موزه ملی «قرآن کریم» میزبان دو پیراهن تاریخی از دوره صفویه و قاجار

شناسه خبر: 122427 سرویس: فرهنگ و میراث فرهنگی چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۹۶, ۲۵ : ۱۲ : ۰۰
موزه ملی «قرآن کریم» میزبان دو پیراهن تاریخی از دوره صفویه و قاجار
«نیم‌پیراهن نخی» باقی‌مانده از دوره‌ قاجار است که روی آن نوشته‌های قرآنی، ادعیه و جداول اعداد و نیز ۱۲ صورت فلکی که هر کدام مربوط به یکی از ماه‌های سال بوده، نوشته شده است.
۵۵آنلاین :

بر این اساس بسیاری از تمدن‌های باستانی به ویژه در خاورمیانه برپایه ۱۲ بوده‌اند، بنابراین سال را نیز به ۱۲ ماه تقسیم کرده‌اند. در قرن چهارم هجری جمعیت اخوان‌الصفا به پیروی از اخترشناسان بابلی و یونانی به مطالعه ۱۲ برج «منطقه البروج» پرداختند و سال را به چهار گروه تقسیم کرده و ماه‌های سال را نیز به "حمل"، "اسد"، "قوس"، "سرطان"، "عقرب"، "حوت"، "میزان"، "جوزا"، "دلو"، "ثور"، "سنبله" و "جدی" نامگذاری کردند؛ این صورت‌ها در این رابطه بوده است.

استفاده از این پوشش لباس نیز احتمالا در زمان هنگام تحویل سال و نیز برگزاری مراسم آئینی و نجومی بوده است.

تن‌پوشی از دوره صفویه

"تن‌پوش" نیز یکی از پیراهن‌های به نمایش درآمده در موزه ملی قران کریم است که روابط عمومی موزه ملی قرآن در توضیح آن به ایسنا این‌طور می‌گوید: پیراهن قرآنی از جنس کتان، مزین به سوره‌های کوچک قرآن و مربع‌های وقفی یا تطبیقی دارای جداول اعداد و علم الحروف یا ابجد است.

این نوع پیراهن‌ها حداقل دو نوع کاربری داشته‌اند؛ یکی پوشیدن آن توسط رزمندگان درجنگ‌ها به منظور پیروزی در مقابل دشمن و دیگری استفاده در محاکم قضایی برای اثباتِ بی‌گناهی متهم با قسم خوردن به آیات مکتوب بر آن. این قَسم در اماکن مقدس مانند امامزاده، مساجد و نظایر آن انجام می‌شده است.

به گفته‌ پژوهشگران «در دوختن یک پیراهن چهل دختر دوشیزه شرکت داشتند تا نتیجه‌ مطلوب از آن گرفته شود.» نوع دیگر آن کاغذی و ساده بوده که دادخواهان با پوشیدن و ایستادن در محل مخصوص توجه مسئولان حکومتی را به خود جلب کرده و باعث رسیدگی به درخواست آن‌ها می‌شدند.

این دو پیراهن مقدس در طبقه منفی دو موزه ملی قرآن کریم به نمایش درآمده‌اند و در حال حاضر مدت زمان نمایش آن‌ها در این موزه نامحدود است.

موزه ملی قرآن در تقاطع خیابان امام‌خمینی (ره) و خیابان ولیعصر (عج) از ساعت ۹ تا ۱۶ در روزهای شنبه تا چهارشنبه برای بازدید عموم به صورت رایگان باز است.

اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

پارک، خانه شما نیست! سگ‌ها را ببندید

دستکم سگ های بزرگ، عامل بالقوه خطر هستند و به استناد همین قوانین موجود، پلیس می تواند از تردد آنها در معابر عمومی جلوگیری کند. به نظر می رسد، اکثریت نیز با این پیشنهاد موافق باشند چرا که سگ هایی مانند سگ های حادثه ساز لواسان، در هر نقطه دیگری می توانند فجایعی حتی بدتر بیافرینند

ریشه جدایی مردم از سیاست مداران چیست؟

آدمی، موجودی هوشمند و سودجو است که تلاش می کند با کمترین هزینه، بیشترین منفعت را به سوی خود جذب کند. وقتی تعداد انسان ها از «یک» فراتر رود، زمینه تزاحم فراهم می آید. بنا به تعریف، حکومت شکل می گیرد تا منافع جمعی اتباعش را تامین و تزاحم بین آن ها را مدیریت کند. اما در جهان واقعی، موضوع این قدرساده نیست. قدرت، به طور وسیعی نه در خدمت منافع جامعه بلکه برای جلب منفعت حکمران به کار رفته است. در واقع حاکم در برابر این سوال قرار می گیرد که وقتی قدرت را در دست دارد، چرا نباید آن را حداکثری، فراگیر، مطلق، مادام العمر و موروثی کند؟ پادشاهی که نوع غالب حکومت در تاریخ بشر است- این گونه زاده می شود. سوال بزرگ یک شاه همیشه آن است که چگونه می تواند تزاحم منافع خود با رعایایش را به صورت بهینه مدیریت کند؟ جوری که خودش بیشترین و ماندگارترین نفع را ببرد، ارکان حکومتش دلایل کافی برای حمایت از او داشته باشند و رعیت نیز آن قدر بهره ببرد که نیاشوبد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: سایه مرگبار مالچ پاشی بر طبیعت خوزستان

در حالی که متخصصان و کارشناسان بارها کانون ریزگردها را قسمت های خشک شده تالاب های جنوب کشور، به ویژه هورالعظیم و راه مهار آن را پاشیدن ریگ دانسته اند، دست دولت و پیمانکاران "مالچ پاش" بر پوشاندن شنزارها و ماسه زارهای خوزستان با گرد مرگ اصرار دارند.

ویدیو: صید ماهی سمان و هامور به روش خیه یا خطره در ساحل عسلویه

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر