي فرانسوي‌ها براي همكاري با صنعت خودرو

محمدرضا نجفي‌منش، عضو اتاق ايران و فرانسه، در گفت‌وگو با «شرق»،  اگرچه از اعزام يك تيم اقتصادي به كشور فرانسه بي‌اطلاع است اما در سخنان خود به آمادگي فرانسوي‌ها براي ادامه همكاري با ايران اشاره مي‌كند.او مي‌گويد: صنعت خودروي ما با فرانسه كار مي‌كرد كه به آنها اعلام شد نبايد به ايران بيايند.  موقعي شخص خودش تصميم مي‌گيرد كه به منطقه‌اي نرود و يك موقع هم هست كه به آنها اجازه نمي‌‎دهند  به ايران بيايند. مسئولان صنعت خودروي فرانسه مي‌گويند ما چمدان‌هايمان را بسته‌ايم و پشت در آماده‌ايم. به محض اينكه راه هموار  و باز شود، ما داخل ايران مي‌پريم.

اين عضو اتاق ايران و فرانسه با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي فرانسه در صنعت خودروي ايران، اعلام مي‌كند: رنو و پژو 400 تا 500 ميليون يورو سرمايه در ايران دارند. آنها به‌طور مشترك با ايران خودرو و سايپا سايت دارند. اين دو شركت فرانسوي در كاشان سايت دارند. خودشان هم قصد داشتند سايت مستقل در ايران ايجاد كنند.او اضافه مي‌كند: شركت‌هاي رنو و پژو كارهايشان را كرده‌اند. چيزي كه باعث شد اين دو شركت مثل بقيه از ايران بروند، فشار فوق‌العاده آمريكا بود. اين فشارها همه را عقب نشاند. اگر به نحوي شرايط آماده و توافق شود، مجددا اين شركت‌ها به ايران باز خواهند گشت. در تحريم‌هاي قبلي آمريكا هم يك‌جورهايي توافق كردند كه رنو به فعاليت خود در ايران ادامه دهد. برخي مي‌گويند شركت‌هاي فرانسوي بي‌وفا هستند و ايران را ول كرده‌اند. اشتباه نشود، اين شركت‌ها را نگذاشتند كه در ايران بمانند.

 رد گمانه مذاكره در زمينه خودرو

اگرچه نجفي‌منش با توجه به سرمايه‌گذاري شركت‌هاي فرانسوي در بازار خودروي ايران مطرح‌شدن تداوم همكاري پژو و رنو را در سفر پيش‌ِروي هيئت تجاري ايران به فرانسه محتمل مي‌داند اما الياس حضرتي احتمال مذاكره در اين‌باره  را رد مي‌كند.او مي‌گويد: بعيد مي‌دانم  شركت‌هاي اروپايي وارد همكاري شوند زيرا تحت فشار آمريكايي‌ها هستند. سهام‌داران عمده بخشي از آن شركت‌ها آمريكايي هستند يا تحت تأثير سياست‌هاي آمريكا قرار دارند. بنابراين بعيد مي‌دانم تا  خودشان نتوانند مسائل‌شان را با آمريكا حل كنند، وارد اقدام شوند.


منبع : شرق
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

مونتیگو را بشناسید

پشت پرده سایت های شرط بندی فارسی

چند پلاسکوی دیگر فرو می‌ریزد؟

پاساژ کاشانی در خیابان امیر کبیر قابلیت تبدیل شدن به پلاسکویی دیگر را دارد

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدئو : ماساژ داغ مصری!

ویدئو : تراشیدن موی سر در اعتراض به سیاست های کشور

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر