نسل بعدی پونتیاک ترانس‌ام؛ فراتر از چلنجر دیمون خواهد بود

شناسه خبر: 130602 سرویس: کسب و کار ، اقتصادی پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷, ۴۵ : ۱۵ : ۰۰
نسل بعدی پونتیاک ترانس‌ام؛ فراتر از چلنجر دیمون خواهد بود
جنرال موتورز امریکا در تلاش است تا پونتیاک فایربرد ترانس‌ام را احیا کند. این خودرو در نسخه‌ی مخصوص مسابقات درگ، قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار خواهد داشت.
۵۵آنلاین :

در اواسط صده‌ی ۱۹۰۰ میلادی، محصولات پونتیاک دارای شهرت زیادی در سطح جهانی بودند. این برند اصیل امریکایی، کمی‌دیرتر از فورد با مدل موستانگ و دوج با مدل چلنجر؛ به فکر تولید خودروهای اسپرت و کوپه‌ی عضلانی افتاد. سال ۱۹۶۷، اولین نسل از پونتیاک فایربرد با پلت‌فرم شورولت کامارو معرفی شد و البته مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. تولید نسل دوم، موفقیتی تاریخی برای پونتیاک بود که از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ ادامه داشت. این خودرو طی ۱۲ سال با ۱۴ پیشرانه در نسخه‌های مختلف تولید شد. نسل‌های سوم و چهارم فایربرد، از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲ در خط تولید قرار داشتند و در نهایت به فراموشی سپرده شدند.

از همان اولین سال‌های تولید، پسوند ترانس‌ام به نسخه‌ی قدرتمند و آپشنال فایربرد داده شد. پونتیاک فایربرد ترانس‌ام، قدرت بیشتری نسبت به مدل اصلی داشت، ضمن اینکه با فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق بهتر؛ تفاوت‌های ظاهری خاصی فراهم می‌کرد. از سال ۲۰۱۰، گروه خودروسازی جنرال موتورز تصمیم گرفت با برند پونتیاک خداحافظی کند و تمامی خطوط تولید خود در سراسر جهان را به برندهای GMC، شورولت، بیوک و کایلاک اختصاص دهد.

تمامی مدل‌های پونتیاک فایربرد از ۵۰ سال پیش، دارای پلت‌فرم مشترک با شورولت کامارو بوده‌اند. از سویی دیگر، نسل جدید کامارو فروش بسیار خوبی در امریکا دارد و بسیاری از کارشناسان، به برتری این خودرو نسبت به رقبای سنتی (فورد موستانگ و دوج چلنجر) اشاره می‌کنند. چنین شرایطی، می‌تواند مشوق جنرال موتورز در بازتولید پونتیاک فایربرد ترانس‌ام باشد. خصوصا در زمانی که نسخه‌ی قدرتمند دیمون از دوج چلنجر، به عنوان توانمدترین کوپه‌ی عضلانی امریکا؛ یکه‌تازی می‌کند.

سال گذشته و در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۷، خودرویی مفهومی با نام ترنس‌ام سوپردیوتی معرفی شد که قدرت اسمی ۱۰۰۰ اسب بخار با گشتاور ۱۴۰۰ نیوتن‌متر داشت. این محصول، قرار است با تولید محدود به ۵۵ دستگاه ساخته شود و دارای پیشرانه‌ی سوپرشارژ ۸ لیتری با حجم ۷.۴ لیتر باشد.

قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار برای شکست چلنجر دیمون کافی به نظر می‌رسد، اما خبر رسیده است که مهندسان ترانس‌ام در تلاش برای افزایش قدرت تا ۱۱۰۰ اسب بخار با هدف شرکت در مسابقات سرعت مسیر مستقیم (درگ) هستند. این قدرت باورنکردنی، به کمک بنزین مخصوص مسابقات و گیربکس ۸ سرعته‌ی مدرن تولید می‌شود. در واقع، محدودیت‌های مربوط به جعبه دنده، اجازه تولید قدرت بیشتر به پیشرانه‌ی ترانس‌ام نمی‌دهد. با این اوصاف، زمان‌گیری ۴۰۰ متر در ۹ ثانیه محتمل است و امکان رسیدن به رکوردی حدود ۸ ثانیه، دور از انتظار نخواهد بود.


منبع : زوميت
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

پاشنه آشیل توریسم ایران

در آستانه روز جهانى گردشگرى چالش هاى گردشگرى در ايران را بررسى كرده ايم

بازی میلیونی ایرانی‌ها در زمین دوبی!

چرا فیفا ١٩ با قیمت یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد؟

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: ویدئو رنگی نوحه «بخشو» در مسجد دهدشتی های بوشهر

ویدئو رنگی نوحه «بخشو» در مسجد دهدشتی های بوشهر، سال 1349 كه بعدها نوحه "ممد نبودى" بر روى این ملودى ساخته شد. تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد

ویدیو: لحظه درگذشت پیرغلام اهل بیت (ع) در شبیه خوانی

لحظه درگذشت پیرغلام اهل بیت (ع) در شبیه خوانی فوت مرحوم کرم حیدری در گلفرج (جلفا) روز عاشورا ۲۹ شهریور ۱۳۹۷

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر