نگاهی به مجموعه درحال پخش «برادرجان »

شناسه خبر: 173950 سرویس: توسعه ، اجتماعی ، فرهنگ و هنر ، گوناگون دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸, ۲۷ : ۱۶ : ۰۰
نگاهی به مجموعه درحال پخش «برادرجان »
سریالی از شبکه سه سیما درحال پخش است که بر خلاف اغلب آثار تولیدی، حرف هایی برای گفتن دارد.
۵۵آنلاین :

نوشته:  محمد جواد لسانی

سریالی از شبکه سه سیما درحال پخش است که بر خلاف اغلب آثار تولیدی، حرف هایی برای گفتن دارد.

مجموعه ای نمایشی با نام «برادر جان » که از نمونه های اخیرخود، پیش است. منظور نگارنده از جریان غالب، آن دسته از کارهایی است که با کمترین مطالعه و تحقیق اجتماعی یا تاریخی، مجوز تولید می گیرند و به نوبت پخش می شوند.

شایسته است که رسانه فراگیر سیما برای پخش آثار نمایشی، سختگیری بیشتری اعمال کند و فارغ از رابطه ها، تنها از آدم های متخصص دعوت به کار کند. متاسفانه رسم ناخوشایندی هم باب شده که در این میان، هیچ کسی پاسخگوی  اعمال خود نیست.

بودجه سازمان، می تواند در مسیر بهتری هزینه شود تا هر کار ضعیفی به مرحله پخش نرسد. البته از حق نگذریم که کارهای انگشت شماری در همین سال های قحطی به تولید رسیده اند که به لحاظ سطح کیفی، مخاطبان قرص و محکمی هم پیدا کرده است.

ببیندگان تلویزیون، با  مقایسه کارهای متعدد نمایشی، دیگر برای خودشان استادی شده اند. آنها می توانند به راحتی کار خوب را از بد تشخیص دهند و بدون توصیه و تبلیغ، از یک اثر استقبال کنند یا برعکس، آن را به بوته فراموشی بسپارند یعنی کانال را عوض کنند.

متاسفانه تعداد آثار خوب نمایشی در دهه اخیر رو به کاهش نهاده و هیچ معلوم نیست مدیران رسانه چه چاره ای برای آن دارند. مجموعه داستانی «برادرجان » را محمدرضا آهنج کارگردانی کرده، همانکه پانزده سال پیش سریال واقع نمایی به نام سایه آفتاب، از او در همین شبکه سه پخش شد که بینندگان سیما، یکی از درخشان ترین بازی های حامد بهداد در سینما و تلویزیون را در آن جا مشاهده کردند.

این مجموعه، همچنین از متن خوب یک نویسنده با تجربه به نام  سعید نعمت الله سودجسته و دیگر آنکه علی نصیریان یکی از ستون های بازی آن است. همین اسم ها نوید می دهد که برای این کار، افراد کار بلدی انتخاب شده اند تا نتیجه ای در خور، رقم بخورد.

احتمال اینکه داستان محکم نویسنده از ماجرایی واقعی برداشت شده باشد زیاد است. در سایتی خبری هم آمده که خط داستان، واقعی ست و یک نسل پیش در شهر شیراز، روی داده است.

البته این نظر می بایست از سوی نویسنده تایید شود. جا دارد از دیالوگ های خوش تراش متن، یادی شود که یک ایرانی علاقمند به سینما که پای تلویزیون نشسته را به یاد تک جمله های آثار مرحوم علی حاتمی یا مسعود کیمیایی می اندازد.

درآمدن این دیالوگ های کوتاه به این راحتی ها نیست. زمان می برد تا آن گفتگوها پخته شوند. البته در برخی جمله ها نازک کاری زیادی به عمل آمده که گاهی بیننده عادی برای آن چند کلمه گفته شده، مفهومی پیدا نمی کند. پس از آن باید به حضور خوب شماری هنرمند اشاره کرد.

نصیریان در نقش «کریم بوستان » بازی تحسین برانگیزی دارد. او کسی است که حق خود را از دست رفته می بیند،  چیزهای زیادی که فقط متعلق به او بوده. به عبارتی، پس از مرگ باجناق کریم، که شریک او بوده، فرزندان  در این سال  های رفته، اسناد و شواهد را سوزانده اند تا این مرد، مغلوب این ماجرای تلخ شود و کاری از او ساخته نباشد.

او لاجرم به کار مسافرکشی مشغول شده. شب ها هم ماشین را به پسرش ستار می دهد تا در شیفت شب، نانی از آن، برای زن و بچه اش در بیاورد. همسر کریم بوستان، آفرین عبیسی درنقش الفت، یکی از بهترین بازی هایش را ارائه داده است.

آن سوی قضیه هم بچه های باجناق کریم قرار دارند. آنها در حجره کار خویش، حسابی حق خوری کرده اند. برادران هوای همدیگر را دارند، تنی و ناتنی فرقی نمی کند. نام آنها به ترتیب چاووش، حنیف و آراز است. نقش چاووش را حسام منظور بازی می کند که سابقه خوبی در حافظه بینندگان دارد. او پارسال در سریال خوش ساخت «بانوی عمارت » برای مخاطبان شناخته شد و انصافا، از پس  نقش بخوبی برآمد. آن سریال هم از آثار خوب انگشت شمار شد.

در سریال برادرجان  هم، حسام منظور، نماینده شخصیتی شده که بار زیادی از داستان بر دوش اوست. این هنرمند که ریشه  تاتری دارد، می خواهد روند محبوبیت خود را بر صفحه تلویزیون تداوم  بخشد. بازنمایی سبک زندگی ایرانی به ویژه در محله قدیم بازار، کار ساده ای نیست.

این بازتاب، زحمتی می طلبد که در درجه نخست وابسته به تحقیقی میدانی و کتابخانه ای ست تا در متن داستان به درستی جای گیرد و در گام آخر، به عهده کارگردان اثر است تا بتواند با شایستگی تمام، آن را به مرحله اجرا برساند.

این سبک است که در جان زندگی دو خانواده اصلی کار، ریشه دوانیده و شکاف ها و تزاحم بین آدم های قصه را سبب شده است. برادرکوچک، نماینده وجدان بیدار خانواده است که طاقت نمی آورد و  زودتر از همه بر این ظلم و بی دردی می شورد او با آتش زدن مایملک خود، حقیقت را فریاد می زند. او با وساطت خواهرش عاطفه، بار دیگر به دامن خانواده بر می گردد.

زمانی که آراز، آرام آرام به چاوش نزدیک می شود درحالیکه برادر بزرگ به او بی اعتنا ست و توجهی به دق القاب او به شیشه ماشین‌ نمی کند اما چاوش پاسخ دیگری به او می دهد که نشانه ای بومی از سبک زندگی است؛ او درماشین را از آن سو برایش باز می کند تا اعلام کند که، اگرچه از تو دل خونی دارم اما جای تو درحلقه خانواده محفوظ است! سجاد افشاریان که در تاتر، نویسندگی  و کار موسیقی فعالیت حرفه ای دارد، در نقش آراز بازی پذیرفته ای از خود نشان می دهد تا جایی که ترک های پنهان شده در مستی زندگی  را به رخ می کشد تا فرزندان پدر به خود بیایند و دست از حرام خوری بردارند.

او مرتب خواب پدر را می بیند که در برهوتی تاریک، تشنه و سرگردان است و از او کمک می طلبد!(هرچند که تاکید عمده بر ماهیت خواب ها به تنهایی نمی تواند چراغ راه بیداران باشد). آن ترک ها که در عنوان بندی سریال هم آمده به خوبی ماهیت داستان را نشان می دهد.

اگرچه خوب بود نام های خوشنویسی شده روی دیوار به راحتی محو نمی شدند تا گرافیک کار، واقعی تر جلوه کند. در این میان چند پرسوناژ سرگردان هم حضور دارند مانند توکل، دایی بچه ها که نقش آن را حسن پورشیرازی ایفا کرده و همسر سفر کرده اش، حلیمه با نقش آفرینی لعیا زنگنه که از نظر زیبایی شناسی هنری، شایسته تر بود که او در نقش بالاتری ظاهر شود، همگی دست به دست هم داده اند تا کاری کم نقص در زمان افطاری به مخاطب روزه دار ارائه شود.

تلاشی هم برای بازنمایی گذشته قصه، بصورت سیاه و سفید ارائه شده و در ابتدای هر قسمت از مجموعه دیده می شود که بنظر می رسد این کار به سبب ناآشنایی مخاطب با بازیگران موقت آن بخش کوتاه، به نتیجه مطلوبی نرسیده باشد. با همه این احوال، «برادرجان » در مقایسه با دو سریال دیگر که در شبکه های دیگر سیما پخش می شوند نمره قبولی می گیرد. زمانی که در دهه هشتاد تصمیم بر این شد که کار سریال سازی در شب های رمضان شروع شود.

هیچکس فکر نمی کرد که موضوعات و تم سریال ها بتدریج به سمتی میل کنند که ارتباط آنها با فلسفه ماه خدا، به سختی اثبات شود زیرا در دو تا کار دیگر که همزمان با این سریال در یک شب پخش می شوند قصه آنها فقط به ماجرای چند عاشق و معشوق معمولی (بدون اشاره به  وجهه ایمانی شان) می پردازد و حتی هیچ ربط ثانوی هم به رمضان ندارند. اما خوشبختانه این اثر که حلال و حرام را مدنظر اصلی قرار داده دستکم می تواند برای بینندگان روزه دار، بیداری و تهذیب نفسی به دنبال آورد. همان هدف معنوی  که می بایست برای تمامی آثار این ماه عزیز، بازتعریف شود.


 

 


منبع : 55 آنلاین
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

چرا تحصیل‌کرده‌ها کارآمد نیستند؟

اخیراً یک دانشجویِ کنجکاوِ دکتری از این نویسنده پرسید: " کم نداریم مدیرانی که تحصیلاتِ عالیه دارند، از دانشگاه های خوب دنیا فارغ التحصیل شده اند و بسیار هم جهان دیده هستند. چرا آنها در مدیریت، تا این حد اشتباه کرده و هم چنان اشتباه می کنند؟"

چگونه از شر میلیاردرها خلاص شویم؟

توماس پیکتی می‌گوید نابرابری اقتصادی طبیعی نیست بلکه ناشی از ایدئولوژی‌های سیاسی است.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدئو : استناد پوتین به آیه قرآن در حضور روحانی و اردوغان

ویدئو : تایید کشته شدن پسر بن لادن

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر