چالوس ٠٦ کیلومتر نزدیک تر می‌شود

شناسه خبر: 176825 سرویس: توسعه ، گوناگون چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸, ۱۷ : ۲۱ : ۰۰
چالوس ٠٦ کیلومتر نزدیک تر می‌شود
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، قطعه یک آزادراه تهران- شمال تا چندماه آینده افتتاح می‌شود
۵۵آنلاین :

«بر اساس توافقات بین سازمان برنامه و بودجه شرکت ساخت و بنیاد مستضعفان قطعه یک آزادراه تهران- شمال جزو اولویت‌ها قرار گرفته است.» این گفته‌های روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و در حاشیه بازدید از این آزادراه بود. آزادراهی که سال‌هاست جزو پرحاشیه‌ترین آزادراه‌های کشور است و بیش از چهاردهه از آغاز مطالعات اولیه برای احداث آن می‌گذرد. حالا قرار است قطعه یک این آزادراه تا پایان ‌سال‌جاری افتتاح شود و نوبخت با اعلام این‌که ٦٠٠‌میلیارد تومان (٣٠٠‌میلیارد تومان توسط دولت و ٣٠٠‌میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان) طی ماه‌های آینده تأمین خواهد شد، گفته: «قطعه یک آزادراه تهران- شمال با این اعتبار در ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد. با بهره‌برداری از این قطعه ٦٠کیلومتر مسیر تهران- چالوس کاهش یافته و این مسیر تقریبا یک‌ساعت و ٤٠دقیقه‌ای طی می‌شود.» این درحالی است که در قانون بودجه ‌سال ۱۳۹۷ موعد زمانی اتمام کاملِ احداث آزادراه تهران- شمال ‌سال ۱۳۹۹ تعیین شده، که در لایحه بودجه ‌سال ۱۳۹۸ ایران، ‌سال ۱۴۰۰ به‌عنوان ‌سال پایانِ احداث پروژه درنظر گرفته شده است.
درنهایت اما با اتمام پروژه آزادراه تهران- شمال شاهد کوتاه‌شدن ۶۴کیلومتری مسیر، کاهش ۳ساعته مدت زمان سفر و صرفه‌جویی ۶۰۰‌میلیارد تومانی سالانه مصرف سوخت در قیاس با راه تهران-کرج- چالوس خواهیم بود. سرعت طرح آزادراه تهران- شمال ۱۰۰کیلومتر برساعت است، درحالی ‌که سرعت طرح راه تهران-کرج- چالوس ۵۰کیلومتر برساعت است. علاوه بر این، زمان سفر در آزادراه تهران- شمال یک‌ساعت و ۳۰دقیقه پیش‌بینی شده است، درحالی‌ که زمان سفر در جاده تهران- کرج- چالوس معادل ٤ساعت و ۳۰دقیقه است.
حال باید منتظر ماند و دید ادامه ساخت این آزادراه چگونه پیش خواهد آمد و آیا می‌تواند طبق زمان تعیین‌شده یعنی ‌سال ١٤٠٠ به صورت کامل رونمایی شود یا خیر. نکته دیگر که در مراحل بعدی باید مورد توجه قرار گیرد، استانداردهای جاده و کاستی‌های آن است. مواردی که تنها با بازگشایی قطعه یک و عبور مسافران از آن می‌توان به دست آورد.
بیش از ٩٠‌درصد
جاده بتن‌ریزی شده است
جاده هنوز برای گذر آماده نشده و تنها کارکنان آماده‌سازی جاده می‌توانند از آن بگذرند. متین اما ازجمله افراد عادی است که توانسته از جاده عبور کند و چندباری وضع جاده را دیده است. او تجربه‌اش را با ما درمیان گذاشته و می‌گوید، اگر کار با سرعت خوبی پیش رود، حتما جاده به همین زودی‌ها افتتاح خواهد شد «درحال حاضر بخش خاکی وجود ندارد یا اگر هست، خیلی کم است و می‌توان گفت بالای ٩٠‌درصد جاده بتن‌ریزی شده و آماده آسفالت‌شدن است.»
به گفته او و آن‌چه او در این رفت‌وآمدهایش دیده، فاصله ٣٢کیلومتری تهران تا شهرستانک تقریبا آماده است: «هواکش و چراغ داخل تونل‌ها نصب شده و حتی یک جاهایی از مسیر در جاده هم تیرچراغ برق گذاشته‌اند.» او درباره گذر محلی‌ها از این جاده هم می‌گوید که تاکنون محلی ندیده؛ چراکه آنها همگی از جاده چالوس عبور می‌کنند و نیازی به عبور از این جاده ندارند «ساخت جاده تا شهرستانک چندین و چند‌سال است که طول کشیده و برای همین همیشه برایم این سوال مطرح است که ادامه جاده که البته بخش بزرگی از آن هنوز باقی مانده، چقدر زمان خواهد برد.» او امیدوار است ادامه جاده با سرعت بالایی ادامه یابد و به سرعت هم تمام شود.


منبع : شهروند
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

تکرار یک تجربه ناموفق

با وجود گذشت چندین سال از عمر صندوق توسعه ملی، همواره عملکرد این صندوق و چگونگی استفاده از منابع آن مورد بحث بوده است.

در جامعه امروزی دولت چه نقشی در اقتصاد دارد و هدفش از حضور در عرصه اقتصاد جامعه چیست؟

اشتغال کامل به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن همه عوامل تولید امکان شرکت در فرآیند تولید را دارند و هیچ نهاد های ناخواسته، بلااستفاده یا غیر مولد نمانده باشد.

اخبار ویدئویی

بیشتر
نخستین سیرک هولوگرامی جهان در آلمان بازگشایی شد!

نخستین سیرک هولوگرامی جهان در آلمان بازگشایی شد!

نخستین سیرک هولوگرامی جهان در آلمان بازگشایی شد!

وزن کشی سالیانه حیوانات باغ وحش لندن!

وزن کشی سالیانه حیوانات باغ وحش لندن!

وزن کشی سالیانه حیوانات باغ وحش لندن!

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر