محوطۀ باستانی هامپی در جنوب هندوستان

شناسه خبر: 122343 سه شنبه ۱۹ دي ۱۳۹۶, ۴۶ : ۱۳ : ۰۰
محوطۀ بسیار بزرگ و درجه یک هامپی،Hampi پایتخت آخرین پادشاهی قدرتمند هندو مذهب در هند یعنی امپراتوری ویجایانگر یا ویجایانگارا،Vijayanagaraبوده است.
۵۵آنلاین :

نویسنده : حمیدرضا سروری

محوطۀ بسیار بزرگ و درجه یک هامپی،Hampi پایتخت آخرین پادشاهی قدرتمند هندو مذهب در هند یعنی امپراتوری ویجایانگر یا ویجایانگارا،Vijayanagaraبوده است. محوطه ای افسونگر و بسیار غنی از آثار باستانی به گونه ای که اگر تشنۀ دیدن آثار باستانی هستید تشنگی شما پس از دیدن تعداد بسیار زیادی نیایشگاه و اثر باستانی برطرف می شود! هامپی بین سده های 14تا16میلادی مرکز امپراتوری ویجایانگر بوده و محدوده ای به گستردگی 24/4187 هکتار را در برمی گیرد. از نظر جغرافیایی در376کیلومتری بنگلور مرکز ایالت کارناتاکا در جنوب هند جای گرفته است و با شهر حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانا 385کیلومتر فاصله دارد. بهترین راه دسترسی به هامپی از راه قطار است و نزدیکترین ایستگاه راه آهن به هامپی در13کیلومتری آن در هاسپت،Hospet قرار دارد،پس از رسیدن به هاسپت می توانید با اتوبوس مسیر13کیلومتری را طی کنید و به شهر باستانی و با شکوه هامپی برسید،هاسپت از طریق راه آهن سکندرآباد و بنگلور قابل دسترس است. از طرق هوایی نیز نزدیک ترین فرودگاه به هامپی فرودگاه بنگلور است. از طریق جاده ای هم از راه شهرهای حیدرآباد و بنگلور در دسترس است. برای دیدن آثار دست کم به3روز زمان نیاز دارید و می توانید در اقامتگاه های موجود در هامپی اتاقی را برای خود کرایه کنید. برای دیدن آثار هم سه گزینه در برابر شماست هم می توانید پیاده روی کنید و با دقت بیشتری آثار را ببینید که البته در این حالت به زمانی بیش از3 روز نیاز دارید و هم می توانید با دوچرخه به دیدن آثار بروید!یا با موتورسیکلت اجاره ای محوطه را بگردید،البته اگر دغدغۀ نگهداری و نگاهبانی از آثار باستانی را داشته باشید حال هر اثری و از آن هرکشوری،انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد! رودخانۀ تونگابهادرا،Tungabhadra از میانۀ هامپی می گذرد و می توان با قایقهای حصیری و بومی که البته بسیار هم قابل اطمینان هستند از میان رودخانه رد شد و بخشی از مسیر را این گونه طی کرد هرچند که به هنگام  فصل بارندگی موسوم به مانسون عبور از رودخانه با دشواری صورت می گیرد. با توجه به دمای هوا بهترین ماههای بازدید از هامپی از آخرهای ماه سپتامبر تا میانه های ماه فوریه یعنی ازماه مهرتا بهمن ماه است چرا که پس از آن گرمای طاقت فرسای جنوب هند آغاز می گردد و به دنبال آن نیز فصل مانسون است. به هر روی اگر اهل سفر و تشنۀ آثار باستانی هستید تردید نکنید که هامپی یکی از بهترین محوطه های باستانی روی کرۀ زمین است و در سال1986میلادی در سیاهۀ آثار ثبت شده و شاخص هند در سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی ملل متحد یعنی یونسکو(UNESCO) به ثبت رسیده است. از نظر پیشینۀ تاریخی منطقۀ جغرافیایی بلاری،Bellary که هامپی در آن جای گرفته منطقه ای است باستانی که پیشینه اش به زمان آشوکا پادشاه نیرومند هندوستان در سدۀ سوم پیش از میلاد می رسد چرا که دو فرمان از فرمانهای مشهور او در نزدیکیهای هامپی به دست آمده اند. درکتیبه های شاهان محلی هند بین سده های ششم تا هشتم میلادی موسوم به چالوکیان بادامی،Badami chalukya’s هم به نام هامپی اشاره شده است و از خود محوطۀ هامپی مهرهایی گلی از سدۀ دوم میلادی به دست آمده است. هامپی در سدۀ دهم میلادی به مرکزی آموزشی و مذهبی در دوران شاهان هندو مذهب کالیانا چالوکیاس،Kalyana chalukyas تبدیل شد. درکتیبه های شاهان هویسالا،Hoysala هم به هامپی اشاره شده است. شاهان مسلمان دهلی چندین بار به جنوب هند حمله کردند و طی هجوم آنها پادشاهی هویسالا و پایتختش دواراسامودرا،Dvarasamudra که در جنوب کارناتاکا بود نابود گردید و پس از آن حکومت هندو مذهب دیگری به نام کامپالی،Kampali  درکارناتاکا شکل گرفت که پایتختش درفاصلۀ 33کیلومتری هامپی بود و پس از آن بود که امپراتوری ویجایانگر در سال1336م، از خرابه های پادشاهی کامپالی برخواست. شهر هامپی بین سالهای1565-1336میلادی و به وسیلۀ شاهان حکومت ویجایانگر بنا شده و هر یک از شاهان این دودمان بنایی را به آن افزوده اند و البته مهمترین سازه ها در زمان فرمانروایی کریشنا دوارایا Krishnadeva raya  بین سالهای1530-1509میلادی ساخته شده اند که بزرگترین فرمانروای دودمان بود. نیکولو دِکُنتیNiccolo de conti بازرگان ایتالیایی در سال1420میلادی از هامپی دیدن کرده،در سال1442میلادی هم عبدالرزاقAbdul razzaq ایرانی موفق به دیدن شهر شده و از شهری با هفت لایه یا دژ یاد می کند و در نوشته هایش اشاره می کند که در لایه های سوم تا هفتم بازارهای شلوغی وجود داشته است. دومینگو پایسDomingo paes مسافر پرتغالی در سال1520 از هامپی دیدن کرده و حتی هامپی را از نظر بزرگی با شهر روم مقایسه نموده است. چزاره فدریچی،Cesare federici بازرگان و مسافر ایتالیایی چند دهه پس از سال1565میلادی و فروپاشی امپراتوری ویجایانگر از هامپی دیدن کرده است و نوشته که خانه ها هنوز پابرجا هستند هرچند امپراتوری فروپاشیده است. محوطۀ هامپی1600یادمان تاریخی دارد که بیشتر آنها از آن آیین هندوییسم هستند،ضمن این که چند نیایشگاه از آیین جایینیسم هم دارد و البته آرامگاهی از آن مسلمانان. سبک بیشتر سازه ها بر مبنای معماری دراویدی در جنوب هند است که البته دارای عناصری از هنر پیشرفتۀ دوران پادشاهی هویسالا است. از بناهای شاخص مجموعه می توانیم به نیایشگاه ویروپاکشا،Virupaksha اشاره کنیم که از همۀ سازه ها کهنتر است. سقف درونی یکی از اتاقهای نیایشگاه ویروپاکشا با نقاشیهایی از اسطوره های هندی همانند زناشویی شیوا و پارواتی تزیین شده که البته از نظر زمانی نسبت به خود نیایشگاه جدیدتر است. یکی از جاذبه های درون این نیایشگاه یک فیل است که اگر ده روپیه را در خرطومش بگذارید خرطومش را روی سر شما می گذارد و به نوعی حضور شما را گرامی می دارد! توجه داشته باشید که تنها با اسکناس10روپیه ای و بلکه بیشتر این کار را انجام می دهد،تلاش نگارنده برای قانع کردن فیل هندی با سکه ای 5 روپیه ای به نتیجه ای نرسید! درحالی که چند شهروند هندوستان با سکه هایی مشابه موفق به انجامش شدند! نیایشگاه دیگر مجموعه نیایشگاه کریشنا، Krishna  است که البته از آن با نام بالاکریشنا،Balakrishna هم یاد می شود و در یک کیلومتری ویروپاکشا قرار دارد،در برابر نیایشگاه خیابانی است که بازار بوده،منبع ذخیرۀ آب هم در همین بخش است و نزدیک منبع ذخیرۀ آب تالاری عمومی برای نشستن مردم ساخته اند که از آن با نام مانداپا،Mandapa نام برده می شود. در جنوب نیایشگاه کریشنا هم مجسمه ای از شیوا لینگا،Shiva Linga دیده می شود که در آب قرار دارد و در اتاقی مکعبی شکل است. شیوا لینگا نمادی خلاصه شده از وجود و حضور شیوا ایزد هندو است. کنار شیوا لینگا پیکره ای بزرگ و6 متری از ناراسیمها،Narasimha به شکل نیمی مرد نیمی شیر به چشم می خوردکه جلوه ای از حضور ویشنو،Vishnu برای از بین بردن اهریمن و پایان بخشیدن به بیچارگی در زمین است. اثر شاخص دیگر مجموعه نیایشگاه ویتهالا،Vitthala است که همراه  بازار درون آن3 کیلومترگستردگی دارد و در شمال شرقی نیایشگاه ویروپاکشا جای دارد این نیایشگاه یکی از مهمترین و پیچیده ترین نیایشگاه ها در هامپی است. نیایشگاه اصلی به شکل گردونه ای سنگی که دو فیل آن را می کشند ساخته شده و به نمادی از شهر باستانی هامپی تبدیل شده است و پشت اسکناسهای50 روپیه ای هند هم به نمایش درآمده است. یکی دیگر از آثار مجموعه بناهای هاماکوتا Hamakuta است که دارای چندین کتیبه است و دو پیکرۀ بزرگ از گانش در آن وجود دارد. در نیایشگاه هزاره راما،Hazararama هم بخشهایی از حماسۀ رامایانا،Ramayana به شکل نقش برجسته روی دیوارهای نیایشگاه تصویر گردیده. اصطبل فیلها نام بنای دیگری در مجموعه است که دارای یازده اتاق مربع شکل است. ورودی اصطبل تاق دار است و روی ده تا از اتاقها گنبدهای ساده ای وجود دارد و نزدیک اصطبل فیلها محوطه ای موسوم به زنانه هست که نام پارسی محوطه برای بیننده پارسی زبان بسیار جالب است. بنای دیگر مجموعه که بر مبنای معماری هندی- اسلامی و بر اساس طرحی هندسی با تاقهایی آویز دار ساخته شده است لوتوس محل نام دارد،Lotusmahal این بنا کتیبه ندارد بنابراین تاریخ گذاری آن نیز دشوار است. در واقع آمیزه ای از سبکهای گوناگون معماری به ویژه هندی- اسلامی است و هدف از ساخت آن چندان روشن نیست شاید سالن شورا بوده است. سرانجام در سال1565م و در پی همپیمانی چند پادشاهی مسلمان دکن در جنوب هند و در نبردی به نام تالیکوتا،Talikota امپراتوری ویجایانگر فروپاشید و شهر هامپی هم به تاریخ پیوست.

 

 

اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

حل مشکلات بحرانی در ٧ گـام

مهارت‌های حل مسأله کمک می‌کند با مشکلات روزمره و شرایط بحرانی زندگی منطقی برخورد کنیم

تأملی بر ضرورت تغییر سیاست‌های مصرف آب

در دهه 30 با تغییراتی که در برنامه‌ریزی کشور پدید آمد، هم‌زمان با تشکیل سازمان برنامه‌وبودجه، امور برنامه‌ریزی توسط آمریکایی‌ها و ایرانی‌های تحصیل‌کرده از فرنگ برگشته آغاز شد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: متهم ردیف اول پرونده موسسه مالی ثامن الحجج کیست؟

ویدیو: نظر کدخدایی درباره ورود بانوان به ورزشگاه

نظر کدخدایی درباره ورود بانوان به ورزشگاه ها: اگر مسئولین امکانات را فراهم کنند، اشکالی ندارد خانم ها به ورزشگاه بروند

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر