نتیجه‌ای یافت نشد.

پرخوری عصبی چیست؟ با این عارضه آشنا شوید

شناسه خبر: 156971 سرویس: اجتماعی ، گوناگون جمعه ۲۱ دي ۱۳۹۷, ۵۴ : ۲۳ : ۰۰
پرخوری عصبی چیست؟ با این عارضه آشنا شوید
درست همان لحظه که فکر می‌کنید یک میان وعده می‌تواند از شر خستگی، بی‌حوصلگی، افسردگی، تنهایی و اضطراب خلاصتان کند، روند پرخوری عصبی شروع می‌شود.
۵۵آنلاین :

 

استرس، هورمونی به نام کورتیزول در بدن آزاد می‌کند که باعث افزایش اشتها می‌شود و در این شرایط غذا خوردن، حداقل برای مدت کوتاهی، واقعا باعث بهتر شدن روحیه می‌شود. محققان عقیده دارند که اثرات غذا خوردن در چنین شرایطی درست مشابه داروهای روان‌گردان است.

اما در واقع غذا خوردن برای از بین بردن استرس یک بازی دوسر باخت است. نه تنها با مصرف مواد غذایی بیشتر، اضافه وزن به وجود می‌آید، بلکه مشکل اصلی و عامل به وجود آمدن استرس هم حل نشده باقی می‌ماند.

به هرحال اگر دچار اختلال اضطراب یا استرس‌های مداوم هستید، رعایت چند نکته‌ی ساده می‌تواند کمکتان کند.

تعادل را حفظ کنید

مسلما هویج و کلم بروکلی خوراکی‌هایی نیستند که در زمان حمله‌ی استرس سراغشان برویم. بیشتر افراد در این شرایط به سمت غذاهای پرچرب و شیرین گرایش دارند.

غذاهای پرچرب یا غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی هستند، می‌توانند به صورت موقت احساساتی مانند نگرانی یا استرس را متوقف کنند اما در همان حین، قند خون را به سرعت بالا می‌برند و موجب ایجاد احساس سیری کاذب می‌شوند.

به جای استفاده از خوراکی‌هایی مانند چیپس و دیگر میان‌وعده‌های چرب، از موادغذایی دیرهضمی مانند ماست، سیب یا دیگر مواد طبیعی استفاده کنید.

در فواصل معینی غذا بخورید

هرچه فاصله‌ی بین دو وعده‌ی غذایی بیشتر شود، به همان میزان احتمال پرخوری در وعده‌ی بعدی افزایش می‌یابد. فرض کنید که روز پر استرسی را گذرانده‌اید و هم‌زمان گرسنه هم هستید، کنار هم قرار گرفتن این دو فاکتور، عامل اصلی پرخوری است.

به جای پرخوری در یک وعده‌ی غذایی، سعی کنید تعادل را در هر وعده حفظ کرده و از میان‌وعده‌های سبک و سالم استفاده کنید. غذا خوردن منظم به شما کمک می‌کند در کنار حفظ تناسب وزن، هنگام حمله‌ی اضطراب، کم‌تر پرخوری کنید.

هنگام غذا خوردن، تمرکز داشته باشید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که تمرین روزانه‌ی تمرکز، علاوه بر کاهش پرخوری عصبی، سطح استرس را نیز به طور چشمگیری کم می‌کند. با استفاده از راه‌های ساده‌ای می‌توانید حین غذا خوردن، تمرکزتان را حفظ کنید:

  • آهسته‌تر غذا بخورید.
  • قبل از این‌که هر وعده‌ی غذایی را آغاز کنید، نفس کشیدن عمیق را تمرین کنید.
  • بین هر لقمه، قاشق را پایین بگذارید.
  • قبل از غذا خوردن به میزان استرستان توجه کنید و سپس سعی کنید، مدت زمانی را بدون فکر کردن به تمام نگرانی‌هایتان، به غذا خوردن بپردازید.

در یک محیط آرام و دور از تنش غذا بخورید

حتما هنگام غذا خوردن بنشینید.

حین غذا خوردن از تلوزیون، لپ تاپ، تلفن همراه و هر چیز دیگری که باعث به هم خوردن تمرکزتان می‌شود دوری کنید. جایی بنشینید که دور از یخچال باشد و یا به قابلمه یا ظرف حاوی باقی مانده‌ی غذا دسترسی نداشته باشد.

تغییر مسیر بدهید

زمانی که اضطراب دارید یا نگران هستید، مستقیم سراغ غذا یا میان‌وعده‌ی مورد علاقه‌تان نروید و سعی کنید ذهنتان را از مسیر خوراکی‌ها منحرف کنید و به کار دیگری بپردازید که به کلی خوردن غذا از فکرتان بیرون برود.


منبع : خبر آنلاین
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

آشنایی با دو نیایشگاه صخره‌ای در بُبانشوار هند

داریوش شایگان فقید درکتاب مشهور خود ادیان و مکتبای فلسفی هند در مورد آیین جِین(Jainism) می‌نویسد:کیش جین همانند آیین بودا درآغاز پیدایش خود سازمانی رهبانی بوده است که به تهذیب اخلاق می‌پرداخته و از راه مهرورزی و گرامی داشتن حق زندگانی همراه با پرهیزکاری و خویشتن‌داری می‌خواسته از اقیانوس سامسارا(Samsara) و چرخۀ زایشهای دوباره یا تناسخ گذرکند. کیش جِین در آغاز مانند آیین بودا تلاش می‌کرد تا با دریافت ریشه‌های اخلاقی و مینوی درست از دایرۀ جهنمی بازپیدایی رهایی جوید و راهی برای گریز از رنج گیتی به دست آورد.

چگونه با وجود مشکلات بی‌پایان، شاد بمانیم؟

اگر بپذیریم که برخی از مشکلات را نمی‌توانیم حل کنیم و برطرف‌کردن برخی از آن‌ها خارج از اراده و توان ما است، بهتر می‌توانیم با آن‌ها کنار بیاییم و زندگی شادتری داشته باشیم.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان

ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان برای حفاظت از این محوطه تاریخی، ورود خودروها ممنوع است

ویدیو: کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه

هشدار - دارای صحنه دلخراش کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه شنبه ۲۵خرداد یک توله خرس ۲ساله در منطقه دراسله سوادکوه استان مازندران؛ هنگامی که همراه مادر خود در حرکت بود از یک تپه به پایین سقوط کرده و از مادرش فاصله گرفت. اهالی روستا به طرز بی رحمانه ای با ضربات متعدد سنگ و چوب توله خرس را زخمی کردند. هرچند کوهنوردان عابر به محیط بان ها اطلاع دادند و آن ها به کمک توله خرس شتافتند

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر