نتیجه‌ای یافت نشد.

ضرورت پاسخگویی هایپر استار به وضعیت کاری کارمندانش

شناسه خبر: 147788 سرویس: گوناگون دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷, ۳۵ : ۱۴ : ۰۰
ضرورت پاسخگویی هایپر استار به  وضعیت کاری کارمندانش
این مطلب در فشای مجازی توسط مجله هنری ژوان منتشر شده است که ۵۵ آنلاین آمادگی دارد جوابیه هایپر استار و فروشگاه های مشابه را منتشر کند .
۵۵آنلاین :

چند وقت پیش برای کاری گذرم به یکی ازهایپراستارای بزرگ تهران افتاد و با چندتا از کارمنداش هم‌کلام شدم. چیزی که می‌خوام بگم یه قسمتی از استثمار نیروی کار توی فروشگاه‌های  زنجیره‌ایه که میشه به باقی سازمان‌ها هم تعمیمش داد، ولی خب توهایپراستار شما این استثمار رو خیلی عریان‌تر می‌بینیدش

۱. دو نفر از کارمندای هایپراستار که باهاشون صحبت کردم، هر کدوم بین ۱۰ تا ۲۰ کیلو توی یه بازه‌ی سه، چار ماهه وزن کم کردن. این کم کردن وزن٬ از افزایش فشار و ساعات کاری نشأت می‌گیرن و البته محدود به این  دو نفر هم نبوده.

۲. یکی از کسایی که باهاش صحبت می‌کردم گفت که توی یکی دو سال اخیر از شدت استرس دو نفر از بچه‌ها سکته‌ی مغزی کردن، که توی یه مورد طرف از ترس از دست دادن کارش، همون اوایل دوره‌ی استعلاجی و طول درمانش سر کار برمی‌گرده.

۳. هیچ‌کدوم از پرسنل سطح فروش حق نشستن ندارند، مگر هنگام ناهار که ازمانش یک ساعته و می‌تونن توی غذاخوریشون بشینن. تو مدت کار اگه به هر دلیلی بشینن، یا حتی برن توی ماشینشون که داخل پارکینگه برای چند  دقیقه استراحت در کنن، پرسنل انتظامات هایپر میان و از جا بلندشون می‌کنن.

۴. تو یه مورد دیگه، یکی از کارمندا می‌گفت که از زمستون سال گذشته تا الان، یعنی توی یه بازه‌ی هشت، نه ماهه نتونسته از مرخصیش استفاده کنه.

۵. یکی دیگه از کارمندای هایپراستار می‌گفت که خیلی از کارکنان در سال روزهای آف ( تعطیلی‌شون) رو هم میان سر کار و تعداد زیادی از کارمندای  سطح مغازه‌ی هایپراستار هستند که  ۴٬۵ یا ۶ ماه در سال حتی روزهای آف  رو هم سر کار هستند.

۶. اکثرشون یا حداقل حقوق رو می‌گیرن یا کمی بیشتر از حداقل حقوق. مثلا سرپرستی که توی فروشگاه چند کارمند زیر دستشه و روزی به طور میانگین  حدودا ده ساعت کار میکنه، حول وحوش یک میلیون و پونصد هزارتومان می‌گیره.

۷. کارمندها حق اعتراض زیادی ندارند و به کوچک‌ترین بهانه‌ای اخطار دریافت می‌کنند. هر اخطار می‌تونه باعث بشه که تا مدت‌ها سطح سازمانی افراد تغییر نکنه. تغییر نکردن سطح سازمانی هم عواقبی مثل جلوگیری از  ترفیع یا افزایش حقوق داره.

۸. هیچ اضافه کاری هم به افراد پرداخت نمیشه، شما اگه بیش از زمان مقرر سر کار موندید، تنها وظیفه‌تون رو انجام دادید و خیلی از اوقات چاره‌ای به جز تن دادن به این اضافه‌کاری‌های اجباری نیست.

۹. پرسنل سطح فروش توی سال‌های اخیر به شدت کم‌تر شدند و همین مسأله باعث میشه که کار اضافی ناشی از کم شدن نیروی کار، بین افراد باقیمانده تقسیم شه. در یک مورد تعداد کارکنان یک بخش از حول و حوش ۱۰۰ نفر به ۷۰ نفر تقلیل پیدا کرده

۱۰. نحوه‌ی تفتیش بدنی کارکنان در هنگام خروج از محل کارشون هم به شدت آزار دهنده است. هر کارمندی بعد از تموم شدن کارش باید تفتیش بشه

۱۲. هر کسی که مصاحبه‌ای با نهادهای خارج از مجموعه‌ی هایپر استار بکنه و راجع به شرایط کاریش حرف بزنه و یا اطلاعاتی ارائه کنه، از مجموعه اخراج می‌شه.

۱۲. گذشته از مسأله‌ی دامپینگ که باعث میشه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسب و کارهای خرد رو نابود کنند، استثمار و بهره کشی از نیروی کار ارزان، اون هم به شکل سازمان یافته است که باعث میشه این فروشگاه‌ها مثل قارچ رشد کنن و بتونن به راحتی به مشتری تخفیف‌های متعدد ارائه کنن.

۱۳. خیلی از کسایی که توی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار می‌کنند و شاید همین کسانی که من تونستم باهاشون صحبت کنم، صاحبان کسب و کارهای خردی بودند که به دلایل متعدد نتونستند کارشون رو ادامه بدن و حالا تبدیل به نیروی کار ارزانی برای این فروشگاه‌ها شدند.

 


منبع : مجله هنری ژوان
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف
فريد مهرزار ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ۱۵:۲۴

با سلام

در ابتدا خواستم بگويم كه هايپراستار را زماني الگوي مديريت مدرن در ايران ميدانستم و هميشه و همه جا از آن صحبت ميشد و تعريف ميكرديم، تا اينكه به اصرار يكي از دوستانم كه در هايپر بكري مشغول به كار بود به آنجا رفتم و رزومه ارائه كردم.

تقريبا يك هفته بعد براي مصاحبه رفتم و براي بخش لوازم خانگي پذيرفته شدم، و به من گفتند مدارك لازم را تهيه و جهت تشكيل پرونده مراجعه كنم.

روز تحويل مدارك به قسمت سرمايه انساني مراجعه كردم و بر اساس نوبت منتظر ماندم تا كارم انجام شود. خانم محترمي كه بسيار موقر و با ادب بود و بعدا متوجه شدم اسم ايشان "سمانه" است به من گفت بياييد داخل و مدارك را به من بدهيد.

در حال انجام كار بوديم كه آقايي كه بعدا فهميدم اسمش "حميد كيومرسي" بود و مدير روابط عمومي! وارد دفتر سرمايه انساني شد و از پشت شيشه شروع كرد به فحاشي كردن و داد و بيداد و عربده كشيدن و خطاب به خانم سمانه گفت "تو غلط ميكني اول كار منو انجام نميدي، تو يه كارمند ساده و بي ارزش چه حقي داري به من ميگي صبر كنم" و بعد خطاب به بنده كه پشت شيشه بودم و از دنيا بي خبر گفت "اين آشغالو بندازيد بيرون، برو گمشو بيرون، گمشو بهت ميگم آشغال عوضي" و هنوز داشت فحاشي ميكرد كه من رفتم بيرون!

از اين موضوع به شدت ناراحت شدم و ديدم كه خانم سمانه هم گريه كنان بيرون رفت و تا تقريبا يك ساعت بعد كه آنجا بودم گريه ميكرد.

به حراست مراجعه كردم و موضوع را شرح دادم، گفتند: "خودمان ديديم و شنيديم ولي ما را با حميد كيومرسي و خانم نادري درگير نكن، اينها 10 سال هست كه با هم توي همين فروشگاه همكار هستند و سيريل كه هيچي، خود تي يري هم نميتونه اينها را جا به جا كنه! برو به صندوق محرمانه پيام بده" و تابلو را به من نشان دادند.

يكي از كارمندهايي كه آنجا بود به من گفت "اينها را هيچ كس نميتونه باهاشون درگير بشه، اينها يك تيم هستند كه هركي را كه بخواهند اخراج ميكنند و هيچ كس زورش به اينها نميرسه و اين اولين برخورد بي ادبانه كيومرسي نيست و آخريش هم نيست. اصلا هيچ كس نمياد حرف من و تو رو باور كنه!" و اسم آقاي كيومرسي، آقاي منصوريان و خانم نادري را آورد.

من آقايان سيريل و تي يري را نميشناسم ولي اگر از مديران اين فروشگاه هستند جاي تاسف دارد كه نميدانند كارمندانشان چگونه با زير دستانشان رفتار ميكنند!!! يا اگر ميدانند كه چه بدتر!!!

از يك موضوع بسيار تاسف خوردم كه چرا مدير رابط عمومي يك مجموعه بايد انقدر نامحترم و گستاخانه با عموم برخورد كند! و چقدر دردناك است كه دستش با مدير سرمايه انساني همان مجموعه در يك كاسه باشد! و انقدر راحت انسانها را زير پاي خودشان لگد مال كنند.

در نهايت من از همكاري با اين فروشگاه صرف نظر كردم و به طور كل ديگر حتي براي خريد هم مراجعه نميكنم و عين مطلب را براي خانواده و دوستان و صفحه هاي مجازي بازگو كرده ام.

اميدوارم حداقل اين متن را كامل بخوانند و با شاهدان عيني جهت تاييد حرفهاي من گفتگو كنند و افراد خاطي را از مجموعه تسويه كنند و افراد لايق و مناسب، كسي كه حداقل حرف زدن عادي بلد باشد را به عنوان مدير روابط عمومي انتخاب كنند.



با آرزوي موفقيت براي مديريت بسيار ضعيف و بي كيفيت اين مجموعه!
3 3 پاسخ دادن به این نظر
فريد مهرزار ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ۱۵:۲۴

با سلام

در ابتدا خواستم بگويم كه هايپراستار را زماني الگوي مديريت مدرن در ايران ميدانستم و هميشه و همه جا از آن صحبت ميشد و تعريف ميكرديم، تا اينكه به اصرار يكي از دوستانم كه در هايپر بكري مشغول به كار بود به آنجا رفتم و رزومه ارائه كردم.

تقريبا يك هفته بعد براي مصاحبه رفتم و براي بخش لوازم خانگي پذيرفته شدم، و به من گفتند مدارك لازم را تهيه و جهت تشكيل پرونده مراجعه كنم.

روز تحويل مدارك به قسمت سرمايه انساني مراجعه كردم و بر اساس نوبت منتظر ماندم تا كارم انجام شود. خانم محترمي كه بسيار موقر و با ادب بود و بعدا متوجه شدم اسم ايشان "سمانه" است به من گفت بياييد داخل و مدارك را به من بدهيد.

در حال انجام كار بوديم كه آقايي كه بعدا فهميدم اسمش "حميد كيومرسي" بود و مدير روابط عمومي! وارد دفتر سرمايه انساني شد و از پشت شيشه شروع كرد به فحاشي كردن و داد و بيداد و عربده كشيدن و خطاب به خانم سمانه گفت "تو غلط ميكني اول كار منو انجام نميدي، تو يه كارمند ساده و بي ارزش چه حقي داري به من ميگي صبر كنم" و بعد خطاب به بنده كه پشت شيشه بودم و از دنيا بي خبر گفت "اين آشغالو بندازيد بيرون، برو گمشو بيرون، گمشو بهت ميگم آشغال عوضي" و هنوز داشت فحاشي ميكرد كه من رفتم بيرون!

از اين موضوع به شدت ناراحت شدم و ديدم كه خانم سمانه هم گريه كنان بيرون رفت و تا تقريبا يك ساعت بعد كه آنجا بودم گريه ميكرد.

به حراست مراجعه كردم و موضوع را شرح دادم، گفتند: "خودمان ديديم و شنيديم ولي ما را با حميد كيومرسي و خانم نادري درگير نكن، اينها 10 سال هست كه با هم توي همين فروشگاه همكار هستند و سيريل كه هيچي، خود تي يري هم نميتونه اينها را جا به جا كنه! برو به صندوق محرمانه پيام بده" و تابلو را به من نشان دادند.

يكي از كارمندهايي كه آنجا بود به من گفت "اينها را هيچ كس نميتونه باهاشون درگير بشه، اينها يك تيم هستند كه هركي را كه بخواهند اخراج ميكنند و هيچ كس زورش به اينها نميرسه و اين اولين برخورد بي ادبانه كيومرسي نيست و آخريش هم نيست. اصلا هيچ كس نمياد حرف من و تو رو باور كنه!" و اسم آقاي كيومرسي، آقاي منصوريان و خانم نادري را آورد.

من آقايان سيريل و تي يري را نميشناسم ولي اگر از مديران اين فروشگاه هستند جاي تاسف دارد كه نميدانند كارمندانشان چگونه با زير دستانشان رفتار ميكنند!!! يا اگر ميدانند كه چه بدتر!!!

از يك موضوع بسيار تاسف خوردم كه چرا مدير رابط عمومي يك مجموعه بايد انقدر نامحترم و گستاخانه با عموم برخورد كند! و چقدر دردناك است كه دستش با مدير سرمايه انساني همان مجموعه در يك كاسه باشد! و انقدر راحت انسانها را زير پاي خودشان لگد مال كنند.

در نهايت من از همكاري با اين فروشگاه صرف نظر كردم و به طور كل ديگر حتي براي خريد هم مراجعه نميكنم و عين مطلب را براي خانواده و دوستان و صفحه هاي مجازي بازگو كرده ام.

اميدوارم حداقل اين متن را كامل بخوانند و با شاهدان عيني جهت تاييد حرفهاي من گفتگو كنند و افراد خاطي را از مجموعه تسويه كنند و افراد لايق و مناسب، كسي كه حداقل حرف زدن عادي بلد باشد را به عنوان مدير روابط عمومي انتخاب كنند.



با آرزوي موفقيت براي مديريت بسيار ضعيف و بي كيفيت اين مجموعه!
2 2 پاسخ دادن به این نظر

دیدگاه 55

بیشتر

هنگام وقوع سیل چه کنیم؟

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا همزمان با وقوع سیل در نقاطی از کشورمان اقدامات و برنامه‌های لازم برای کاهش صدمات و خسارات حین وقوع سیل را تشریح کرد.

پیش‌لرزه بیکاری کارگران در سال ۹۸

تصمیم شورای عالی کار برای افزایش دستمزد، می­تواند به منزله یک پیش‌­لرزه برای جامعه کارگری در سال آینده باشد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: آدم های های پر انرژی

این پیرمرد هر روز با دوچرخه اش که یک ضبط روی آن نصب کرده، توی خیابان های همدان می چرخه و موسیقی سنتی پخش می کنه تا رهگذران لذت ببرند

ویدیو: سلام بر نماینده مجلس شورای اسلامی!

سلام بر نماینده مجلس شورای اسلامی! تراکتورسازی تبریز تیمی درخشان با هواداران پرشور است. آنها چشم نواز بازی می کنند و یکی از معدود تیم های شایسته کسب جام هستند. تراکتورسازان چند هفته مانده به پایان لیگ، با یک بازی بیشتر نسبت به رقبا و یک امتیاز افزون تر در صدر قرار گرفته اند.

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر