سکان صنعت حمل‌و‌نقل در دست تکنولوژی

شناسه خبر: 116951 سرویس: فناوری سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶, ۴۴ : ۰۱ : ۰۰
سکان صنعت حمل‌و‌نقل در دست تکنولوژی
گام‌های بلند و تاثیرگذار نوآوران و فعالان عرصه تکنولوژی در سال‌های اخیر به بعضی پیشرفت‌های شگفت‌انگیز و جذاب در صنعت حمل و نقل منجر شده است.
۵۵آنلاین :

 

ندا لهردی

در واقع از بسیاری جهات به نظر می‌رسد که آینده صنعت حمل و نقل در حال حاضر همین‌جاست. این پیشرفت‌ها باعث می‌شوند که شرکت‌های حمل و نقل یک بار دیگر مشاغل‌شان را تعریف کرده و تشخیص بدهند که تا چه زمانی باید انسان‌ها سکان هدایت را در دست بگیرند و چه وقت باید برای ایمنی بیشتر، صرفه‌جویی اقتصادی و بهره‌گیری از امکانات بهتر این سکان را به دست ماشین‌های هوشمند بدهند.حتی اگر ما هنوز به‌طور کامل از این تکنولوژی‌ها استفاده نمی‌کنیم، بسیاری از آنها آزمایش شده‌اند و نمونه‌های اولیه آنها در سطحی وسیع در آینده‌ای بسیار نزدیک مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با این اوصاف تغییرات نوآورانه در صنعت حمل و نقل قریب‌الوقوع است و انتظار می‌رود آینده این صنعت در گرو تکنولوژی‌های جدید باشد. در این میان بعضی از تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها بیشترین تاثیر را در روند تحول این صنعت و چشم‌انداز آن خواهند گذاشت که با آنها آشنا می‌شویم.

خودروهای خودران

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۰ میلیون خودروی خودران در جاده‌های سراسر دنیا باشند، در حالی که تا آن زمان تعداد خودروهای هوشمند مورد استفاده درجهان به بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه خواهد رسید. خودروهای هوشمند خودروهایی هستند که با اتصال به شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی فناوری‌های برتر کار می‌کنند. این در حالی است که تا آن زمان قابلیت‌های مختلف خودران روی وسایل نقلیه مختلفی وجود خواهند داشت؛‌ امکاناتی که در حال حاضر هم شرکت‌هایی مانند تسلا، مرسدس و بی‌ام‌و هم در اختیار مشتریانشان قرار داده‌اند. در حقیقت این نوآوری به کمک تکنولوژی یادگیری ماشینی، سیستم‌های پیچیده حسگرها، دوربین‌ها و نرم‌افزارهایی که کمک می‌کنند وسیله نقلیهاطلاعات را از محیط اطراف دریافت کرده، یاد بگیرد و واکنش مناسب و درست نشان بدهد، شکل گرفته و در دسترس قرار گرفته است.  پروژه خودروی خودران گوگل که با نام Waymo شناخته شده و از سال ۲۰۰۹ در حال آزمایش است، در حال حاضر چیزی معادل ۳۰۰ سال تجربه رانندگی در خیابان‌های شهری را برای خود به ثبت رسانده است تا به این ترتیب به ما نوید آینده‌ای با استرس کمتر، وقت آزادتر، سفرهای جاده‌ای ایمن‌تر و حمل و نقل بهتر را بدهد. حتی شرکت معروف تاکسی‌های اینترنتی اوبر هم در حال آزمایش و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری روی توسعه ناوگان خودروهای خودران برای خودش است.

 کامیون‌های خودران

قطعا دلیل مشخص و موجهی برای نگرانی ۷/ ۸ میلیون نفر راننده فعال در بخش کامیون‌داری آمریکا وجود دارد و آن ورود کامیون‌های خودران است که می‌تواند معاش این افراد را تحت تاثیر قرار بدهد. شرکت دایملر در حال حاضر کامیون‌های ۱۸ چرخ کاملا خودران را برای راندن در جاده‌های آمریکا معرفی کرده است. هرچند این کامیون‌ها کاملا بدون راننده نیستند، اما در شرایط مشخص می‌توانند به شکلی مشابه راندن هواپیماهای امروزی در حالت خلبان خودکار (اتوپایلت)، با سرعتی ثابت و حفظ فاصله مطمئن از دیگر وسایل نقلیه هدایت شوند.استارت‌آپ سوئدی Einride پا را فراتر گذاشته و نمونه اولیه کامیون خودرانی را ارائه کرده است که کابین راننده نداشته و به‌صورتی کاملا خودکار و بدون دخالت انسان یا با اپراتور از راه دور هدایت می‌شود.  در سال گذشته میلادی هم کامیون خودران شرکت اوبر برای تحویل اولین بار سفارش خود چیزی حدود ۱۲۰ مایل (بیش از ۱۹۳ کیلومتر) را پیمود. در انگلستان هم گروهی از کامیون‌های خودکار آزمایش شده‌اند تا برای کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن و بهبود بهره‌وری مورد استفاده قرار بگیرند.

 هوانوردی و پهپادها

دبی با همکاری شرکت Volocopter اخیرا یک پهپاد تاکسی هوایی را آزمایش کرده است. اولین بار «شیخ حمدان‌بن محمد آل مکتوم» ولیعهد دبی با این مدل پهپاد دو نفره سفر هوایی به مدت پنج دقیقه را تجربه کرد. چشم‌انداز آینده این اتفاق آن است که بتوانید به راحتی مانند اوبر یا تاکسی‌های اینترنتی دیگر، یک تاکسی هوایی بگیرید و به جای آنکه بهجنگ ترافیک بروید، قلب آسمان را فتح کنید. این در حالی است که شرکت آمازون خدمات تحویل کالا و سفارشات را با ارائه سرویسی به نام

 Prime Air متحول می‌کند.

این سرویس با استفاده از پهپادهای پیشرفته سفارشات و محصولات مورد نظر مشتریان را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه تحویل می‌دهد. شرکت آمازون همچنین در تلاش است تا حق ثبت اختراعی را بگیرد که با استفاده آن پهپادی را توسعه دهد که به یک خودروی الکتریکی در حال حرکت متصل و مرتبط شده تا بتواند شارژ شود.

 کشتی‌های باربری با کنترل از راه دور

شرکت معروف و قدیمی رولز رویس در حال ورود به عرصه دریانوردی است و طرح‌هایی برای توسعه کشتی‌های باربری که می‌توانند کالاها را بدون نیاز به خدمه انسانی جا به جا کنند، ارائه کرده است. چنین کشتی‌های چندمنظوره‌ای از طریق یک مرکز کنترل مستقر روی زمینهدایت می‌شوند. از آنجا که هیچ خدمه‌ای در این کشتی‌ها نیستند، این راهکار بسیار ارزان‌تر خواهد بود و می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در حمل و نقل دریایی ایجاد کند. با این اوصاف کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کشتی‌های باربری بدون خدمه تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت تجاری مورد استفاده قرار بگیرند.

 یادگیری ماشینی و بهینه‌سازی

قطار، هواپیما یا خودرو؛ همه دستگاه‌ها و ابزارهای مرتبط با اینترنت ما مقادیر قابل توجهی از اطلاعات را ارائه می‌دهند که می‌توانیم از آنها برای بهبود ایمنی و بهره‌وری در سیستم حمل و نقل استفاده کنیم. از ردیابی مسیرهای ترافیکی و بهینه‌سازی خدمات تحویل کالا گرفته تا فرآیند پرداخت کرایه و همچنین محاسبه پاداش و غرامت شرکت‌ها بر اساس اطلاعات در لحظه، داده‌ها و اطلاعات انرژی هستند که می‌توانند موتور سیستم حمل و نقل ما را برای حرکت به سمت آینده به‌کار انداخته و روشن کنند.  این در حالی است که امروزه روند استهلاک و از بین رفتن تدریجی ناوگان حمل‌و‌نقل اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است که بسیاری امیدوارند به کمک راهکارهای تکنولوژی دست‌کم کندتر شود. خبر خوب اینکه در حال حاضر چند شرکت به‌صورت متمرکز روی شناسایی و ارائه راهکارهای تحلیل نگهداری از این ناوگان‌ها کار می‌کنند. این شرکت‌ها با استفاده از کامپیوترها موارد و مشکلات را پیش از آنکه جدی‌تر و شدیدتر بشوند، شناسایی کرده و به کمک اینترنت اشیا سعی در حل آنها دارند. با این اوصاف کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، بزرگ داده‌ها و اینترنت اشیا کمک بزرگی به بهبود سیستم‌های حمل و نقل آینده کرده و این سیستم‌ها را ایمن‌تر، موثرتر و هوشمندتر بکنند.


منبع : دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

شغل دوم مردم دنیا!

، «میهمان‌نوازی» شاید توصیف چندان قابل‌باوری نباشد، اما این روزها در هر شهر و کشور اروپایی که قدم بگذارید، خواهید دید که مردم آنجا به هر کاری که مشغول باشند، شغل دومشان میزبانی از توریست‌هایی است که تقریبا همه‌جا پیدا می‌شوند و تمامی هم ندارند.

اين همه ماجرای مافیای خودرو نیست

داستان «مافياي واردات خودرو» يا آنچه اين روزها و در افواه عمومي با عنوان «واردات غيرقانوني يا قاچاق چندين هزار خودروی خارجي» برجسته شده است، پس از گذشت ماه‌ها از طرح آن و تحت فشار افکار عمومي و شايد با پيگيري نهادهاي نظارتي سرانجام و تا اينجاي کار به گزارش وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به رئيس‌جمهور محترم و دستورات رئيس قوه مجريه در هامش اين گزارش خطاب به برخي وزارتخانه‌ها و معاونان خود انجاميد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود

٥٥ آنلاین تلاش میكند در مورد افراد قضاوت نكند و مهم برای ما روش های اداره كشور هست . اما این حرف وزیر ارتباطات در مورد امضاهای طلایی و راهكار دولت الكترونیك كاملا درست است .اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود. مفسدین از قدرت فاصله میگرفتند

ویدیو: علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد

علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد. علیخانی: سفارش می کنم قرارداد سال بعدت بهتر باشد؛

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر