نتیجه‌ای یافت نشد.

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران

شناسه خبر: 147257 سرویس: توسعه ، اقتصادی ، گوناگون سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷, ۴۶ : ۱۶ : ۰۰
70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران
در سال 1948 در چنین روزی، یعنی درست هفتاد سال پیش، شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه از نخستین خودرو دو سیلندر جدید خود به نام «دیان» (در ایران: ژیان) رونمایی کرد.
۵۵آنلاین :

 

 شرکت اتومبیل سازی سیتروئن در آن سال خودروی کوچک دو سیلندری با نام سیتروئن ۲CV (دو اسبه) یا «دودوش» را در نمایشگاه سالانه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشته بود؛ خودرویی نسبتا ارزان و کم مصرف که طراحی جالب و یگانه‌ای داشت.

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران (+عکس)

این خودرو با این که دیگر تولید نمی‌شود، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و در پاریس به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر در آمده است. ژیان در ابتدا چندان مورد اقبال واقع نشد، اما رفته رفته انواع آن اعم از سواری، وانت و مدل «مهاری» آن قدر مورد استفاده قرار گرفت که به عنوان نمادی از نمادهای معاصر فرانسه شناخته شد.

دوستداران این نماد اسطوره‌ای فرانسه انجمن‌ها و باشگاه‌هایی تشکیل داده و هر از گاهی با ژیان‌های خود در شهرهای مختلف این کشور رژه می‌روند. سال گذشته کلکسیونرهای اتومبیل در فرانسه برای یک ژیان تولید ۱۹۶۱ بالغ بر ۱۷۲ هزار یورو پول پرداخت کردند.

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران (+عکس)

نمایشگاه اتومبیل پاریس از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است. این نمایشگاه هم‌اکنون در پاریس برپاست و تا ۱۴ اکتبر ادامه دارد.

ژیان در ایران

ژیان نیز در ایران از خودروهای محبوب به شمار می‌رفت و خانواده‌های ایرانی خاطرات زیادی از این خودرو دارند.

تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران خودرو تولید می شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان ۱۷ هزار تومان بود.

70 سال از رونمایی سیتروئن ژیان گذشت / تاریخچه حضور در ایران (+عکس)

ژیان در ایران برای خانواده های کم بضاعت‌تر تولید می‌شد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می‌رفت چرا که هل دادن ژیان در سربالایی‌ها کار آسانی نبود.

پس از انقلاب اسلامی در سال 57 تولید این خودرو اندک اندک کاهش یافت و شرکت سایپا یک خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو ۵ را جایگزین آن کرد. پس از رنو نیز نوبت به پراید رسید.


منبع : عصر ایران
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

نفوذ خویشاوندان در اقتصاد ايران

نشست جایگاه فساد و شفافیت در حکمرانی، روز دوشنبه به همت انجمن علمی سیاست‌گذاری اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و سخنرانان این نشست به بیان نظرات خود درباره فساد، شیوه‌های مبارزه با آن و وضعیت حاکم بر کشور پرداختند.

کار ایشان تشویش بازار ارز نبود ؟

حسین راغفر اقتصاد دانی که عاشق چاپ پول بدون پشتوانه است و اعتقاد دارد تورم به چاپ پول ربطی ندارد و دولت های مختلف هم عاشق این دیدگاه هستند چون دستشان را به راحتی در جیب مردم می کنند پیش بینی کرده بود پایان سال 97 قیمت ارز 40 هزار تومان خواهد شد . سوال اینجاست که آیا این کار تشویش و اختلال در بازار ارز نیست و کسی نبايد با این پیش بینی های بی اساس مقابله کند .

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: شیرجه عجیب «اینفینیته تاکر» در لحظات پایانی مسابقه دو ۴۰۰ متر با مان

شیرجه عجیب «اینفینیته تاکر» در لحظات پایانی مسابقه دو ۴۰۰ متر با مانع در آمریکا از این حرکت که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته به عنوان «شیرجه سوپرمن» یاد شده است.

ویدیو: زخمی شدن تعدادی از مسافرین مترو در مکزیکوسیتی به دلیل انبوه جمعیت در ایستگاه

زخمی شدن تعدادی از مسافرین مترو در مکزیکوسیتی به دلیل انبوه جمعیت در ایستگاه

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر