فرمول بیدار شدن آسان: خوابیدن با ضریب 1.5

شناسه خبر: 161287 سرویس: NGO ، توسعه ، اجتماعی سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷, ۲۰ : ۲۲ : ۰۰
فرمول بیدار شدن آسان: خوابیدن با ضریب 1.5
خواب، "یک خط صاف بین لحظه خوابیدن و لحظه بیداری" نیست؛ خواب ما در طول شب، به صورت سینوسی از سبک به سنگین و از سنگین به سبک حرکت می کند.
۵۵آنلاین :

 




امروز می خواهیم با فرمول بیدار شدن از خواب آشنا شویم. سعی می کنیم همانند همیشه بدون در افتادن در بحث های پیچیده علمی، لُبّ مطلب را مطرح کنیم:

همه ما گاهی هنگام بیدار شدن از خواب، احساس کسالت می کنیم ، منگ هستیم و سنگینی خواب، هنوز اذیت مان می کند.

گاهی اوقات برعکس، وقتی بیدار می شویم سرحال و شاداب هستیم.
 

 



علت چیست؟

مشخصاً علت اول به میزان خواب ما بر می گردد، همه می دانند که اگر ساعات خواب ما با نیازهای بدنی مان همخوانی نداشته باشد، بدن از خواب سیراب نمی شود و کسالت همراه بیداری خواهد بود.
اما همه چیز به این امر بدیهی ختم نمی شود.

خواب،  "یک خط صاف بین لحظه خوابیدن و لحظه بیداری" نیست. ما در طول خواب مراحل مختلفی را سپری می کنیم که بحث مفصلی دارد که از آنها می گذریم. آنچه به می تواند در کل زندگی مان به دردمان بخورد این است که خواب ما در طول شب، به صورت سینوسی از سبک به سنگین و از سنگین به سبک حرکت می کند. 
یعنی ابتدای خواب، خواب مان سبک است و رفته رفته سنگین تر می شود و سپس آرام آرام سبک تر می شود و مجدداً سنگین می شود و باز سبک می شود و این روند بارها تا صبح تکرار می گردد.

به این شکل نگاه کنید؛ اگر ما در قله ها - که خواب در آن سنگین است - بیدار شویم ، دچار کسالت خواهیم بود ولی اگر در دره ها - که خواب در آن سبک است - بیدار شویم، به راحتی از رختخواب برمی خیزیم.
 

فرمول بیدار شدن آسان: خوابیدن با ضریب 1.5



اما  از کجا بدانیم کی در دره خواب هستیم و خواب مان سبک شده تا بیدار شویم؟

معمولاً از لحظه آغاز خواب تا زمانی که خواب سنگین شود و مجدداً به مرحله سبک برسد 90 دقیقه (یک و نیم ساعت) طول می کشد.
بنابر این اگر می خواهید در سبک ترین مرحله خواب، از خواب بیدار شوید باید ساعت خواب تان مضربی از عدد یک و نیم باشد. یعنی اگر ساعت 11.5 شب می خوابید، یک و نیم ساعت، یک و نیم ساعت محاسبه کنید و در یکی از آنها از خواب بیدار شوید، به این ترتیب:
ساعت 11.5 به علاوه یک و نیم ساعت = ساعت یک بامداد 
و سپس:
- ساعت 2.5  
- ساعت 4 
- ساعت 5.5 
- ساعت 7 
- ساعت 8.5 صبح

بنابراین در این مثال، اگر ساعت 7 صبح بیدار شوید، نسبت به بیدار شدن در ساعت 7.5 راحت تر خواهید بود هر چند نیم ساعت هم کمتر خوابیده اید.

اگر ساعت 12 شب بخوابید چه؟ در این صورت ساعت 6 صبح زمان مناسبی برای بیدار شدن است زیرا 4 تا یک و نیم ساعت خوابیده اید و نیز ساعت 7.5 هم خوب است چون 5 تا یک و نیم ساعت خوابیده اید.

نکته: در اکثر انسان ها چرخه خواب 90 دقیقه است ولی  ممکن است چرخه خواب شما  90 دقیقه ای نباشد. بنابراین اگر فرمول 90 دقیقه درباره شما صدق نکند، بکوشید با یادداشت کردن ساعات خواب و بیداری و حس و حال تان در هر بار بیداری، عدد چرخه خواب تان را کشف کنید.


منبع : عصر ایران
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

یک «بوچانی» در ایران زندگی می‌کند؟

یوسف علیخانی بعد از اعلام انتشار نسخه فارسی رمان بهروز بوچانی نوشت: از صبح سردرد گرفتم؛ از بس به این فکر کردم که چند نفر کارهای حسین شکربیگی نویسنده ایلامی را خوانده‌اند؟!

روز جهانی زبان مادری

کسانی که در تهران زندگی می‌کنند و از یک منطقه‌ای از ایران آمده‌اند که زبان مادری آنها غیر از فارسی است، با معضلی بزرگ در برخورد با فرزندهایشان مواجه بوده‌اند.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: دفاع دکتر ظریف از ایران را ببینید

کسانی که او را به جاسوسی و خیانت متهم کردند، در فرودگاه با لنگه کفش به استقبالش رفتند، در توئیتر فحش نثارش کردند خوب این ویدئو را ببینند. خیانت گاهی سست کردن زانوی وفاداران راستین این کشور است که نتیجه اش می شود رضایت و لبخند دشمن. جای خادم و خائن در این کشور بارها عوض شده ... و باز هم می شود.

ویدیو: صحنه ای دردناک از دویدن مردم برای خرید گوشت یخ زده در یکی از هایپر استارهای شیرا

صحنه ای دردناک از دویدن مردم برای خرید گوشت یخ زده در یکی از هایپر استارهای شیراز ▪️مسئولان! اگه خواب نیستید؛ ببینید مردم برای تامین کالای اساسی شون اینطور می دوند.

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر