چرا هر کارآفرین باید یک رهبر خدمتگزار باشد

ممکن است با اصطلاح «رهبری خدمتگزار» آشنایی زیادی نداشته باشید. اما این مفهوم (و شاید فلسفه) از چندین دههی پیش مطرح شده است و غالباً آن را به رابرت کی گرینلیف نسبت میدهند. گفته میشود گرینلیف پس از مطالعهی کتابسفر به شرق اثر هرمان هسه، در اواخر دههی پنجاه میلادی این مفهوم را کشف کرده است.
گریتلیف در کتاب خود با نام «رهبر خدمتگزار» مینویسد:
این مفهوم بهسادگی فردی را توصیف میکند که در درجهی اول، میخواهد به دیگران خدمت کند و سپس انتخابهای آگاهانه، اشتیاق او را به رهبری برمیانگیزد. این شخص کاملاً متفاوت با کسی است که در درجه اول رهبر است و با عشق به قدرت یا علاقه به داراییهای مادی تعریف میشود. رهبر کامل و خدمتگزار کامل، دو حد افراطی هستند و بهواسطهی گسترهی نامحدود طبیعت بشری، بین آنها بینهایت ترکیب و سایهی مختلف وجود دارد.
فلنا هنسون، بنیانگذار شتابدهندهی Hera Hubريال در گزارش اخیر خود بررسی میکند که چرا امروزه همهی کارآفرینان باید ویژگیهای رهبر خدمتگزار را در خود پرورش دهند.
یک جادهی ناهموار
من در دههی بیست زندگیام، پس از پشت سر گذاشتن چالشهای شخصی متعددی نظیر یک تصادف سخت، سه بار اخراج شدن از کار، سقطجنین و طلاق، تصمیم گرفتم کنترل زندگیام را در دست بگیرم و کسبوکار خودم را راهاندازی کنم. دیگر از دنبال کردن راهکارها و توصیههای دیگران خسته شده بودم. در این زمان بود که مطالعهی مفاهیم رهبری خدمتگزار را شروع کردم.
مقالات مرتبط:
عبور از رهبری سنتی کسبوکار با پنج دستورالعمل کاربردی
سبک رهبری ضعیف و چالشهای سازمانی
در دوران راهاندازی شرکت، متوجه شدم که آموزش و پشتیبانی از دیگران واقعاً مرا خشنود میکند. مشکلات زودهنگام زندگی باعث شده بود چشمانداز دنیای حرفهای را نیز مبهم ببینم و به همین دلیل به دنبال منابع دیگری بودم که از مسیر تازهی من پشتیبانی کنند.
بنا به توصیهی یکی از همکاران، به یک برنامهی یکسالهی آموزش رهبری ملحق شدم. من عاشق یادگیری هستم و فکر میکردم فرصت خوبی برای آشنایی با افرادی است که از مسیر جدید زندگی حرفهای من حمایت میکنند.
فونداسیون
تا پیش از سال ۲۰۰۳، هرگز با مفهوم رهبری خدمتگزار آشنایی نداشتم، اما خیلی زود جذب آن شدم؛ زیرا میتوانستم صفات خاص این مفهوم را در افرادی ببینم که آنها را واقعاً تحسین میکردم. کاری که گرینلیف انجام داد این بود که برخی از اصول کلیدی رهبری خدمتگزار را وارد دنیای کسبوکار کرد و به تیمهای مدیریتی آموزش داد. او میگوید:
مهمترین علت مطرح شدن این مبحث، حصول اطمینان از این است که مهمترین نیازهای مردم برطرف میشود. بهترین و البته سختترین سؤالی که باید پاسخ داده شود این است: آیا این خدمات به رشد شخصی مردم منجر شده است؟ آیا افرادی که به نیازهای آنها رسیدگی میشود، به انسانهایی شادتر، سالمتر، آزادتر و مستقلتر تبدیل میشوند و میتوانند در آینده بهعنوان رهبران خدمتگزار بعدی، فعالیت مؤثری داشته باشند؟ در مرحلهی بعد، جامعه چگونه از این خدمات تأثیر میگیرد؟
برخی از مردم با شنیدن اصطلاح «رهبر خدمتگزار»، تصویر یک مدیر محجوب و غیرمستقل را در ذهن میآورند، درحالیکه این تصویر کوچکترین شباهتی به واقعیت ندارد. من شخصاً متوجه شدهام که کارآفرینان خدمتگزاری که به انجمنهای Hera Hub مراجعه میکنند، بالاترین سطوح عملکرد را از خود نشان میدهند. من از این کارآفرینان انرژی میگیرم و میخواهم تکتک آنها بدانند که درواقع یک رهبرند. آنها به من انگیزه میدهند تا سختتر کار کنم و مطمئن شوم که کسبوکار آنها سودآوری بیشتری خواهد داشت. زمانی که کارآفرینان خدمتگزار میبینند که در حرفهی خود موفق هستند، این احساس موفقیت را به جامعه بازمیگردانند.
راه پیش رو
رهبری خدمتگزار بهعنوان سبک رهبری «محرک» شناخته میشود که فرهنگسازمانی را ارتقاء میدهد و روی سودآوری شرکت تأثیر میگذارد. به بیان ساده، با خدمت کردن به دیگران نهتنها رهبر بهتری خواهید بود، بلکه به لحاظ مالی نیز پیشرفت میکنید و عملکرد کسبوکار را بهبود میدهید. به گفتهی دکتر رابرت لیدن، استاد مدیریت دانشگاه ایلینویزشیکاگو، فرهنگ کمک کردن به دیگران با برخی از مهمترین فاکتورهای کارایی سازمانی رابطهی مستقیم دارد. فاکتورهایی نظیر بازگشت سرمایه، سودآوری، رضایتمندی مشتریان، رضایتمندی عمومی کارکنان و کاهش استعفای شغلی بهطور کاملاً مشهودی تحت تأثیر سبک رهبری قرار دارند.
علت اینکه برخی از بزرگترین شرکتهای دنیا از موفقیتهای مالی خود لذت میبرند و کارمندانشان را هم حفظ میکنند، این است که فرهنگ خدمترسانی را ترویج میدهند. واشنگتنپست در مقالهای با عنوان «رهبری خدمتگزار: راهی به سوی بهبود کارایی» شرکتهایی مانند استارباکس، هوم دیپات، یوپیاس، ساوت وست ایرلایننز، ریتس کارلتون و هولفودزرا موردمطالعه قرار داد و دریافت که همهی این شرکتها، از رهبرانی «مردم محور» برخوردارند. رهبرانی که به خدمت کردن بها میدهند و معتقدند که وظیفهی آنها، کمک کردن به دیگران است. تقریباً همهی این مدیران، انسانهایی پرشور و صمیمی بودند که خود را به جزئیات کار متعهد میدانستند. همانطور که واشنگتن پست مینویسد، این فرهنگ سازمانی خدمتگزار، توسط رهبرانی خدمتگزار هدایت میشود و رشد شرکت را رقم میزند.
منبع : زومیت
دیدگاه 55
بیشتر
تفاوتِ اروپا با آمریکا در مورد ایران
قدرتِ فراوان باعثِ بی تفاوتی نسبت به دیگران می شود. ریشۀ اهمیت دادن به دیگران در نیاز و وابستگی است. این یک واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی انسان هاست. تربیت ها و آموزش های فراوانی باید صورت پذیرد و ساختارهای بی شماری بِنا شود تا قدرتِ فراوان و اخلاق نسبی ممزوج گردند. به سختی بشر بتواند قدرت، انصاف، اخلاق و راست گویی را در یک شبکه جمع کند. متاسفانه، وقتی قدرت افزایش می یابد، دیگران اهمّیت خود را از دست می دهند. درروابط بین الملل، اهمّیت دادن عمدتا اقتصادی است.
اخبار ویدئویی
بیشتر
ویدیو: خالق یکی از بهترین نجات دروازه های تاریخ جام جهانی درگذشت
خالق یکی از بهترین نجات دروازه های تاریخ جام جهانی درگذشت. گوردن بنکس دروازه بان تیم ملی انگلیس و فاتح جام جهانی ۱۹۶۶ در ۸۱ سالگی درگذشت. او در جام جهانی ۱۹۷۰ با مهار این ضربه سر از #پله جاودانه شد. از این نجات دروازه به عنوان یکی از بهترین سیوهای تاریخ جام های جهانی یاد می شود.
خبرها
بیشتر- مقصد وامهای بانکی ۹۷
- شرکت هلندی به اتهام صادرات «قطعات حساس» به ایران جریمه شد
- مسکو: هدف کنفرانس ورشو اختلافافکنی در خاورمیانه بود
- عربستان سعودی پدرخوانده واقعی تروریسم تكفيری در جهان و منطقه
- درخواست براي اقدام قضائي عليه قاليباف
- همه فواید تمشک سیاه
- کابوس شمشادها
- ادامه جنگ با واکسیناسیون در غرب
- چگونگی استفاده ایمن از مواد شیمیایی
- تصویری از الناز شاکردوست در سیستان و بلوچستان
- پول تبلیغات دور زمین در حساب ورزشگاه آزادی!
- ماجرای دست بوسی هایی که حاشیه ساز شدند
- عضو هیات رئیسه مجلس: مراجع امنیتی درباره حادثه زاهدان ۱۶ بار هشدار داده بودند
- تکنولوژی در خدمت آسایش؛ نگاهی به قطارهای ویژه ژاپنی که خوابگاههای مخصوص و حمام دارند
- درگذشت بازیگری که نقش کلاه مخملی داشت
- از کرویف تا دی لایت؛ سیر تکاملی کارخانه بازیکن سازی ۵۰۰ میلیون دلاری آژاکس
- کشف یک پرونده زمین خواری میلیاردی دیگر
- ایران به یاوههای الجبیر پاسخ داد
- قبرستانهای عمودی جاذبه جدید گردشگری شرق آسیا!
- از رسوایی جدید فیسبوک تا اجباری شدن استفاده از پنلهای خورشیدی در کالیفرنیا
- کدخدایی: اصلاح بیمورد قانون اساسی میتواند آسیبزا باشد
- جدیدترین روبات شارپ رونمایی شد
- کالاهای اساسی با قیمت مصوب در نمایشگاه بهاره
- جاویدنیا: خریداران در سایت دیوار بیعانه ندهند
- اعتبار گذرنامهها به ۱۰ سال افزایش مییابد
خبرهای دیگر
- کابوس شمشادها
- ادامه جنگ با واکسیناسیون در غرب
- تکنولوژی در خدمت آسایش؛ نگاهی به قطارهای ویژه ژاپنی که خوابگاههای مخصوص و حمام دارند
- جاویدنیا: خریداران در سایت دیوار بیعانه ندهند
- اعتبار گذرنامهها به ۱۰ سال افزایش مییابد
- آخرین مهلت ثبتنام در کنکور ۹۸
- ۱۰ درمان خانگی برای از بین بردن درد پاها
- هر کشوری که در«۵جی» رهبر شود، بر جهان حکم خواهد راند
- علت اصلی زیاد شدن زلزلههای کرمان چیست؟
- پرسپولیس یک - پدیده یک و صعود پرسپولیس
- تراز دریاچه ارومیه 40 سانتی متر افزایش یافت
- آيا از مرگ سلبريتيها ناراحت ميشويم؟
- راهکار پول مجازی
- لاوروف: روند اجرای توافقات در یمن متوقف شده است
- حال محله هرندی، خوب خراب است.
- تاریخنگاری کذب
- برنامهریزی مجدد سلولهای انسانی برای تولید انسولین
- دانشمندان بهدنبال ممنوعشدن بهکارگیری رباتهای قاتل در جنگها
- فرمول توسعه بازار گردشگری کشورهای همسایه
- درآمد صفر از پارکهای حاشیهای
- پیششرط توسعه شهرهای جدید
- توزیع بذر ارگانیک بین کشاورزان
- راهحل استارتآپی برای چالشهای اقتصادی
- دلار صادراتی به بازار میآید؟
نظرات
دیدگاههای شما پس از تایید ناظر منتشر میشود.
متون غیرفارسی و پیامهای حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.