نتیجه‌ای یافت نشد.

بوی عید

شناسه خبر: 175879 سرویس: توسعه ، فرهنگ و میراث فرهنگی ، اجتماعی ، گوناگون ، سبک زندگی سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸, ۰۴ : ۱۸ : ۰۰
بوی عید
افراد زیادی در اجتماع ما هستند که در طول سی روز و سی شب، ساعاتی از ماه خدا را درک می کنند. تجربه حضور در ضیافت الهی هنر هرکسی نیست. اکنون مسلمانان، از  این ماه نورانی خداحافظی می کنند و تا سال آینده انتظار آن را می کشند. شاید توفیق دیدار دوباره آن، برایشان حاصل شود.
۵۵آنلاین :

 محمد جواد لسانی:

 

افراد زیادی در اجتماع ما هستند که در طول سی روز و سی شب، ساعاتی از ماه خدا را درک می کنند. تجربه حضور در ضیافت الهی هنر هرکسی نیست. اکنون مسلمانان، از  این ماه نورانی خداحافظی می کنند و تا سال آینده انتظار آن را می کشند. شاید توفیق دیدار دوباره آن، برایشان حاصل شود. 
  مومنان ناب خدا، امسال هم با اتکا به ایمان محکم خویش، تلاش زایدالوصفی کردند تا در ماه خدا فقط از نظر جسمی روزه دار نباشند بلکه از نظر روحی هم به آن فرمان قرآنی وفادار بمانند. آنها زبان خویش را از بدگویی پشت سر دیگران حفظ کردند.

از قضاوت های نادرست آدم های اطراف شان پرهیز نمودند، تصوراتی که ممکن است از حدس و گمان ناشی شود یا در اثر جو حاکم بر محافل دوستان شان، آنان را تسلیم گمان های خویش سازد اما اهل ایمان به دام نیفتادند. روزه داران حقیقی در مواجهه با کسانی که به آنها سوء نیتی داشتند، سخن درشتی بر زبان جاری نکردند و حتی کینه ای به دل نگرفتند تا  امورشان به سمت صلح و برادری، سوق یابد.

به مشکلات دیگران از خویشان گرفته تا همسایگان، توجه تام نشان دادند. این گروه ارجمند، تا توانستند به محله هایی رفتند که خانه های نیازمندان در آن مکان هاست تا از اندوخته های خود به آنها انفاق کنند و به شیوه ای مناسب و خداپسند، یاریگر مسکینان و بی سرپرستان شوند. تلاوت آیات خدا را پیشه هر شب خود ساختند تا با فهم نکته ها و دقایق قرآنی نگرش خود را در دنیای امروز افزایش دهند. آنان با قرار گرفتن در این شرایط زیبا، کارهایی انجام دادند که رضایت الهی در آن بدرخشد و با چنین گام های بزرگی، مهمانی ایزدی را با شکوه تر از سال های گذشته به اتمام رساندند. 


  نکته با اهمیتی هم در این میان قرار گرفته که نمی توان از آن به راحتی گذشت مناسبت پرخیر و برکتی با عنوان «شب قدر » در این ماه گرامی نهفته است. در  واقع به میزان مقدورات و اندازه شخصیت هر انسان، عرصه ای در طول یکسال پیش رو، برایش گشوده می شود. این عرصه را آدمی با اعمال اختیاری، برای خود انتخاب می کند. رویدادهایی که برای یک سال او تقدیر می شود به مثابه سرنوشتی است که خود در ظهور و تجلی آن، نقش اصلی را داراست. این بنده است که راه هایی به رویش گشوده شده؛ او می تواند اتفاقات خیر و شر را به سوی خود کشد و در سطحی بالاتر به توفیقات ربوبی و رحمانی نائل شود. آن دسته از افراد با تقوا که توصیف شان بیان شد وقتی که در هرسال، به پایان رمضان می رسند مبارک بودن آن را بیش از دیگران حس می کنند و چشم امیدشان به پاداش الهی، فراتر از سایرین است. آنها بر اساس یک مقاومت درونی به یک پاسخ آسمانی دل بسته اند. عید آخر ماه، چه فلسفه دل انگیزی دارد؛ «تجسم یک پاسخ از حضرت دوست ». ایمان داران بر اساس اطاعت خالصانه ای که از خود بروز داده اند، به خدایشان نزدیک تر می شوند تا رحمت و مغفرت الهی را برای خویش بخرند. آمرزش الهی به تعبیر علما، قرین شده است با آزادی انسان که در قفس امیال خویش گرفتار شده است.

آزادی موهبتی دلرباست. رسیدن به این جایگاه بلند انسانی، تنها، هنر بندگان خدا در اقصی نقاط گیتی ست. اگر چشم های عالمیان شسته شود و راز برایشان گشوده شود، مشاهده خواهند کرد که حقیقت روزه عارفان در چه مرتبتی ست. آنچه که سبب غبطه تمامی آدم ها می شود اوج گیری انسانی ست که در این ضیافت الهی حضوری صادقانه دارد. با این مقدمه، رسیدن به عیدفطر، چیزی شبیه رسیدن به یک باغ پهناور و پرگل است که یک انسان مانده در کویر، وقتی به آنجا می رسد جانش زنده می شود. 
  اکنون بوی عید به مشام می رسد، نمی توان آن را انکار کرد اما استشمام آن در سطحی بالاتر برای بندگانی میسر است که خویشتن را با اعمال خود، محبوب خدا کرده اند. طعم عید فطر بر ایشان، به شیوه دیگری ست! چشیدنی که در وصف آدم های عادی نیاید. ذهن گنجایش تعریف شده ای دارد. بیان این گزاره معنوی، آسان است اما تجربه شیرین و دل آرایش به راحتی مقدور نیست.

همانطور که تحربه لحظات افطار برای هر کدام از افراد جامعه، شکل و بوی معینی دارد و قطعاً برای همه انسان ها نمی تواند یکسان باشد. دقیقا همین مثال را می توان در باره عید فطر زد. تعبیر ظریفی را آیت الله جوادی آملی استاد حوزه علمیه به کار بردند که به عنوان حسن  ختام، آن اشارت شیرین، آذین بند این یادداشت می شود. «اینکه در آخر این ماه عزیز، عید قرار گرفته، به سبب آن است که می خواهند جوایز  یک ماه را به ایمان داران بدهند. این عید به سبب این ماه مبارک رمضان است. ضیافه الله، لقاء‌الله را به دنبال دارد. پس عظمت از آنِ ماه شوال نیست، بلکه عظمت از آنِ ماه مبارک رمضان است که نتیجه یک ماهه را در روز عید می‌دهند. وداع برای کسی است که با ماه مبارک رمضان مأنوس بوده و این ماه، دوست او باشد وگرنه آن کس که با این ماه نبوده، وداعی ندارد. انسان از دوستش یا کسی که مدتی با او مأنوس بوده، خداحافظی می‌کند. کسی که اصلا نمی‌داند چه وقت ماه مبارک رمضان آمد و چه وقت سپری شد، چرا آمد و چرا سپری شد، وداعی ندارد. (به قول حافظ شیرین سخن ):
روز عید است و من امروز در آن تدبیرم 
که دهم حاصل سی‌ روزه و ساغر گیرم »

 


منبع : 55 آنلاین
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

دیدن «دیوها» که کاری ندارد.

در این میان اما راننده‌ای هم در شهر قزوین پیدا می‌شود که روی شیشه خودروی خود نوشته: «کرایه نداری برو، حلالت نگو ندارم، برو بسلامت»

آینده‌پژوهی ایران و اکوسیستم استارتاپی

شناخت مسائل مربوط به آینده کشورها، پیش‌بینی سناریوهای محتمل در حوزه‌های مختلف و تحلیل تغییرات پیش‌رو، به امری بسیار مهم و اساسی برای کشورهای جهان تبدیل شده است. اهمیت این مباحث آن‌چنان است که در کشورهای پیشرفته سال‌های درازی است رشته‌های مرتبط با آینده‌پژوهی

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان

ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان برای حفاظت از این محوطه تاریخی، ورود خودروها ممنوع است

ویدیو: کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه

هشدار - دارای صحنه دلخراش کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه شنبه ۲۵خرداد یک توله خرس ۲ساله در منطقه دراسله سوادکوه استان مازندران؛ هنگامی که همراه مادر خود در حرکت بود از یک تپه به پایین سقوط کرده و از مادرش فاصله گرفت. اهالی روستا به طرز بی رحمانه ای با ضربات متعدد سنگ و چوب توله خرس را زخمی کردند. هرچند کوهنوردان عابر به محیط بان ها اطلاع دادند و آن ها به کمک توله خرس شتافتند

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر