نتیجه‌ای یافت نشد.

چه کسانی از دولتی ماندن خودروسازان نفع می برند

شناسه خبر: 145904 سرویس: گوناگون دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷, ۳۹ : ۱۵ : ۰۰
چه کسانی از دولتی ماندن خودروسازان نفع می برند
صنعت خودرو در حالی این روزها با مشکلات عدیده ای مواجه است که دیروز اعضای کمیته تحقیق و تفحص از خودرو در مجلس تعیین شدند.
۵۵آنلاین :

به گزارش اقتصادخودرو؛ صنعت خودرو در حالی این روزها با مشکلات عدیده ای مواجه است که دیروز اعضای کمیته تحقیق و تفحص از خودرو در مجلس تعیین شدند. 
وضعیت قیمت، عملکرد نامناسب خودروسازان، بی ثباتی بازار از جمله عللی است که نمایندگان مجلس را به سمت بررسی دقیق تر وضعیت بازار خودرو به ویژه دو خودروساز بزرگ کشانده است.این در حالی است که به اذعان غالب کارشناسان، ریشه تمامی مشکلات صنعت خودرو به نحوه مدیریت آن برمی گردد. مدیریتی که با انتصاب یکباره مهندس جهرودی توسط وزیر صمت و انتخاب هییت مدیره جدید ایران خودرو همچنان در انحصار دولت است. 
متاسفانه سایه سنگین دولت بر دو خودروساز بزرگ کشور، صدای حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس را نیز درآورد. فولادگر چند روز پیش در گفتگو با اقتصادخودرو ضمن انتقاد از عملکرد خودروسازان صراحتا بیان نمود که ۴ عضو از ۵ عضو هیئت مدیره ایران خودرو در اختیار دولت است.
نه تنها شرایط کنونی صنعت خودرو بلکه تمامی قواعد و اصول مدیریتی و اقتصادی بر این موضوع تاکید دارد که حیات هر صنعتی منوط به مشارکت فعال بخش خصوصی است. موضوعی که در صنعت خودرو عکس آن به وقوع پیوسته است. 
متاسفانه خصوصی سازی واقعی خودروسازان نه تنها در برنامه دولت نیست بلکه رفتار نهادی همچون شورای رقابت نیز همسو با دولتی تر شدن صنعت خودرو است.
رسالت ذاتی شورای رقابت، توسعه فضای بخش خصوصی و کاهش انحصارگری در اقتصاد است این در حالی است که برخی از لوایح و مصوبات این شورا ضد رقابت می باشد
به طور مثال می توان به جلسه امروز شورای رقابت اشاره نمود که قرار است در خصوص همین موضوع برگزار شود. بررسی ها نشان می دهد که مصوبه خاص شورای رقابت مبنی بر نظارت سهامداران بخش خصوصی بر مدیریت خودروسازان بزرگ کشور مغایر با قانون تجارت است. 
قدر مسلم انتظار از شورای رقابت و رییس متبوع آن که یک اقتصاددان است این می باشد که شرایط را برای افزایش سهم بخش خصوصی در مدیریت خودروسازان مهیا نماید. قدر مسلم شورای رقابت به طور ذاتی بایستی با دولتی تر شدن خودروسازان مقابله کند. اینکه چه کسانی از دولتی تر شدن خودروسازان منفعت می برند سوال مهمی است که نه تنها مورد توجه وزارت صمت و دستگاه های نظارتی قرار گیرد.
علی ای حال امروز باید دید که شورای رقابت در جلسه امروز به رقابتی شدن خودروسازی کمک خواهد کرد و یا سهم اندک بخش خصوصی در خودروسازان را نیز به چالش خواهد کشید


منبع : اقتصاد خودرو
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

متهم اصلی بحران گوسفند

آقای سیاست‌گذار تصور می‌کند گوشت ارزان فقط با دلار ارزان امکان‌پذیر است. اما فراموش می‌کند که هزینه فرصت دلاری که با شعبده‌بازی حسابداری برای واردات گوشت ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود، درواقع همان ۱۳ هزار تومان است.

سرنوشت عجیب نوجوان چابهاری ساسان پرکان

مشخص نیست فدراسیون چه انتظاری از نوجوان کم سن و سال چابهاری دارد. پرکان تاکید می کند تنها در حرکات زمینی سررشته دارد، چرا که سایر حرکات ژیمناستیک به وسایلی نیاز دارد که در چابهار نیست. او حتی مربی هم ندارد، حالا با عمویش تمرین نمی کند و تمام تمرکزش را روی کاری قرار داده که برای ماهی 150 هزار تومان باید درگیر آن باشد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: «افتتاح هتل انرژی مثبت» در شمال نروژ نزدیک مدار قطب شمال

«افتتاح هتل انرژی مثبت» در شمال نروژ نزدیک مدار قطب شمال این هتل که 2021 افتتاح خواهد شد، کنار یخچال طبیعی Svartisen ساخته می شود و از انرژی پاک استفاده کرده تا در مقایسه با سایر هتل ها هزینه کمتری برای سوخت خواهد پرداخت.

ویدیو: انفجارخودروی پیکان هنگام سوخت گیری با کپسول گاز !

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر