نتیجه‌ای یافت نشد.

TODراه نجات ترافيك تهران

شناسه خبر: 165747 سرویس: توسعه ، گوناگون دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷, ۱۷ : ۲۱ : ۰۰
TODراه نجات ترافيك تهران
TOD یا همان « توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل عمومی» در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که این رویکرد مهم در امر برنامه‌ریزی شهری در سال‌های اخیر وارد شده و حتی در برنامه‌های شهردار تهران و سند پنج‌ساله سوم شهرداری نیز به اجرای آن تاکید شده است و مسئولان کم و بیش، رفته رفته به اهمیت آن پی بردند.
۵۵آنلاین :

 TOD یا همان « توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل عمومی» در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که این رویکرد مهم در امر برنامه‌ریزی شهری در سال‌های اخیر وارد شده و حتی در برنامه‌های شهردار تهران و سند پنج‌ساله سوم شهرداری نیز به اجرای آن تاکید شده است و مسئولان کم و بیش، رفته رفته به اهمیت آن پی بردند. کارشناسان معتقدند که گره کور معضل آلودگی هوا، آلودگی بصری، آلودگی صوتی که رفع آن به‌عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم نیز هست، با TOD امکانپذیر است و نه تنها این مشکلات رفع می‌شود بلکه با اجرای طرح توسعه شهر آن هم مبتنی بر حمل‌و‌نقل عمومی، افزایش ایمنی تردد عابرین، افزایش امنیت تردد، پایین آمدن هزینه‌های خانوار ناشی از حمل‌و‌نقل، توازنی بخش به توسعه‌های شهری، متعادل‌کننده نظام کاربری، ترویج پیاده مداری و.... را نیز شاهد خواهیم بود. با این حال برخی کارشناسان نیز معتقدند TOD در شهر شلوغ و پیچیده تهران که گسترش آن بر پایه هیچ‌اصولی نبوده و نیست راهگشا نیست، چراکه نمی‌توان شاخصه‌های TOD را در خیابان‌ها و معابر شکل گرفته تهران اجرایی کرد اما دبیر کمیته TOD شورای شهر تهران نظر دیگری دارد و معتقد است نه تنها تهران برای اجرای TOD مناسب است بلکه دوای درد بافت فرسوده پایتخت که از سوی مسئولان مورد بی‌‌‌مهری قرار گرفته نیز توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل عمومی است.افشین خضرلو اقدم در تشریح طرح TOD ، گفت: در آغاز دوره مدیریت جدید شهر تهران نظرسنجی از مردم پایتخت صورت گرفته که طبق آن شهروندان تهرانی دو چالش اصلی شهر تهران را ترافیک و آلودگی هوا عنوان کردند. او با بیان اینکه واقعیت این است که معضل ترافیک را نمی‌توان با راه‌حل‌های پلیسی همچون بهینه سازی و زمان بندی چراغ‌ها، افزایش سطح معابر، احداث پل و تونل، پیوسته ترافیکی طرح‌ها و پروژه‌ها و… حل کرد، گفت: بر همین اساس باید به‌دنبال راه‌حل بنیادین بود که خودروها و استفاده از آن را به‌طور جدی تحت تاثیر قرار دهد و اگر توانستیم راهی بیابیم که نیاز به خودرو را از سفرهای شهری کاهش دهیم، می‌توانیم ادعا کنیم که سنگ بنای تغییر در ترافیک را برداشتیم و خود به خود نیز ترافیک کاسته خواهد شد.

خیابان‌ها را از سیطره خودروها پس بگیریم

خضرلو اقدم با بیان اینکه نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که وضعیت استفاده از خودرو و عوارض ناشی از آن در همه وجوه زندگی مردم تاثیر دارد، گفت: در تهران روزانه بیش از ۱۲‌میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود یعنی سالانه از جیب مردم بیش از ۴‌هزار‌میلیارد تومان و از جیب دولت بابت یارانه بنزین بیش از ۸,۰۰۰‌میلیارد تومان صرف بنزین می‌شود، یعنی تقریباً نصف بودجه شهرداری تهران و نزدیک به ۱۰ برابر بودجه سازمان محیط زیست کشور صرف بنزین می‌شود این در حالی است که تهران جز 10 کلان شهر جهان است که بیشترین اتلاف زمان در ترافیک را به شهروندانش تحمیل می‌کند و نزدیک به ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان از ارزش زمان تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود و این در حالی است که سالانه نزدیک به ۴۵۰۰ نفر در تهران به‌دلیل آلودگی هوا جان می‌دهند. او با بیان اینکه غیراز مساله فرهنگ و عادات اجتماعی شاهد سیاست‌های غلط کاربری زمین و نقض جدی در زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی غیرخودرویی تهران هستیم که در گذر تاریخ معاصر، نه تنها توسعه نیافته است بلکه هوشمند نیز نشده است، گفت: مبارزه جدی با خودرو محوری نیاز به عزم و اراده خاص دارد و راه‌حل آن نیز اجرای سختگیرانه سیاست‌های توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل همگانی است که معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک اقدامات زیادی را در این خصوص انجام داده است و معتقدیم برای شکل دهی مدل‌های حمل‌و‌نقل عمومی نیازمند تغییرات بنیادین در نوع نگرش ما به دو مفهوم شهری، «کاربری و زمین» هستیم و معتقدیم که بر اساس این طرح، قطعا با اصلاح طرح تفصیلی بارگذاری‌های شهری باید به سمت حمل‌و‌نقل عمومی سوق داده شوند و نیز معابر ما که اکنون در سیطره خودروها هستند به نفع مدهای حمل‌و‌نقلی انسان محور و مد عمومی باز طراحی شده و به عبارتی TOD را اجرایی کنیم.

گره زدن توسعه شهر با توسعه حمل ونقل

خضرلو با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص‌های TOD«تراکم» است گفت: متراکم سازی واحدهای مسکونی و تجاری در اطراف ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل سریع السیر انبوه بر، این اطمینان را می‌دهد که تمامی ساکنان و کارمندان به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی با کیفیت دسترسی داشته باشند و در « تی او دی» توسعه شهر را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که علاوه بر اینکه تراکم در اطراف ایستگاه زیاد است بلکه میزان تراکم سطح طرح، حداقل ۱۴۰ واحد مسکونی در هر هکتار است.خضرلو با بیان اینکه «یکپارچگی» یکی دیگر از ویژگی‌های TOD است با بیان اینکه هرچه زون‌ها به هم چسبیده‌تر باشند، بهتر است، چراکه فاصله بین زون‌ها سبب افزایش هزینه احداث حمل ونقل عمومی می‌شود، گفت: اگر زون‌ها از یکدیگر جدا باشند علاوه بر ایجاد گسست محله‌ای، شاهد آن خواهیم بود که پادگان‌ها، کارخانجات، زمین‌های بلا استفاده و.. در این میان ایجاد شوند که ارتباط بین زون‌ها را دچار مشکل می‌کند.

باز طراحی معابر در تی او دی

دبیر کمیته TOD شورای شهر تهران در تشریح دیگر ویژگی تی او دی با اشاره به بحث «تغییر کارکرد معابر» با بیان اینکه در این طرح معابر از سیطره خودرو خارج شده است، گفت: در این روش بزرگراه‌های مستقر (معابر جمع کننده) در زون را برای سه مد حمل ونقلی (عمومی، سواره و دوچرخه)، معابر شریانی را برای هر چهار مد حمل ونقلی یعنی پیاده، دوچرخه، حمل‌و‌نقل عمومی و سواره و معابر دسترسی را برای مد پیاده، دوچرخه و سواره باز طراحی می‌کنیم که اصطلاحا به این معابر «خیابان کامل » می‌گویند، یعنی اینکه خیابانی برای استفاده همه مدل‌های حمل ونقلی ایجاد شده است، اما این تغییر کارکرد معابر دارای ابعاد مختلفی است که باید به آن توجه شود یعنی برای پارک یا حرکت خودروها محدودیت و ممنوعیت‌هایی ایجاد می‌شود و ممنوعیت ورود به برخی معابر یا اتخاذ سیاست‌های پولی نیز در این معابر اعمال می‌شود.

فعال شدن مد پیاده

خضرلو با بیان اینکه «پیاده روی»، مادر مدهای حمل‌و‌نقلی در اصلاحات TOD است، به‌گونه‌ای که در تمام زون‌های «تی او دی» شهر، باید بیشتر بتوانیم برای این مد سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: فعال شدن مد پیاده، یعنی تحقق انسان محوری، سرزندگی، نشاط، تقویت سرمایه اجتماعی و.... اما برای اینکه بتوانیم پیاده محوری را ترویج دهیم باید معبری عریض، امن با کف سازی مناسب، سایه، روشنایی مناسب، دارای فضای سبز و… داشته باشیم. وی در مورد هزینه‌های اجرای TOD تهران با بیان اینکه اجرای تی او دی، هیچ‌هزینه‌ای را به مدیریت شهری وارد نمی‌کند چراکه هزینه به‌سازی و توسعه سیستم حمل ونقل را تراکم مختلط تامین می‌کند، گفت: هرچند درآمدش پایدار نیست اما موجب ایجاد پیاده محوری، دوچرخه سواری و… می‌شود.او در پاسخ به این سوال که آیا تهران شهری مناسب برای اجرای تی او دی است یا اینکه بهتراست ابتدا شهری با محوریت تی او دی ساخته شود، گفت: بافت فرسوده تهران برای اجرای تی او دی بسیار مناسب است چراکه از یکسو این بافت‌ها باید نوسازی شوند و از سویی دیگر عمده محلات در نزدیکی یک سیستم حمل‌و‌نقل انبوه بر همچون مترو قرار دارند و به همین دلیل می‌توان با اتکا به محلات دارای بافت فرسوده نسبت به ایجاد زون های، «تی او دی» اقدام کنیم اما دقت داشته باشید که همه چیز بستگی به عزم مدیریتی دارد.


منبع : ارمان
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ۲۱:۱۴
تبدیل کردن ایران خودرو و سایپا به توالت عمومی تنها راه حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا و مصرف بنزین است؟!
3 4 پاسخ دادن به این نظر
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ۲۲:۲۰
سلام . راه حلش را من دوبار عرض کردم متاسفانه فقط در حد صحبت بود که طرح را بکیرند ولی اگر فرماندهی محترم نیرو بخواهند طرح را می توانم بفروشم یا شراکتی انجام دهم
1 1 پاسخ دادن به این نظر
علی علیمحمدی ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ۰۶:۴۰
در تهران اگر وسائط نقلیه عمومی ومترو قویتر عمل کنند قوانین ویژه برای ورود وسائط نقلیه دولتی ضروری در نظرگرفته شود با این کار دو گام مهم برداشته ایم اول اینکه سوبسید مواد سوختی خیلی کمتر میشود دوم اینکه آب وهوای بهتری را برای مردم فراهم می کنیم
2 3 پاسخ دادن به این نظر

دیدگاه 55

بیشتر

وزیر جدید بهداشت، از حرف تا عمل

دکتر نمکی به وجود امضاهای طلایی در بخش دارو تاکید داشتند و خواهان و مدعی مبارزه با این چنین رانت هایی گشتند. رانت هایی که به نظر میرسد طولانی شدن تصدی های ناپایدار و غیر مفید در وزارت بهداشت  و همچنین افزایش های بی رویه تعرفه های پزشکی بدون تغییر در کیفیت خدمات، ناشی از همین رانت مخرب در خدماتی ترین بخش دولت باشد

حال و روز نظام ادارى ايران بحرانى است.

در اين سرى به بررسى اصول نظام ادارى،شفافيت و مبارزه با فساد ميپردازيم.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: روستایی که محو شده!

روستایی که محو شده! روستای "چم حسین" تنگ تیر که تا پیش از سیل در شهرستان چگنی قرار داشت، در حال حاضر وجود خارجی ندارد و با آب یکسان شده است.

ویدیو: مکالمه تلفنی یک کودک ۶ ساله اصفهانی با اورژانس و درخواست کمک برای نجات مادرش

مکالمه تلفنی یک کودک ۶ ساله اصفهانی با اورژانس و درخواست کمک برای نجات مادرش به جز تلخی دلهره و تنهایی یک کودک و زبان شیرین و شیوا و هوش بالای او ؛ ضرورت آموزش کودکان عنصر کلیدی در این ویدیوست.

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر