نتیجه‌ای یافت نشد.

شگفتي كارگردانان خارجي از تئاترهاي كودك ايراني

شناسه خبر: 151632 سرویس: توسعه ، فرهنگ و هنر ، گوناگون شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷, ۵۴ : ۱۳ : ۰۰
شگفتي كارگردانان خارجي از تئاترهاي كودك ايراني
اين روزها در همدان گروه‌هاي خارجي در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان حضور دارند و ضمن تئاتر اجراكردن، تئاترهاي ايراني را هم مي‌بينند و دراين‌باره يك كارگردان هلندي از جريان تئاتر كودك در ايران شگفت‌زده شده و يك كارگردان آلماني نيز از اجراي اليور توئيست ايراني اظهار رضايت كرده است.
۵۵آنلاین :

 


خیلی دور
نمایش «خیلی دور» کار مشترک دو کشور نروژ و اسپانیا، به کارگردانی کریستین گرانادوز، در آخرین روز برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.
در نمایش «خیلی دور» دو شخصیت که از دوردست آمده‌اند، با زره قرمز خود به سرزمینی می‌روند که هیولاها خود را مخفی کرده‌اند. در این اثر حوادث شگفت‌انگیز در گرو رویارویی با ترس است. این نمایش تولید کمپانی اِلرتسن و گرانادوس و لاماتراکاتاکاست. کریستین ویدمَن؛ بازیگر و عروسک‌گردان، کریستین ویدمَن و سارا سِرانو؛ نویسندگان و کریستین گرانادوز؛ کارگردان نمایش هستند. طرح و ایده نمایش را کریستین ویدمَن، آهنگ‌سازی را آندرس اِلرتسن، طراحی صحنه را کریستین ویدمَن و نور نمایش را آندرس اِلرتسن و اُکتاویو گومز وازکوز برعهده داشتند. نمایش 
«خیلی دور» کار مشترک دو کشور نروژ و اسپانیا به مدت 30 دقیقه اجرا می‌شود.
کریستینا گرانادوس، نویسنده و کارگردان تئاتر، در سِویل اسپانیا به دنیا آمد. تحصیلاتش را در اسپانیا به پایان برد و سپس برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر به کمپانی تخصصی رشته تئاتر نروژی پیوست. او در کمپانی تخصصی تئاتر نروژی‌ها با عنوان «تئاتر نور» شروع به فعالیت عملی و یادگیری رشته نمایش کرد. در طول سال‌های 2002 تا 2006 پس از چهار سال کار علمی در حیطه تئاتر، توانست نمایش‌های متعدد و متفاوتی را تولید کند و به صحنه ببرد. همچنین در طول این سال‌ها به فعالیت در سازمان‌های بین‌المللی تئاتر و تورهای آموزشی پرداخته است. کریستینا گرانادوس در طول این سال‌ها تجارب زیادی را در زمینه یادگیری هنر بازیگری فراگرفته است.
ابراز تعجب هنرمند هلندی
 در اولین پنل گفت‌وگوي جشنواره تئاتر كودك همدان، کیس بلیدرفن؛ کارگردان تئاتر هلندی و مدیر تئاتر کرایکلینگ در آمستردام هلند که تنها کمپانی‌ای است که در آمستردام در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، درباره این کمپانی اطلاعاتی را ارائه داد: ما برای کودکان يك تا ۱۷ سال تئاتر آماده می‌کنیم و به همین منظور در طول سال ۳۲۰ اجرای تئاتر داریم و ۴۷ هزار تماشاگر این نمایش‌ها را می‌بینند. این هنرمند تئاتر هلند ضمن اعلام این نکته که برای این کمپانی آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تعدادی نمایش را برای اجرای مدارس انتخاب می‌کنند، اما این نمایش‌ها در سالن اجرا می‌شوند. به این منظور تئاتری‌ها ابتدا برخی آموزش‌های مقدماتی را به دانش‌آموزان می‌دهند. درواقع چهار بخش از آموزش توسط هنرمند در مدرسه صورت می‌گیرد و سپس دانش‌آموزان به سالن می‌آیند و تئاتر می‌بینند و سپس بخش پایانی آموزش بعد از دیدن تئاتر باز هم در مدرسه اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه افزود: فلسفه کاری ما این است که چشم بچه‌ها را از طریق تئاتر به زندگی باز کنیم و نگاه کودکان به زندگی را با استفاده از تئاتر تغییر دهیم. امسال چهلمین سال تأسیس کمپانی را با برگزاری یک فستیوال جشن گرفتیم که بین‌المللی برگزار شد، اما اصلا مثل جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همدان نبود. من از اینکه در جشنواره شما فستیوال در سطح شهر جریان دارد متعجب شدم، چون در آمستردام جشنواره تنها در سالن‌ها دیده می‌شود و از این بابت به مریم کاظمی، دبیر این جشنواره که کار بسیار دشواری را انجام داده است، تبریک می‌گویم.
رئیس کمپانی کرایکلینگ در ادامه به دو نکته‌ای که این روزها در اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند اشاره کرد و گفت: در اروپا برای فراهم‌کردن شرایط برای اینکه تمام کودکان تئاتر ببینند و دیدن تئاتر از اختصاص به یک گروه خاص خارج شود بسیار تلاش می‌کنند، چون باید کاری کرد که کودکان خانواده‌های مهاجر که نمی‌توانند برای دیدن تئاتر پول بلیت بدهند هم جذب شوند و این امکان را از دست ندهند. این کار از طریق تئاتر مدارس و همچنین فستیوال‌ها میسر می‌شود.
وی در ادامه افزود: نکته مهم دیگر، اهمیت به محیط‌ زیست است. سؤال این است که چگونه کودکان را درگیر کنیم.
این هنرمند تئاتر ضمن اعلام این نکته که کار کمپانی آنها تولید تئاتر نیست، گفت: ما برای گروه‌ها امکان اجرای تئاتر ایجاد می‌کنیم، اما قصد داریم برای اولین‌بار پروژه مارتین لوترکینگ را آماده اجرا کنیم، چون سیاه‌پوستان هلند مهاجر هستند و به توجه نیاز دارند. در هلند اعتقاد عام بر این است که تئاتر و هنر به سفیدپوست‌ها تعلق دارد و کمتر به سیاه‌پوستان توجه می‌شود. در نتیجه فضایی به ‌وجود آوردیم تا سیاه‌پوستان کار کنند و اولین نمایش‌نامه این پروژه هم توسط یک هنرمند هلندی سیاه‌پوست نوشته شده است.
او در ادامه افزود: به این فکر کردیم که به چه شکل می‌توان با ایران تبادل فرهنگی داشت. راه‌‌حلی که به ذهن ما رسید این بود که از یک هنرمند مطرح هلندی دعوت کنیم به ایران بیاید تا با هنرمندان ایرانی در کنار هم کار کنند و به یک اجرا برسند. امیدواریم مریم کاظمی سال بعد هم دبیر جشنواره باشد، چون بسیار فعال است و جشنواره را به‌خوبی سامان داده. امیدوارم کاظمی به هلند بیاید و آثار را ببیند تا بتوانیم این مشارکت را داشته باشیم و قدمی برای سال‌های بعد برداریم.
در ادامه این هنرمند به اعلام تفاوت‌های تئاتر در ایران و هلند پرداخت و گفت: هر کشور فرهنگ تئاتری خاص خود را دارد. در هلند هدف هنر برای هنر است، اما در ایران مسائل اجتماعی در نمایش‌ها مطرح می‌شوند. در هلند بیشتر به فرم اجرا توجه می‌شود تا انتقال پیام.
سفر فوق‌العاده
نمایش «سفر فوق‌العاده»، به کارگردانی دیمیتری نوموکُنوو از کشور آلمان که توسط کمپانی چرخ پنجم در این دوره از جشنواره حضور دارد، در روز 30 آبان‌ و در روز يكم آذر در سه نوبت؛ 10:30، 15 و 17:30 در کانون مهدیه روی صحنه رفت.
اِلیزاوتا سالیِر، بازیگر این نمایش، درباره داستان کار گفت: «سفر فوق‌العاده» یک نمایش عروسکی و موزیکال است. ایده اصلی نمایش سفرکردن دور دنیا محسوب می‌شود. درواقع نمایش از تعداد زیادی بخش‌های موزیکال کوتاه تشکیل می‌شود که در کشتی سفید بزرگی که روی صحنه است، جریان دارند. هر بخش از کشتی، یک سرزمین جدید است.
سالیر ضمن اعلام این نکته که سرزمین‌های جدید خیالی نیستند، گفت: کشورهای هند، عربستان، یونان، آمریکا، فرانسه و... در این کشتی به نوبت نشان داده می‌شوند و مخاطبان با حرکات فولک مردم این کشورها با آنها آشنا می‌شوند. درواقع این نمایش درباره خوبی‌های سفرکردن در سراسر جهان است.
این هنرمند عرصه تئاتر کودک در آلمان ضمن اعلام این نکته که درباره تاریخ ایران بسیار می‌داند، گفت: ما در مدارسمان درباره گذشته ایران بسیار زیاد خوانده‌ایم و بسیاری از هنرمندان و تاریخ بسیار جالب ایران را می‌شناسم. چندان با تئاتر ایران آشنا نیستم، اما مخاطبان تئاتر ایرانی را می‌شناسم!
وی در ادامه افزود: ما بسیار سفر می‌کنیم و در بیشتر از 30 کشور متفاوت و 120 جشنواره تئاتر اجرا کرده‌ایم. درواقع ما بدون توقف سفر می‌کنیم و این نوع کارکردن برای ما بسیار جذاب است. دو سال قبل برای نخستین‌بار برای ایرانیان تئاتر اجرا کردیم و این تجربه واقعا جذاب بود، چون مخاطبان بسیاری با ما همراه بودند و با شادمانی نمایش را دنبال می‌کردند. واقعا تجربه‌ای بزرگ بود. همان‌طور که می‌دانید، هر ملتی شرایط خاص خود را در همراه‌شدن با اثر هنری دارد و البته نمی‌توان هیچ‌کدام را ناجذاب دانست، بلکه هر ملتی ری‌اکشنی متفاوت نشان می‌دهد! به‌عنوان‌مثال چینی‌ها بسیار درون‌گرا هستند، اسپانیایی‌ها و آرژانتینی‌ها به‌سرعت به آنچه احساس می‌کنند ری‌اکشن می‌دهند. ایتالیایی‌ها هم همین‌طور هستند.
الیزاوتا سالیر ضمن اعلام این نکته که در این دوره از جشنواره تاکنون نمایش «اولیور توئیست»، به کارگردانی اسماعیل فیروزی را دیده است، درباره تأثیر تئاتر پداکوژیکی گفت: در ابتدا باید بگویم که چندان در زمینه تئاتر پداکوژیکی فعالیت نکرده‌ام، اما در گذشته و در بوئنوس‌آیرس در زندان و برای زندانیان و مجرمانی مانند قاتلان و دزدان بین 17 تا 24 سال تئاتر اجرا کردیم. واقعا باید بگویم که کمی ترسیده بودم!
وی در ادامه افزود: پسران نوجوان شرایط بهتری داشتند، اما دختران واقعا وحشت‌آور بودند، به‌طوری‌که حتی نمی‌خواهم درباره آن دختران فکر کنم و آن اتفاق را دوباره به یاد بیاورم، چون دختران از هر امیدی خالی بودند و هیچ‌چیز نمی‌توانست به آنها کمک کند، اما پسران مهربان‌تر بودند و با ذهنی بازتر با نمایش و آدم‌ها ارتباط برقرار می‌کردند.
او تئاتر «اولیور توئيست» را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: تئاتر می‌تواند آموزشی متفاوت را به مخاطبان ارائه دهد و این مسئله برای نوجوانان زندانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همان‌طور که در پایان نمایش «اولیور توئیست» مطرح شد، واقعا معلمان بهتر می‌توانند سبب شوند این نوجوانان زندگی‌ای عادی داشته باشند و به‌سراغ جرم و جنایت نروند. فکر می‌کنم تئاتر پداکوژیکی اتفاقی بسیار خوب و بزرگ است و می‌تواند پسران را از شرایط وحشتناکی که گرفتار آن هستند نجات دهد. هرچیزی که بتواند به مردم کمک کند، اتفاقی بزرگ است و تئاتر اصولا برای همین منظور ظهور کرده است. در زندگی‌ام پسران هنرمندی را دیده‌ام که گذشته‌ای مجرمانه داشته‌اند و هنر رشد بسیار بزرگی در زندگی آنها پدید آورده و سبب شده است از آن فضا و شرایط خارج شوند، اما هیچ‌گاه دختری را ندیده‌ام که توانسته باشد از این فضا خارج شود و به همین دلیل حس می‌کنم جنایتکاران زن بسیار متفاوت هستند.
 نمایشی بی‌کلام از ايتاليا
جوزپه سمرارو با نمایشی که 12 سال در سراسر جهان اجرا شده است، به بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان پا گذاشت.
نمایش «داستان یک مرد و سایه او»، به کارگردانی جوزِپه سِمِرارو از کشور ایتالیا، چهارشنبه، سی‌ام آبان، در سه نوبت؛ 10:30، 15 و 17:30 در سالن اصلی مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی روی صحنه می‌رود. این نمایش که تولید کمپانی پرینسیپو آتیوو تِترو است به مدت 55 دقیقه اجرا ‌شد.
جوزپه سِمِرارو؛ نویسنده و کارگردان نمایش «داستان یک مرد و سایه او» درباره این نمایش، گفت: این نمایش بی‌کلام است و در فضایی ساده اجرا می‌شود البته در این کار از آوا و صداهای بدن همچون پاکوبیدن و... استفاده می‌شود. البته ما بخشی از نمایش را برای مخاطبان تعریف می‌کنیم. داستان نمایش درباره یک مرد تنهاست که در بخشی از زندگی‌اش مرگ را تجربه می‌کند.
وی در ادامه افزود: تم اصلی این نمایش که برای مخاطب نوجوان آماده شده است، با صداها و نورپردازی و حرکات فرم بازیگران به مخاطب منتقل می‌شود. درواقع ما با استفاده از شیوه‌های تئاتر فیزیکال با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنیم و همچنین در جریان نمایش با جابه‌جایی نقش‌های بازیگران، مخاطب در جریان داستان و فحوای اصلی نمایش قرار می‌گیرد.
سمرارو ضمن اعلام این نکته که «داستان یک مرد و سایه او» 12 سال است که در کشورهای مختلف اجرا می‌شود، گفت: ما این اثر را در کشورهایی مانند ترکیه، رومانی، بلغارستان، اسپانیا، فرانسه، آلمان، تونس، برزیل و... اجرا کرده‌ایم و مردم بسیار از این اثر خوششان آمده است. چون این نمایش ساده است، مردم بسیار خوب با اثر ارتباط برقرار می‌کنند. حتی با اینکه حرکاتمان ساده است، اثری جالب و تجربه‌ای جدید در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.
این کارگردان و نویسنده ایتالیایی ضمن اعلام این نکته که هنر ایران را از طریق سینما شناخته است، گفت: من آثاری مطرح از هنرمندانی مانند عباس کیارستمی و اصغر فرهادی را دیده‌ام. این مسئله نشان می‌دهد سینمای ایران قوی و پویاست.
کارگردان نمایش «داستان یک مرد و سایه او» درباره آشنایی‌اش با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان گفت: از طریق شبکه‌های اجتماعی با جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان آشنا شدم و بسیار از حضور در ایران و این جشنواره خوشحال هستم و امیدوارم مخاطبان بسیار زیادی برای دیدن نمایش ما به سالن بیایند و از این کار لذت ببرند.
داستان چوبك
نمایش «داستان چوبک» به کارگردانی اِمیل عسکراُف از کشور  جمهوری آذربایجان هم‌زمان با بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همدان اجرا می‌شود.
در این نمایش زلزله‌ای در شهر رخ می‌دهد. وقتی حیوانات از این اتفاق خبردار می‌شوند، برای کمک‌کردن به مردم بیچاره، گرد هم می‌آیند. اما گرگ از کمک‌کردن به آدم‌ها امتناع می‌کند.
نمایش «داستان چوبک» کاری از کمپانی تئاتر نمایشی محلی لانکاران کشور آذربایجان است که به مدت 60 دقیقه اجرا می‌شود.
اِمین فرض آلای‌اُف، الاه ورِن بابای‌اُف، صیاد علی‌اُف، رئوف زینال‌اُف، آلکر گلی آوا، نظامی گوربان‌اُف و پروانا حسن آوا بازیگران نمایش‌اند.
آجدار اُل نویسنده و اِمیل عسکراُف کارگردان نمایش محسوب می‌شوند. اِمین فرض آلای‌اُف دستیار کارگردان و ایلهام بایرام‌اُف طراح نور نمایش هستند. اِمیل فروز الدین اوغلو عسکراُف در سال 1993 به دنیا آمد. او در سال 2017 از دانشگاه محلی فرهنگ و هنر جمهوری آذربایجان با موفقیت فارغ‌التحصیل شد و توانست نمایش «ابله» نوشته داستایوفسکی را در جمهوری آذربایجان در تئاتر محلی نوجوانان روی صحنه ببرد. این هنرمند از سال 2017، نمایش‌های زیادی را به عنوان کارگردان در تئاتر نمایشی- محلی لانکاران روی صحنه برده است.
«نابینایان» نوشته م. مترلینگ، «بابانوئل و جن و پری‌ها» نوشته اِمیل عسکراُف، «کشیش» برگرفته از یک داستان ترسناک، «دوستان مرد هیزم‌شکن» نوشته آجدار اُل از جمله کارهای او محسوب می‌شوند.
بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 28 آبان تا چهارم آذر به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.


منبع : شرق
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

در ورزشگاههای فوتبال چه خبر است؟

نفرت پراکنی قومیتی و شعارهایی با محوریت تفرقه افکنانه روز به روز در ورزشگاههای ایران در حال پر رنگ تر شدن است و کسی هم به این بحران و تهدید جدی واکنش خاصی نشان نمی دهد.

توازن منطقه اى،توسعه روستايى و توانمند سازى اقشار آسيب پذير چگونه انجام ميشود؟

با توجه به گذشت بیش از پنجاه سال از عمر برنامه‌ریزی در ایران و علی‌رغم تجربه‌ای نسبتاً طولانی در این دوران، نگاه بخشی بر نظام برنامه‌ریزی ایران غالب بوده‌است تا جایی که کشور ایران دچار عدم تعادل‌های منطقه‌ای بالایی در جغرافیای خود به ویژه در میان بخش شهری و روستایی بوده‌است.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: روستایی که محو شده!

روستایی که محو شده! روستای "چم حسین" تنگ تیر که تا پیش از سیل در شهرستان چگنی قرار داشت، در حال حاضر وجود خارجی ندارد و با آب یکسان شده است.

ویدیو: مکالمه تلفنی یک کودک ۶ ساله اصفهانی با اورژانس و درخواست کمک برای نجات مادرش

مکالمه تلفنی یک کودک ۶ ساله اصفهانی با اورژانس و درخواست کمک برای نجات مادرش به جز تلخی دلهره و تنهایی یک کودک و زبان شیرین و شیوا و هوش بالای او ؛ ضرورت آموزش کودکان عنصر کلیدی در این ویدیوست.

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر