آتشکدۀ ایرانشاه در اودوادا

شناسه خبر: 197995 سرویس: تصویر ، توسعه ، جهان ، فرهنگ و میراث فرهنگی ، اجتماعی ، گوناگون سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸, ۵۶ : ۲۰ : ۰۰
آتشکدۀ ایرانشاه در اودوادا
اگرچه پارسیان هندوستان در چندین شهر دارای آتشکده هستند ولی آتشکدۀ ایرانشاه برای آنان جنبۀ نمادین دارد و بسیار مهم است.
۵۵آنلاین :

حمیدرضا سروری

اگرچه پارسیان هندوستان در چندین شهر دارای آتشکده هستند ولی آتشکدۀ ایرانشاه برای آنان جنبۀ نمادین دارد و بسیار مهم است. در واقع مهمترین و سپندینه‌ترین آتشکدۀ پارسیان هندوستان آتشکدۀ ایرانشاه است و در اودوادا(Udvada) جای دارد. سه آتش سپندینه در بین زرتشتیان وجود دارد که به اندازۀ درجه و ارج به ترتیب عبارتند از: آتش بهرام، آتش آدُران و آتش دادگاه. آتش بهرام سپندینه‌ترین آتش به شمار می‌رود و به نام آتش پادشاه پیروزگر(PadixŠã Perozgar Ãduran) شناخته می‌شود. آتش بهرام از آمیختن شانزده گونه آتش به وجود آمده و ستودن آن عملی بسیار مهم، مشکل و دراز است. ایرانشاه یا شاه‌‌ایران و بهرام پیروز‌شاه عنوانی بود که برای آتش بهرام کرمان به کار می‌بردند و به وسیلۀ موبدان آن شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت. کهنترین گواهی در مورد استفاده از نام ایرانشاه مربوط به سال1494م، است و به وسیلۀ موبد ایرانشاه بن ملکشاه کرمان(Irānšāh bin Malekšāh of Kermān) استفاده شده است. در منظومۀ قصۀ سنجان سرودۀ بهمن کیقباد به سال 969یزدگردی برابر با 1599م،که به چگونگی مهاجرت پارسیان به هند می‌پردازد عبارت ایرانشاه چندین بار به کار رفته است و به نظر می‌رسد اصطلاح ایرانشاه بخشی از سنت کلی زرتشتی بوده که به وسیلۀ پارسیان مهاجر آورده شده بود و بین موبدان سنجان استفاده می‌شد. در مورد زمان دقیق آورده شدن آتش بهرام به کرانه‌های غربی هند اختلاف نظر وجود دارد و به درستی نمی‌توان زمان و تاریخ دقیق آن را مشخص کرد ولی روشن است که آتش بهرام سالها در سنجان بوده و پس از آن و به دنبال حملۀ مسلمانان به گجرات و کرانه‌های غربی هند به مدت 12سال و برای حفظ و نگهداری بهتر به کوههای(Bahrot) برده شده و پس از آن نیز مدتها در نوساری و سورت بوده است تا این‌که در سال 1742م، به اودوادا آورده می‌شود و از آن هنگام تا به امروز در اودوادا فروزان است. آتشکدۀ ایرانشاه چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است. در بازدید دوباره‌ای که در ماه ژوئن 2019میلادی از آتشکده داشتم نیز در حال مرمت و بازسازی بود. 

 

منابع:

بار،کای.دیانت زرتشتی،مجموعه سه مقاله از کای بار،آسموسن،مری بویس.ترجمۀ فریدون وهمن،(تهران،نشر ثالث،1386).

کیقباد، بهمن. قصۀ سنجان، ویراستۀ هاشم رضی، (تهران، انتشارات فروهر، 1350).

Boyce,Marry. and Kotwal,Firoz. “Irānšāh”, Encyclopædia Iranica,online edition,2012. available at http://www.iranicaonline.org/articles/iransah (accessed on March 30, 2012).

Eduljee.K.E. Zoroastrian Heritage, Pilgrimage Sites,Atash Behram,Udvada,India(n.d).online available: http://www.heritageinstitute.com/zoroastrianism/parsi/surat.htm






 


منبع : 55 آنلاین
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف
بهرام ۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ۱۷:۴۲
آفرین به مردم فرهنگ دوست هند.ببین ما کجای راهیم
4 4 پاسخ دادن به این نظر

دیدگاه 55

بیشتر

در شرایط تحریمی چه وضعیتی در انتظار اقتصاد ایران است؟

یکی از سؤالات مهم در شرایط جاری کشور، چشم انداز وضعیت اقتصادی کشور با فرض تداوم تحریم هاست. طی سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به دلیل شوک ناشی از تحریم ها و عدم تعادل های کلان اقتصادی، اقتصاد ایران از مسیر ثبات نسبی خارج شد و اگرچه تورم ارقام تجربه شده ای را به ثبت اسانید با این حال رشد اقتصادی منفی تجربه شده و پیاپی در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بی سابقه بود.

بنزین ما را به کجا خواهد برد؟

در سال جاری فرصت خواندن دو کتاب تازه منتشر شده بسیار عالی را یافتم یکی «کلیات علم اقتصاد» نوشته دارون عجم اوغلو و همکاران و دیگری «اقتصاد خوب برای زمان های سخت» نوشته آبهیجیت بنرجی و استر دوقلو که برندگان نوبل اقتصاد امسال نیز شدند. تأکید هر دو کتاب بر اهمیت داده ها و شواهد بیرونی و توجه به شرایط خاص هر جامعه برای نسخه پیچی و سیاستگذاری است، به جای اینکه به فهم شهودی خود متکی باشیم و در برج عاج دانش نظری محدود خود بنشینیم و بدون توجه به واقعیت بیرونی اظهار نظر کنیم.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدئو؛ درگیری تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در بغداد

ویدئو؛ چکمه ناپلئون در حراجی پاریس ۱۱۷ هزار یورو فروخته شد

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر