نتیجه‌ای یافت نشد.

عکس‌های جعلی برای جیب‌بری مجازی

شناسه خبر: 165484 سرویس: توسعه ، کسب و کار ، گوناگون شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷, ۵۴ : ۱۶ : ۰۰
عکس‌های جعلی برای جیب‌بری مجازی
مخاطبان از دردسر بزرگ خرید از فروشگاه‌های آنلاین می‌گویند
۵۵آنلاین :

فاطمه صفری- عکس‌های فتوشاپی در فروشگاه‌های آنلاین دردسرساز شده است.

حالا درست ‏در آستانه نوروز و خریدهای شب عید تعداد زیادی از مخاطبان روزنامه شهروند می‌گویند که گرفتار ‏عکس‌های فتوشاپی و زیبای فروشگاه‌های آنلاین شده‌اند و وقتی با اصل کالا مواجه می‌شوند، کیفیت و ‏ظاهر جنس با عکس‌های آن زمین تا آسمان فرق دارد. ‏
آنها می‌گویند پس دادن کالا به فروشگاه‌های آنلاین هم دردسرهای خودش را دارد و آنها زیر بار پس ‏گرفتن جنس نمی‌روند یا این‌که هزینه‌های مختلفی  مانند ایاب و ذهاب، انبارداری و کسر مبلغ در ‏ازای پس گرفتن کالا و ... به مشتریان تحمیل می‌کنند. ‏

سه بعدی که سه بعدی نبود!‏
‏«جنسی که سفارش می‌دهیم و جنسی که تحویل می‌گیریم» این شوخی رایج کاربران ایرانی در فضای ‏مجازی است. شوخی‌هایی که در انتقاد به فتوشاپ عکس‌های تبلیغاتی راه افتاده است. حالا اما شوخی‌‏ها از عکس‌های فتوشاپی بسته‌های پر و پیمان چیپس و بستنی عروسکی و کیک‌های شکلاتی پرمغز ‏و محتوا گذشته است و فروشگاه‌های آنلاین با عکس‌های تبلیغاتی فتوشاپی گرفتاری تازه‌ای درست ‏کرده‌اند. ‏
این روزها شرایط به شکلی شده که مردم وقت سر خاراندن ندارند. شاید برای همین است که بسیاری ‏خرید‌های مجازی را جایگزین خرید‌های حضوری کرده‌اند و از این طریق هم در وقتشان صرفه‌جویی ‏می‌کنند. البته در بین فروشگاه‌های مجازی کم نیستند آنهایی که با دوز و کلک اجناس خود را به فروش ‏برسانند.  ‏
یکی از مخاطبان «شهروند» به نام مبینا. الف می‌گوید: «در آستانه نوروز یک فرش مثلا مدرن برای خانه‌‏مان سفارش دادم. فرش بسیار زیبا و چشم‌نواز بود و  منظره‌ای سه بعدی را کف خانه تداعی می‌کرد. ‏وقتی فرشی را که با قیمت ٣‌میلیون تومان از یک فروشگاه آنلاین سفارش داده بودم، به خانه آوردند در ‏جا بهتم زد؛ چرا که کالا هیچ شباهتی با عکس آن نداشت و اصلا حالت سه بعدی را تداعی نمی‌کرد.‏»
او ادامه می‌دهد: «با اعتراض من قرار شد فروشگاه فرش را پس بگیرد، ولی پولی که هنگام واریز به ‏کارتم و البته با تأخیر یک هفته‌ای برگرداندند تنها ٢‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان بود، زیرا فروشگاه ‏مبلغی را با عنوان وجه کسر کالا در صورت برگشت برای خود قایل شده بود.‏»

سایزکالا غیرواقعی بود
مخاطب دیگری برای «شهروند» نوشته است که فروشگاه‌های آنلاین به‌ویژه اینستاگرامی‌ها و تلگرامی‌ها ‏مانتوها و لباس‌هایشان را تن مانکن‌های زیبا کرده‌اند و البته رنگ و کیفیت پوشاک را با فتوشاپ ‏دستکاری کرده‌اند. او نوشته است یک مانتو با قیمت ٦٠٠‌هزار تومان از فروشگاه آنلاین سفارش دادم ‏که با طرح‌های سنتی و به گفته مالکان فروشگاه دست‌دوز تهیه شده بود، اما وقتی مانتو را آوردند هم ‏جنس آن پلاستیک بود و رنگ کاربنی آن بسیار بدرنگ‌تر از عکس بود و هم نحوه دوخت و دوز ‏ظریف عکس بسیار بد و زمخت بود. ‏
او تأکید می‌کند برای برگرداندن مانتو تلاش زیادی کردم و درنهایت ٩٠‌هزار تومان به‌عنوان پول ‏پیک رفت و برگشت از مبلغ خرید مانتو کم شد. ‏
مخاطب دیگری در تماس تلفنی به «شهروند» اعلام کرد که یک مخلوط‌کن را برای آشپزخانه‌ام سفارش ‏دادم و عکس آن در تصویر بسیار کوچک و کم جا بود. او می‌گوید مخلوط‌کن را به دلیل فضای کمی که ‏اشغال می‌کرد خریداری کردم، اما وقتی مخلوط‌کن رسید با یک جعبه بسیار بزرگ مواجه شدم و ‏نتوانستم آن را در قفسه آشپزخانه‌ام جا بدهم. ‏
او ادامه می‌دهد: «فروشنده ٥٠‌هزار تومان به‌عنوان حق انبارداری به قیمت مخلوط‎‌کن اضافه کرد و ‏پیک آن شرکت مبلغ را در هنگام تحویل کالا و بدون اعلام قبلی گرفت، اما شرکت زیر بار پس دادن آن ‏مبلغ نرفت و گفت که کالا را به دلیل سفارش مشتری دیگر پس گرفته است وگرنه اصولا جنسی را پس ‏نمی‌گیرند.»

تخلفات فروشگاه‌ها قابل پیگیری است
‏«کالای فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» فقط یک ادعاست و رضا فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران به ‏‏«شهروند» می‌گوید که مطابق قوانین صنفی هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد و موضوع ‏توسط مشتریان قابل شکایت و پیگیری است و البته رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب و کارهای ‏اینترنتی هم در زمینه عکس‌های فتوشاپی تبلیغات کالا به «شهروند» می‌گوید:  «برای سفارش کالاهای ‏اینترنتی باید اصالت سایت و فروشگاه آنلاین  را در نظر داشت. زیرا اگر فروشگاه و سایت، مجوزهای ‏لازم مانند نماد اعتماد الکترونیک را نداشته باشد یا مربوط به فروشگاه‌های صاحب هویت در بازار ‏غیرآنلاین نباشد، به سختی می‌توان پیگیر حق و حقوق مشتری شد.» ‏
او ادامه می‌دهد: «با این وجود، زمانی که جنس دریافتی با جنس نمایش داده شده در سایت مطابقت نداشته ‏باشد و در صورتی که از جنس مربوطه استفاده نشود، فروشگاه‌های الکترونیک موظف هستند تا ٧ روز ‏جنس فروخته شده را پس بگیرند.» ‏
او در ادامه توضیح می‌دهد:  «در صورتی که فروشگاه مورد نظر از پس گرفتن جنس مورد نظر امتناع ‏کند این موضوع قابلیت پیگیری دارد و مشتریان می‌توانند  از طریق سایت کسب و کار‌های اینترنتی ‏شکایتشان را مطرح کنند و در بازه زمانی یک هفته‌ای به این موضوع رسیدگی می‌شود.» ‏
الفت نسب با اشاره به این‌که چنین مقوله‌ای باعث کاهش سهم بازار می‌شود در این زمینه ادامه داد:  «معمولا کسانی که کسب و کارهای رسمی دارند  دست به چنین اقدامی نمی‌زنند، چرا که به دنبال افزایش ‏سهم بازار هستند و  چنین اقدامی باعث  بازخورد‌های منفی  به دنبال دارد. البته لازم به ذکر است ‏چنین کلاهبرداری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شده است  که قابل اغماض نیست، دلیل این ‏امر آن است که قابلیت پیگیری در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. البته در برخی از موارد هم دیده شده ‏که  کسب و کار‌های رسمی دست به چنین اقدامی می‌زنند که بهتر است بگوییم سهم بازار برایشان مهم ‏نیست.»‏

صاحبان آگهی بانی دستکاری کردن عکس
عکاسی تبلیغاتی در ایران استانداردهای ویژه ندارد.‌ این موضوع را عکاسان ایرانی می‌گویند و توضیح ‏می‌دهند تبلیغات و مقوله عکاسی تبلیغاتی در ایران بسیار ابتدایی است و آن‌قدر برای صنایع و صاحبان ‏کسب و کار جا نیفتاده است که استانداردهای خاصی برای آن تعریف و رعایت شود وگرنه دستکاری ‏عکس‌های تبلیغاتی به شرطی که موجب کج فهمی و اشتباه مشتریان شود، تخلف است و مطابق با قوانین ‏صنفی حق شکایت را برای مشتریان ایجاد می‌کند. ‏
رضا سمیاری، یکی از عکاسان تبلیغاتی در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «در عکاسی تبلیغاتی ‏جهان، بیش از ٥٠ آیتم در نظر گرفته و به کارگیری می‌شود.» ‏
سمیاری با اشاره به  مراحلی که برای عکاسی تبلیغاتی باید پشت سر گذاشته شود، توضیح می‌دهد: «‏تفاوت رنگ بین محیط عکاسی شده و واقعیت بین ١٠-٥‌درصد است که می‌توان با تجربه و استفاده از ‏ابزار و منابع نورپردازی دقیق آن را کاهش داد، اما تفاوت‌های بیشتر در فرم و مدل عکاسی با تنظیمات ‏و فتوشاپ اتفاق می‌افتد که معمولا یا توسط عکاسان ناآگاه به مقوله عکس تبلیغاتی انجام می‌شود یا ‏کارفرمایان از عکاسان عکس‌های فانتزی و غیرواقعی می‌خواهند که هردو این مسائل باید در عکاسی ‏تبلیغاتی ایران حل‌وفصل شود.» ‏


منبع : شهروند
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

وزیر جدید بهداشت، از حرف تا عمل

دکتر نمکی به وجود امضاهای طلایی در بخش دارو تاکید داشتند و خواهان و مدعی مبارزه با این چنین رانت هایی گشتند. رانت هایی که به نظر میرسد طولانی شدن تصدی های ناپایدار و غیر مفید در وزارت بهداشت  و همچنین افزایش های بی رویه تعرفه های پزشکی بدون تغییر در کیفیت خدمات، ناشی از همین رانت مخرب در خدماتی ترین بخش دولت باشد

حال و روز نظام ادارى ايران بحرانى است.

در اين سرى به بررسى اصول نظام ادارى،شفافيت و مبارزه با فساد ميپردازيم.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: روستایی که محو شده!

روستایی که محو شده! روستای "چم حسین" تنگ تیر که تا پیش از سیل در شهرستان چگنی قرار داشت، در حال حاضر وجود خارجی ندارد و با آب یکسان شده است.

ویدیو: مکالمه تلفنی یک کودک ۶ ساله اصفهانی با اورژانس و درخواست کمک برای نجات مادرش

مکالمه تلفنی یک کودک ۶ ساله اصفهانی با اورژانس و درخواست کمک برای نجات مادرش به جز تلخی دلهره و تنهایی یک کودک و زبان شیرین و شیوا و هوش بالای او ؛ ضرورت آموزش کودکان عنصر کلیدی در این ویدیوست.

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر