10 نکته‌ای که باید درباره زندگی ملوانان و دریانوردان ایرانی بدانید: از درآمد تا سختی کار

شناسه خبر: 122762 يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۹۶, ۳۸ : ۱۰ : ۰۰
10 نکته‌ای که باید درباره زندگی ملوانان و دریانوردان ایرانی بدانید: از درآمد تا سختی کار
رده‌بندی ملوانان کسانی که روی کشتی کار می‌کنند، چند گروهند؛ یک گروه ملوان، افسران اول و دوم و سوم و در رأس همه اینها، کاپیتان قرار دارد. کاپیتان مسئول تمام اتفاقات روی کشتی است
۵۵آنلاین :

- رده‌بندی ملوانان کسانی که روی کشتی کار می‌کنند، چند گروهند؛ یک گروه ملوان، افسران اول و دوم و سوم و در رأس همه اینها، کاپیتان قرار دارد. کاپیتان مسئول تمام اتفاقات روی کشتی است

- سخت‌ترین کار کشتی به عهده ملوان‌هاست.افسران عرشه فعالیت راحت‌تری دارند، موتورخانه مهمترین بخش کشتی است، در میان کارکنان کشتی، کارورزها هم هستندکه باید دوره‌های ١٢ ماهه‌شان را روی کشتی بگذرانند.

- تنها افسران و کاپیتان اجازه دارند که همسران‌شان را به کشتی بیاورند، تعداد زنان روی کشتی هم نباید بیشتر از ٤، ٥ نفر شود.

- خطر همیشه بیخ گوش کارکنان کشتی است، تصادف با صخره یا کشتی دیگری،  بی‌احتیاطی،  نقص فنی ،‌آتش‌سوزی و شرایط جوی. حمله دزدان دریایی را هم باید به همه این حوادث اضافه کرد

- درآمد یک ملوان روی کشتی:  از سه ‌میلیون تومان شروع می‌شود. البته برای کشتی‌های اقیانوس‌پیما.کادر کشتی‌های نفتکش حقوق بیشتری می‌گیرند. بالاترین حقوق کادر کشتی هم به کاپیتان تعلق می‌گیرد.کاپیتان علاوه بر سه ‌میلیون تومان حقوق، ٥ ‌هزار و ٣٠٠ دلار هم حق ماموریت می‌گیرد .حق ماموریت را تمام کادر کشتی می‌گیرنداما بالا و پایین دارد.

- کارکنان کشتی از دو هفته تا دو ماه روی دریا هستند. یک نفتکش از ایران تا چین، ٢٥روز در راه است،اما یک کانتینر تجاری همین مسیر را ١٤روزه می‌رود

- کار و استراحت: کارکنان دریا دوره استراحت دارند کادر کشتی‌های تجاری به ازای هر یک ماه که به دریا می‌روند، ١٣روز مرخصی دارند؛ کادر نفتکش‌ها برای هر سه ماه کار، دو ماه مرخصی دارند. 

- دریانوردان سال‌های سخت تحریم حدود ٨ ماه حقوق نگرفتند و کشتی‌ها خوابیده بود. 

- حقوق بازنشستگی:  فقط ٣، ٤‌میلیون تومان است، و برای همین پس از بازنشستگی دوباره به کار روی دریا برگردند.

-  تمام آنهایی که روی کشتی کار می‌کنند باید بیمه داشته باشند، این یکی از قوانین اصلی سازمان جهانی دریانوردی است و وزارت کار هم آن را پذیرفته.کارفرما باید همه کارکنان را بیمه کند، به غیر از آن، کارکنان و کشتی تحت ‌پوشش بیمه سوانح هم هستند/


منبع : فرارو
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

از يوز تا سروش

يادتان هست چقدر براى موتور جستجوى ملى هزينه شد و الان هيچكس حتى يادش نيست

من، سعدی آخرالزمانم

ابن بطوطه طنجه ای(مراکش) که هم عصر سعدی بوده است وقتی در چین، مهمان امیری می شود، از دهان خنیاگران چینی بزم او این شعر سعدی را می شنود: تا دل به مهرت دادم در بحر فکر افتادم چون در نماز استادم گویی به محراب اندری!

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: فضای سبز بدون استفاده

این ویدیو،فضای سبز منطقه ی ۱۴ تهران رو نشون میده،بلوار پاسدار گمنام تقاطع خیابان برادران شهید واضحی فر من سه ساله ساکن این خونه هستم،و تو این سه سال حتی برای نیم ساعت هم ندیدم که در این مجموعه برای استفاده باز باشه همونطور که در فیلم میبینید،که همه وسایل مجموعه در اثر عدم رسیدگی دچار نقص شدن .نمیدونم اگه قرار به استفاده نبوده چرا باید ساخته بشه پولی که میتونسته تو جای درست استفاده شه،اینجا خرج شده

ویدیو: ماجرای جشن جنجالی برج سلمان که بازداشت برخی مسئولان اداره ارشاد مشهد را رقم زد

ماجرای جشن جنجالی برج سلمان که بازداشت برخی مسئولان اداره ارشاد مشهد را رقم زد دادستانی: بازداشت معاون مدیر کل و رییس اداره ارشاد مشهد به دلیل «جریحه دار کردن عفت عمومی و عدم رعایت قوانین» / نماینده مشهد: می خواهند مشهد را تبدیل به شهری توریستی کنند

خبرها

بیشتر

برگزیده‌های مخاطبان