وزیر علوم: بیشتر نخبگان مهاجر از حضور در کشورهای خارجی ابراز پشیمانی کرده اند

شناسه خبر: 193532 سرویس: توسعه ، سیاست ، اجتماعی ، گوناگون پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸, ۰۹ : ۱۵ : ۰۰
وزیر علوم: بیشتر نخبگان مهاجر از حضور در کشورهای خارجی ابراز پشیمانی کرده اند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیشتر نخبگان مهاجر از حضور در کشورهای خارجی ابراز پشیمانی کرده اند. غلامی افزود: خمیرمایه تصمیم‌گیری نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند، دلسرد و ناامید کردن آنها توسط جریانی بددل بود.
۵۵آنلاین :

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیشتر نخبگان مهاجر از حضور در کشورهای خارجی ابراز پشیمانی کرده اند. منصور غلامی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان افزود: خمیرمایه تصمیم‌گیری نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند، دلسرد و ناامید کردن آنها توسط جریانی بددل بود. وی اضافه کرد: هم اینک بخشی از حوزه خارجی بنیاد ملی نخبگان پیگیر وضعیت افرادی هستند که از مهاجرت ابراز پشیمانی کردند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: کم ارزش کردن دستاوردهای علمی پیش جوانان و ایجاد ناامیدی و دلسردی در این قشر هدف جریان بددل است. غلامی بیان کرد: این جریان بددل که رهبر فرزانه انقلاب نیز به آن فرمودند، جریانی است که می گوید این همه درس و چاپ مقاله کدام درد را دوا کرده است. وی با بیان اینکه نباید داشته های خود را در حوزه علم و تحقیقات کم بگیریم تاکید کرد: برخی کشورهای همسایه با پول فراوان استاد از خارج می آوردند تا برای آنها سر کلاس بروند و مقاله چاپ کنند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دستاوردهای علمی را باید با افتخار نگاه کرده و با رفع نقاط ضعف، نقاط قوت آنها را تقویت کرد. غلامی اظهار داشت: بسیاری از قطعات راهبردی با وجود تحریم، توسط مراکز آموزش عالی و محققان دانشگاهی تولید شده است و شرکت های سازنده آن در خارج از کشور متعجب هستند و این را باور نمی کنند. وی یادآوری کرد: اسفند سال ۹۴ ساماندهی آموزش عالی و تکیه بر محور آمایش در تمامی دانشگاه ها به ویژه دانشگاه جامع علمی و کاربردی در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو دانشگاه های علمی و مهارتی است افزود: این دانشگاه دارای ظرفیت های بالایی در تمامی استان ها است که بکارگیری آنها، تاثیر بسیاری در رفع نیازها و کمک به اشتغال پایدار دانش آموختگان می‌کند. غلامی اضافه کرد: حرکت در چارچوب تعریف شده، موجب تاثیرگذاری این مرکز در واحدهای علمی و کاربردی شده و مصوبه مجلس را در تامین نیروی کاردان پیش می رود. وی گفت: آموزش عالی در گذشته تا به حال خدمات خود را در راستای برنامه های و تکالیف انجام داده در حالیکه گاهی از داخل و بیرون مراکز عالی نقد می شود. وزیر علوم یادآوری کرد: بعد از انقلاب ، آنچه از آموزش عالی کشور داشتیم چند دانشگاه بزرگ بود و ظهور و بروزی نداشتیم و برخی دانشگاه ها به خاطر خروج نیروها در حد پایین فعالیت رسیده بودند. غلامی خاطر نشان کرد: آنچه امروز داریم حاصل تلاش دانشگاه های بعد از انقلاب است و این دانشگاه ها تربیت نیروهای تحصیل کرده را بر عهده داشتند در حالیکه در گذشته بیشتر پزشکان و مهندسان خارجی بودند. وی افزود: دانشگاه ها با شتاب در حوزه گسترش آموزش عالی حول محور دانشگاه های جوان، رشته های مختلف راه انداخته و اوایل دهه ۷۰ نیاز کشور را از نیروی متخصص تامین کردند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اواخر دهه ۷۰ را می توان دوره گسترش تحقیقات و پژوهش در بخش های مختلف دانست چرا که رشد علمی از این دهه آغاز شد. غلامی ادامه داد: با وجود شتاب گرفتن رشد علمی برخی به انتشار کتب در مجامع علمی و چاپ مقالات ایراد می گیرند و می گویند برای داخل کشور چه کردید. وی ادامه داد: کسب رتبه های برتر علمی در مجامع جهانی نشان از توجه دین اسلام به علم و پژوهش است بنابراین ایران در این جایگاه حرف برای گفتن دارد و جهان باور کرده است که ایران با وجود محدودیت ها این دستاوردهای علمی را فراهم کرده است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آموزش عالی در حوزه پژوهش کارهای خود را به خوبی انجام داده گفت: کاربردی کردن علوم نیز مورد تاکید است و برخی کشورها بیش از پنج دهه بر روی این موضوع کار کردند که در ایران از ۱۵ سال گذشته این فرایند آغاز شد. غلامی افزود: برخی از تحقیقات صنایع نظامی در دانشگاه ها صورت گرفته و هزینه آنها توسط دانشگاه تامین شده است و اگر هر بخشی از کشور به عنوان کارفرما پشت نیازهای علمی بماند و دانشگاه ها طرف قرارداد باشد، دانشگاه از پس این کار بر می آید. وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری حمایت جدی از تحقیقات انجام می دهد ولی این کار از سوی دانشگاه و دانشجویان صورت می گیرد. غلامی افزود: ۱۹۷ مرکز رشد در کشور داریم که از تولیدات مبتنی بر علم و فناوری حمایت می کنند و ۴۳ پارک علم و فناوری حامی مراکز دانش بنیان هستند. وی تاکید کرد: جلوگیری از گسیختگی تولید مدرک، خارج کردن مراکز از تشویق دانشجویان به داشتن مدرک صرف و هدفمند شدن دانشجویان از تحصیل در مراکز علمی دنبال می شود.


منبع : انتخاب
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

واقعیت آنکه، ما نیاز داریم تا از برخی از سازوکارهای پشت پرده ستاره های اینستاگرامی آگاه شویم. این متن شاید در قسمت هایی تلخ و یا شاید هم سطحی به نظر آید ولی قصد آن صرفا ارتقاء آگاهی های عمومی درباره مسائل این روزهای ما در فضای مجازی است.

چرا رابطه آمریکا و ایران راه به جایی نمی برد؟

بعد از روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ کمتر کسی فکر می کرد پرتلاطم ترین دوران روابط ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری او اتفاق بیفتد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدئو : «دیوار آدامس» سیاتل؛ از زباله‌دانی تا اثری هنری

ویدئو : امید داشتن عین قدرت است

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر