نتیجه‌ای یافت نشد.

واردات اتوبوس‌هاي دست دوم به بهاي جان شهروندان

شناسه خبر: 174130 سرویس: توسعه ، اجتماعی ، گوناگون سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸, ۵۷ : ۱۹ : ۰۰
واردات اتوبوس‌هاي دست دوم به بهاي جان شهروندان
خرید اتوبوس‌های خارجی همواره یکی از دغدغه‌های شهرداری‌ها در ادوار مختلف بوده است، چراکه ناوگان حمل‌و‌نقل شهری همیشه با کمبود اتوبوس همراه بوده که این خود می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی و همچنین کاهش استفاده مردم از اتوبوس برای سفرهای درون شهری شود، اما این در حالی است که طی چند ماه گذشته شاهد واردات بی‌‌‌رویه اتوبوس‌های دست دوم به کشور هستیم که این خود می‌تواند معایب بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.
۵۵آنلاین :

گفتنی است واردات اتوبوس‌های دست دوم یک اقدام غیرکارشناسی است که خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات دیگر در شهر و برای مردم شود، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود با این واردات بسیاری از کارگران نیز خانه نشین شوند.

واردات اتوبوس‌های دست دوم توجیه اقتصادی ندارد

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که واردات اتوبوس‌های دست دوم هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد و خود می‌تواند هزینه‌های بسیاری را نیز به دولت تحمیل کند از این رو می‌توان گفت در این شرایط اقتصادی واردات اتوبوس نه تنها توجیهی ندارد، بلکه خود می‌تواند موجب تعطیلی و یا کم کاری بسیاری از واحد‌های تولیدی اتوبوس و مینی بوس در کشور شود، هرچند در اینجا باید یادآور شد که برخی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که در حال حاضر به‌دلیل نبود مواد اولیه، تولید اتوبوس در کشور با مشکل مواجه شده است، اما این مهم نیز نمی‌تواند بهانه مناسبی برای واردات اتوبوس‌های دست دوم باشد.آنچه مسلم است واردات اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده از کشورهای دیگر خود می‌تواند جان مردم را به مخاطره بیندازد، چراکه امروزه یکی از مشکلات سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کشور فرسودگی برخی از اتوبوس‌ها است که به‌طور حتم واردات اتوبوس‌های دست دوم نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای حل این موضوع باشد.

افزایش آلودگی هوا

همانگونه که می‌دانیم امروزه خودروهای فرسوده در سطح شهر‌ها منبع مهمی برای تولید آلودگی هوا هستند از این رو انتظار می‌رفت مسئولان امر برای کاهش آلودگی هوا اقدامات اساسی و مناسب‌تری انجام دهند، چراکه واردات اتوبوس‌های دست دوم خود می‌تواند عاملی برای افزایش آلودگی هوا شود، حال با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که مسئولان با چه منطقی اقدام به واردات اتوبوس‌های دست دوم کرده‌اند. اتوبوس‌هایی که از نظر قیمتی نیز هیچ‌گونه توجیه اقتصادی برای کشور به‌دنبال نداشته است.

واردات در سال رونق تولید ملی

باید در نظر داشت در حال مشاهده واردات اتوبوس‌های دست دوم به داخل کشور هستیم که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید ملی نامگذاری شده است. انتظار می‌رفت با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کشور مسئولان به جای واردات بی‌‌‌مورد خود زمینه‌ای را برای افزایش اشتغال و یا ثبات اشتغال کارگران فراهم نمایند، اما این در حالی است که با واردات اتوبوس‌های دست دوم به یقین شاهد بیکاری بسیاری از کارگران نیز خواهیم بود که این خود جای بسی تأمل دارد.

قیمت بالای قطعات یدکی

دبیر انجمن خودروسازان در مورد واردات خودروهای دست دوم به کشور گفت: واردات چنین خودروهایی اقتصادی نیست و شرکت‌های خارجی نیز به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا ، آلایندگی بالا یا قیمت گزاف قطعات یدکی می‌خواهند آنها را بفروشند. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که برخی از مسئولان بر این باور هستند علت اصلی واردات اتوبوس‌های دست دوم به کشور به‌دلیل ممنوعیت واردات اتوبوس‌های نو می‌باشد، حال این سوال مطرح می‌شود با توجه به اینکه ظرفیت تولید اتوبوس در کشور وجود دارد چرا باید در این شرایط اتوبوس‌های دست دوم وارد کشور شود که این خود می‌تواند هم هزینه‌بر باشد و هم عاملی برای افزایش آلودگی هوا نیز محسوب شود، همچنین در اینجا باید یادآور شد اختصاص ارز آن هم برای واردات اتوبوس‌های دست دوم نه تنها هیچ‌توجیهی ندارد، بلکه خود می‌تواند باعث بروز مشکلات اقتصادی بسیاری شود. جالب است بدانیم که بنا به اظهار نظر رئیس هیات‌مدیره یک شرکت بخش خصوصی که زیر نظر شرکت اتوبوسرانی تهران فعالیت می‌کند واردات هر دستگاه اتوبوس با شرایط ذکر شده با ارز دولتی، نزدیک به 250‌میلیون تومان تمام می‌شود که نصف قیمت اتوبوس‌های ساخت داخل است.

عمر مفید اتوبوس 8 سال است

باید در نظر داشت بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 90، عمر مفید اتوبوس حدود 8 سال است، با این احتساب اگر شهرداری تهران اقدام به واردات اتوبوس‌های با عمر بالای 5 سال کند، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت تنها سه سال برای به کارگیری و استفاده استاندارد از اتوبوس‌های مربوطه را خواهد داشت.حال این سوال مطرح می‌شود که آیا صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید اتوبوس‌های دست دوم و وارد کردن آن به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری آن هم تنها برای سه سال می‌تواند توجیه اقتصادی در پی داشته باشد، چراکه صرفه این هزینه‌ها آن هم برای سه سال نه تنها هیچ‌ توجیهی ندارد، بلکه می‌تواند نشان از کم‌توجهی برخی از مسئولان داشته باشد. با این اوصاف می‌توان ادعا داشت که استفاده از تجهیزات و وسایلی که دچار نقص و مشکل فنی هستند، خود یک معضل جدید و بزرگ برای پایتخت خواهد بود.

بی‌توجهی به سلامت شهروندان

پر واضح است که واردات اتوبوس‌های دست دوم خود می‌تواند نشان از بی‌‌‌توجهی به سلامت شهروندان باشد، چراکه این تصمیم با جان مردم بازی می‌کند، از این رو انتظار می‌رود نیروی انتظامی این خودروها را به هیچ‌وجه پلاک‌گذاری نکند، چراکه در برخی از موارد دیده شده است که اتوبوس‌های وارداتی چندان با استانداردهای موجود همخوانی ندارد، چراکه از عمر مفید آنها چند سالی است که می‌گذرد. در پایان باید یادآور شد که در سایه واردات اتوبوس‌های دست دوم می‌‌توان شاهد افزایش آلودگی هوا و به خطر افتادن جان و سلامت افراد بود، همچنین صرف هزینه‌های هنگفت برای اتوبوس‌هایی که عمر مفید خود را سپری کرده‌اند نیز هیچ‌ توجیه اقتصادی در پی نخواهد داشت، بلکه در مقابل با عکس افزایش آمار بیکاری خواهد شد.


منبع : آرمان امروز
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

دیدن «دیوها» که کاری ندارد.

در این میان اما راننده‌ای هم در شهر قزوین پیدا می‌شود که روی شیشه خودروی خود نوشته: «کرایه نداری برو، حلالت نگو ندارم، برو بسلامت»

آینده‌پژوهی ایران و اکوسیستم استارتاپی

شناخت مسائل مربوط به آینده کشورها، پیش‌بینی سناریوهای محتمل در حوزه‌های مختلف و تحلیل تغییرات پیش‌رو، به امری بسیار مهم و اساسی برای کشورهای جهان تبدیل شده است. اهمیت این مباحث آن‌چنان است که در کشورهای پیشرفته سال‌های درازی است رشته‌های مرتبط با آینده‌پژوهی

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان

ورود مسوولین با خودرو به میدان نقش جهان اصفهان برای حفاظت از این محوطه تاریخی، ورود خودروها ممنوع است

ویدیو: کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه

هشدار - دارای صحنه دلخراش کشتن بیرحمانه توله خرس ۲ساله در سوادکوه شنبه ۲۵خرداد یک توله خرس ۲ساله در منطقه دراسله سوادکوه استان مازندران؛ هنگامی که همراه مادر خود در حرکت بود از یک تپه به پایین سقوط کرده و از مادرش فاصله گرفت. اهالی روستا به طرز بی رحمانه ای با ضربات متعدد سنگ و چوب توله خرس را زخمی کردند. هرچند کوهنوردان عابر به محیط بان ها اطلاع دادند و آن ها به کمک توله خرس شتافتند

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر