۱۵۱ هزار دختر، ترک تحصیل کرده‌اند

شناسه خبر: 145696 سرویس: NGO ، توسعه ، اجتماعی ، گوناگون شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷, ۴۵ : ۱۱ : ۰۰
۱۵۱ هزار دختر، ترک تحصیل کرده‌اند
در حال حاضر وظیفه مدیران این است که دلایل موانع حضور دانش آموزان به مدارس را بررسی کنند تا بتوانیم آنها را به مدرسه برگردانیم.
۵۵آنلاین :

 

تعداد جمعیت دانش آموزان دختر که گروه سنی ۱۵ و ۱۶ ساله هستند، در سالجاری، یک میلیون و هفت هزار و دو نفر است، از این تعداد دانش‌آموز ۸۱۷ هزار و ۹۵۹ نفر الان مشغول به تحصیل هستند. معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آخرین آمار ترک‌تحصیل دانش‌آموزان دختر در مدارس کشور گفت: در ابتدا باید به دو نکته اشاره کنم، در ابتدا اینکه چه اقداماتی را آموزش و پرورش برای جلوگیری از این کار انجام داده و دوم اینکه در این حوزه با چه چالش‌هایی مواجه هستیم؟ تعداد جمعیت دانش‌آموزان دختر که گروه سنی ۱۵ و ۱۶ ساله هستند، در سال جاری، یک میلیون و هفت هزار و دو نفر است، از این تعداد دانش آموز ۸۱۷ هزار و ۹۵۹ نفر هم اکنون مشغول به تحصیل هستند. در کنار این آمار ما یک جمعیت ۱۵ و ۱۶ ساله هم داریم که در دوره‌های دیگر درس می‌خوانند، یعنی بنا به دلایلی هنوز در دوره‌های متوسطه اول درس می‌خوانند، اما سنشان به دوره دوم متوسطه می‌خورد و تعداد اینها هم حدود ۳۷ هزار و ۹۹۹ نفر است. عباس سلطانیان ادامه داد: اگر ما جمعیت بازمانده از تحصیل را بخواهیم محاسبه کنیم، در سال‌جاری یعنی سال 96-97 تعداد دانش‌آموزان دختری که در هیچ پایگاهی ثبت‌نام نکرده اند و هیچ‌جا مشخصاتشان ثبت نشده و اصلا دانش‌آموز محسوب نمی‌شوند ۱۵۱ هزار و ۴۶ نفر هستند. او درباره آمار دقیق ترک ‌تحصیل دانش‌آموزان دختر گفت: اگر بخواهیم این رقم را طی یکی- دو سال آینده مقایسه کنیم، باید بگویم که در سال ۹۴ - ۹۵، حدود 29/4 درصد از دانش آموزان دختر ترک تحصیل کردند. در سال بعد یعنی ۹۵-۹۶ این عدد به 17/4 رسید یعنی ما 12/0 جذب دانش آموزان کل کشور را افزایش داده‌ایم. آمار امسال هم در واقع افتی نداشته است و توانستیم در این زمینه عملکرد مناسبی داشته باشیم و دانش‌آموزان جذب شده را افزایش دهیم. سلطانیان با اشاره به تفاهمنامه آموزش و پرورش با استان‌ها توضیح داد: برای جلوگیری از این اتفاق ما تفاهمنامه‌هایی را با استان‌های کشور منعقد کردیم که در آن تفاهمنامه‌ها شاخص‌هایی که برای آموزش و پرورش در بحث مسائل آموزشی و تربیتی بچه‌ها مهم است، تعیین شده و درباره آن شاخص‌ها با آنها قرارداد می‌بندیم. یکی از آن شاخص‌ها نرخ پوشش تحصیلی واقعی بچه‌هاست. به این صورت که ما به استان می‌گوییم شما نرخ پوشش تحصیلی واقعی‌تان را در سال ۹۶-۹۵ فلان عدد بوده و باید با شناسایی که از دانش آموزان توسط مدیران مدارس انجام شده، دانش‌آموزان ترک تحصیل را شناسایی کنید و موانع ادامه تحصیل آنها را بردارید و آنها را به مدرسه جذب کنید. در واقع این تفاهمنامه هر ساله است که با ۳۲ استان کشور توسط آموزش و پرورش این کار را می‌کنیم. او افزود: یکی دیگر از اقداماتی که مهم است، شناسایی اسمی همه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است. ما از سیستم متمرکزمان در حوزه مرکز برنامه‎ریزی و منابع انسانی از سامانه سَناد اسامی تمامی دانش آموزان که در سال تحصیلی جدید در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نشده‌اند را با تفکیک استان، منطقه، مدرسه و جنسیت می‌گیریم و این اسامی را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌دهیم. یک مهلت دو سه ماهه هم به آنها می‌دهیم تا مدیران مدارس پیگیری کنند ببینند دانش آموزان کجا هستند. طبیعی است که تعدادی از این دانش آموزان ترک تحصیل کردند و حالا کار می‌کنند، تعدادی هم برای ادامه تحصیل و زندگی از کشور خارج شدند. همچنین دانش آموزانی را داشتیم که متاسفانه فوت کردند یا دچار نقص عضو شدند و بنا به دلایلی ترک تحصیل کرده‌اند. در حال حاضر وظیفه مدیران این است که دلایل موانع حضور دانش آموزان به مدارس را بررسی کنند تا بتوانیم آنها را به مدرسه برگردانیم. معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش با توضیح در خصوص طرح «روستای مرکزی» گفت: علاوه بر اینها طرح «روستای مرکزی» را داریم که برای ادامه تحصیل دختران و پسران مناطق محروم اعمال می‌شود. یعنی روستایی که به نسبت دیگر روستاها مرکزیت دارد را متولی قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم با گذاشتن سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان روستاهای دیگر آنها را به مدارسی که امکانات بیشتری دارند منتقل کنیم. سلطانیان درباره مدارس شبانه روزی نیز توضیح داد: همچنین سعی کرده‌ایم در دبیرستان های شبانه روزی دانش آموزان را جذب کنیم. دانش آموزان به خصوص دخترانی که به لحاظ بُعد مسافت امکان رفت و آمد ندارند می‌توانند از امکانات مدارس شبانه روزی مثل خوابگاه استفاده کنند. حتی ما اجازه داده‌ایم کلاس‌های ضمیمه را در مدارس دوره اول متوسطه در مناطق دور و حاشیه‌ای هم انجام بدهم. یعنی اگر یک مدرسه‌ای در دوره دوم متوسطه تعداد دانش آموزانش کم است با دوره اول متوسطه در یک جنسیت و در یک مدرسه اینها با هم ادغام شوند تا هر دو بتوانند از امکانات استفاده کنند. او گفت: یک بحث دیگری هم که خیلی جدی است ماده ۵۳ آیین‌نامه اجرایی مدارس است در این ماده آمده؛ دانش آموزان دختری که ازدواج کرده‌اند با تایید و صلاحیت مدیر در خصوص بررسی شرایط آنها می‌توانند ادامه تحصیل دهند. در حقیقت ما تسهیلاتی را برای دانش‌آموزانی که در سن پایین ازدواج می‌کنند قرار داده‌ایم. حتی اگر ما دانش آموزانی داشته باشیم که بنا به دلایل مختلف نتوانند در مدارس روزانه درس بخوانند در سنوات گذشته ما مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلب آزاد و شیوه‌های مختلف و متنوعی را در دوره دوم متوسطه در نظر گرفتیم که دانش آموز در هر جای کشور امکان ادامه تحصیل داشته باشند. یا حتی در بدترین شرایط اگر در یک منطقه‌ای تعدادی دانش آموزان به زیر حدنصاب برسد یعنی حتی اگر چهار پنج نفر باشند، آموزش و پرورش با افتخار اعلام می‌کند که در سنوات گذشته برای اینکه بچه‌ها از تحصیل محروم نشوند خیلی از این کلاس‌ها در مناطق دوردست به‌رغم مشکلاتی که در ساماندهی انسانی دارند، تشکیل داده تا بتواند حداکثر بچه‌ها را جذب کند. او در پاسخ به این سوال که ترک تحصیل در میان دانش‌آموزان دختر بیشتر است یا پسر گفت: در کل ترک تحصیل 23/4 در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ بوده است و اگر دختران را بخواهیم حساب کنیم 17/4 بوده است. یعنی ترک تحصیل دختران به مراتب بیشتر از پسران است. سلطانیان درباره علت اصلی ترک تحصیل دختران از مدارس گفت: شرایط متعددی داریم که موجب ترک‌تحصیل دختران می‌شود و این جزو چالش‌هایی است که ما با آن روبه رو هستیم. مثلا پراکندگی روستاها در کشور اثری که بر دانش آموزان دختر می‌گذارد.

0 2درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: پیمایش‌های ملی نشان می‌دهد ۲۰ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند و فعالیت‌ها بیشتر در مدارس به صورت سکون و یکجانشینی است. مهرزاد حمیدی اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۲ دو کار اساسی را دنبال کردیم که ابتدا با مطالعه اسناد بالادستی، مسیر آینده مشخص شد سپس حوزه سلامت و وضعیت جسمی و روحی جوانان دانش‌آموز مورد بررسی قرار گرفت تا در آینده به صورت سلیقه‌ای کار نکنیم. او با بیان اینکه در سند تحول چرخش از آموزش به پرورش و توجه به شایستگی پایه دانش‌آموزان به عنوان محور مطرح شده و محله محوری در اولویت قرار گرفته است، افزود: در سند چشم‌انداز جمعیت هدف بیش از ۱۴ میلیون نفر پیش‌بینی شده است که باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم تا همه فعالیت‌ها مدرسه محور شود.


منبع : آرمان
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

ضرورت پاسخگویی هایپر استار به وضعیت کاری کارمندانش

این مطلب در فشای مجازی توسط مجله هنری ژوان منتشر شده است که ۵۵ آنلاین آمادگی دارد جوابیه هایپر استار و فروشگاه های مشابه را منتشر کند .

بانک‌های خصوصی با اقتصاد ایران چه کردند

بخش عمده‌ای از بحران مالی ایران و تبعات آن، که میلیون‌ها انسان را به ورطه فقر کشانده، مربوط به بانک‌های خصوصی است؛ بانک‌هایی که بی‌ضابطه به وجود آمده‌اند و با رابطه به فعالیت مخرب خود ادامه می‌دهند.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: جنایت بزرگ ترامپ

ترامپ:عربستان از ما ده ها میلیارد دلار اسلحه می خرد و ما حاضر نیستیم به خاطر قتل انسانها، از سر روابطمان با عربستان و قراردادهای پر سود نظامی با آنها بگذریم.

ویدیو: شهر را چگونه به سبک جهادی به تاراج بردند؟

شهر را چگونه به سبک جهادی به تاراج بردند؟ واگذاری ۱۷۰۰ ملک و آپارتمان نجومی در دوره قالیباف

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر