سد گتوند؛ ننگ 4000 میلیاردی مهندسی ایران

شناسه خبر: 86809 سرویس: توسعه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۵
سد گتوند؛ ننگ 4000 میلیاردی مهندسی ایران
سدی که قرار بود حیات و آبادانی برای ایرانیان به همراه داشته باشد، پس از ساخت و آبگیری میان کوه های نمک تبدیل به دریاچه ای شده که هدیه اش به مردم شوربختی بود که پایانی را نمی توان برایش متصور شد.
۵۵آنلاین :
سدی که قرار بود حیات و آبادانی برای ایرانیان به همراه داشته باشد، پس از ساخت و آبگیری میان کوه های نمک تبدیل به دریاچه ای شده که هدیه اش به مردم شوربختی بود که پایانی را نمی توان برایش متصور شد. تبدیل شدن کل جلگه خوزستان به شوره زار از یک سو و از بین رفتن زمین های کشاورزی در پایین دست از سوی دیگر سبب شد کشاورزان به جای تولید محصول، فقط نمک برای عرضه کردن داشته باشند.

اما حالا دیگر کاری نمی توان کرد و هیچ راه علاجی ندارد و فاجعه ای که از آن به عنوان سد گتوند نام برده می شود آسیب هایش تا ابد گریبان مردم خوزستان را خواهد گرفت.

نتیجه مطالعاتی که با هدف آسیب شناسی زیست محیطی در سال 82 آغاز شد این بود که این سد در معرض خطر شور شدن است. مطالعاتی که باید در سال 75 و قبل از اجرای پروژه انجام می شد نه هشت سال بعد و جالب اینکه در هنگام آغاز عملیات آبگیری و افتتاح سد با وجود بسیاری از هشدارهای زیست محیطی که خطر شور شدن آب را اعلام کردند، مسئولان وقت بدون توجه به نگرانی های دوستداران طبیعت با قول صددرصد مبنی بر شور نشدن آب سد، عملیات آبگیری را آغاز کردند و وضعیت سد به شرایطی رسید که الان همه نظاره گر آن هستند.

عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی از سد گتوند به عنوان فاجعه ملی نام می برد و می گوید: «در طول هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تنها یک بار برای او نامه نوشتم و موضوع آن هم سد گتوند بود و به او گفتم سد را آبگیری نکنید.» عیسی کلانتری در این گفتگوی تفصیلی از ساخت این سد و مشکلات پیرامون آن گفت.
 
سد گتوند؛ ننگ 4000 میلیاردی مهندسی ایران - ناقص
 
 
زمانی که در دهه 70 کار مطالعاتی روی سد گتوند انجام شد چرا کسی نگفت که منطقه دارای کوه های نمکی است که ممکن است با ساخت سد، نمک وارد آب شود و آب شیرین تبدیل به آب شور شود؟

- کار مطالعات سد گتوند 15 کیلومتر بالاتر از محل فعلی آن بود و اصلا قرار نبود سد در محل فعلی ساخته شود. حتی مطالعاتی هم که آمریکایی ها قبل از انقلاب انجام دادند هم منطقه ای بود که از روز اول تعیین شده بود اما وزارت نیرو تصمیم گرفت محل سد را عوض کند زیرا اگر سد در محل قبلی ساخته می شد می توانست 2.2 میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند در حالی که در محل فعلی این میزان به 4.7 میلیارد متر مکعب می رسید.

یعنی کسی آن کوه های نمک را ندید؟

- تصورشان این بود که می توانند کوه های نمک را با یک پتوی رسی بپوشانند و اجازه ندهند نمک وارد آب شود؟

کوه رس؟ چگونه؟

- رس را کوبیدند و با آن سدی در مقابل کوه های نمک ساختند تا مانع نفوذ نمک در آب شوند غافل از اینکه با نخستین آبگیری در سد هم رس ها در آب حل شد و نمک ها وارد آب شیرین شد و آن را تبدیل به آب شور غیرقابل استفاده کرد. مهمترین دلیل این اتفاق هم این است که آب در داخل سد راکد است و هر چه زمان می گذرد، نمک فرصت بیشتری برای حل شدن در آب دارد اما اگر آب روان بود این اتفاق نمی افتاد و نهایتا تبدیل به کارون چند سال قبل می شد.

اتفاقی که شاید بیشتر از شور شدن آب و نابودی محیط زیست منطقه مردم خوزستان و ایران را ناراحت کرده، حرف هایی است که درباره شوری آب گفته می شود و مسئولان شرکت آب نیرو آن را رد می کنند و می گویند آب شور نشده است؟

- دروغ گفتن کار همه افراد دولت قبل بود چون همه زندگی شان بر مبنای دروغ بود. همیشه واقعیت ها را از مردم پنهان می کردند. گاهی اوقات هم از خود غیرتی نشان می دادند و از مردم عذرخواهی می کردند اما قبل از عذرخواهی، مردم تاوان زیادی را برای اشتباهات و دروغ های آنان داده بودند. سال 89 زمانی که قرار بود سد گتوند آبگیری شود، برای اولین و آخرین بار به احمدی نژاد نامه نوشتم و گفتم سد را آبگیری نکنید و شما به عنوان رییس جمهوری اشتباهات گذشتگان را با یک اشتباه دیگر تکمیل نکنید اما سد آبگیری شد و فاجعه به این شکلی که هست رقم خورد.

اشتباه بدتر دولت قبل این بود که به وضعیت و شرایط مردمی که در 44 روستای اطراف زندگی می کردند توجهی نکرد و آوارگی را برای آنان رقم زد، این طور نیست؟

- ساخت این سد آنقدر معضل دارد که مسئله مردم جزو مسائل فرعی دیده می شود زیرا تامین هزینه برای آنان در قبل گرفتن زمین و خانه های آنها شاید 10 درصد کل هزینه سد هم نباشد. از طرفی این که می گویند مطالبات مردم داده نشده هم کذب است. اطلاع دارم که همه هزینه ها پرداخت شده اما برخی از مردم می خواهند چند بار خسارت بگیرند که این بی انصافی است.

چقدر برای ساخت این سد هزینه شده است؟

- حدود چهار هزار میلیارد تومان.

آیا می توان با صرف هزینه ای سد را اصلاح کرد؟

- اگر بخواهند سد را اصلاح کنند قدم اول این است که آب را منحرف کنند و این یعنی صرف هزینه 9 هزار میلیاردی در یک زمان 10 ساله که عملا اجرای این کار و صرف هزینه امکان پذیر نیست. مهمترین دغدغه ای که در حال حاضر برای سد گتوند وجود دارد این است که آسیب های زیست محیطی آن روز به روز افزایش پیدا می کند و مردم کشور آسیب بیشتری می بینند. تداوم شوی آب و شرایطی که برای مردم خوزستان به وجود آمده، موضوعی نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.
 
 
 سد گتوند؛ ننگ 4000 میلیاردی مهندسی ایران (اسلاید شو)- فوری

یکی از آسیب هایی که به آن اشاره کردید، از بین رفتن کشاورزی منطقه و از دست دادن منبع درآمد برای مردم بود، آیا می توان برای این معضل راه حلی پیدا کرد؟

- برای اینکه زمین هایی که شور شده اند را به شرایط قابل کشاورزی برگرداند باید زهکشی انجام شود که هزینه بالایی دارد؛ چیزی حدود 20 میلیون تومان برای یک هکتار، یعنی باید با این روش نمک را از بستر زمین جدا کنند و از طرف دیگر اجازه ورد آب شور را به زمین ها ندهند. در نظر بگیرید اگر حدود 200 میلیون هکتار زمین وجود داشته باشد باید چهار هزار میلیارد بودجه برای این کار در نظر گرفت که این کار هم عملا قابل اجرا نیست.

یعنی با توجه به تمام پیشنهادهایی که ارائه شد، هیچ راه علاجی برای رفع مشکلات سد گتوند وجود ندارد.

- در جلسات شورای عالی آب چندین بار درباره سد گتوند صحبت و راه حل های متعددی هم پیشنهاد شد و دانشگاه تهران مسئول بررسی راهکارهای ارائه شده بود اما در نهایت مسئولان این دانشگاه به این نتیجه رسیدند که هیچ راه حل قطعی برای بهبود وضعیت سد گتوند وجود ندارد یعنی نه امکان مالی وجود دارد و نه زمانی برای حل این بحران.

یکی از راه حل هایی که می گویید اجرایش امکان پذیر نبود، چیست؟

- خارج کردن آب سد از زیر آن و هدایت آب شور با لوله به هشت کیلومتر پایین دست سد و رهاسازی آب شور در یک منطقه سه هزار هکتاری با هدف تبخیر نمک ها که عملا قابل اجرا نیست و بقیه راه حل ها هم در همین سطح بود که قابلیت اجرایی ندارند.

بحثی هم مطرح شد برای هدایت آب سد به خلیج فارس؟

- آن طرح هم منتفی شد و امکان اجرای آن با توجه به زمان و امکانات مالی میسر نیست. نه تنها این طرح بلکه هیچ کدام از این راه حل ها درد گتوند را درمان نمی کند. باید با این فاجعه بزرگ کنار بیاییم.

می شود سد را تخریب کرد؟ خیلی از کشورهای پیشرفته مدت هاست به این نتیجه رسیده اند که سدسازی منسوخ شده اما چرا در ایران این تب سدسازی ادامه دارد و وزارت نیرو هنوز بر این اتفاق پافشاری می کند.

- اصلا امکان ندارد بتوان چنین کاری را انجام داد. آب کارون وارد سد می شود و نمی توان جلوی آن را گرفت مگر این که دوتا تونل «بای پس» به طول 80 تا 90 کیلومتر و به قطر 11 متر زده شود و آب را به سمت دیگری هدایت کرد که این کار هم مستلزم زمان 10 ساله و هزینه بیش از 6 هزار میلیارد است.
 
از سوی دیگر این بی انصافی است که تصور کنیم تمام هدف و برنامه وزارت نیرو و توسعه سدسازی در کشور است، در حال حاضر جلوی ساخت و حتی مطالعه خیلی از سدها گرفته شده و اگر به این نتیجه برسند که ساخت این سد به ضرر منطقه و کشور است، اصراری بر ساخت آن نیست اما سدسازی ذاتا بد نیست و خیلی جاها به مدیریت منابع آب و توسعه منطقه کمک می کند.
 
جاهایی که کارشناسان فنی و محیط زیست تاکید کنند ساخت سد مشکلی ندارد، باید ساخته شود. الان دیدگاه وزارت نیرو این است که روی بحث سدها تجدید نظر کند و دولت هم باید در این زمینه یاری دهنده وزارتخانه باشد زیرا خیلی از نمایندگان برای نفع منطقه و استان شان اصرار به سدسازی دارند و وزارت نیرو را تحت فشار قرار می دهند و اگر دولت حامی نباشد، کارها سخت پیش می رود.
 
سد گتوند؛ ننگ 4000 میلیاردی مهندسی ایران (اسلاید شو)- فوری
 
 
اما دیده شده که به مخالفت های محیط زیست توجهی نشده و بارها رییس سازمان محیط زیست اعلام کرده که این سازمان با ساخت سد گتوند مخالف است اما طرح اجرایی شد.

- خانم ابتکار باید برای این ادعا اسناد بیاورد؛ محیط زیست زمانی ساز مخالفت زد که سد ساخته و آبگیری شده بود و شور شدن آب دلیل اصلی این مخالفت بود. مشکل اینجاست که در گذشته به محیط زیست خیلی اهمیت داده نمی شد و علت آن هم این است که این سازمان از نظر فنی و علمی عقب مانده است و در اصل سازمان شکاربانی است.

اگر بخواهید برای سد گتوند نام جایگزین انتخاب کنید چه می گویید؟

- سد گتوند را ننگ مهندسی در تاریخ کشور ایران بدانید. یک خیانت و آفت بزرگی بود که به جان این مملکت افتاد که از این به بعد هم بهتر است دیگر درباره اش بحث نکنید چون فایده ای ندارد؛ گویا این سرنوشت از مدت ها پیش برای مردم رقم خورده بود.

منبع : ماهنامه پیشه و تجارت
برچسب ها
سدسازی
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف
بی نام۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۰۴:۳۲
چرا به یه درد خیلی مهم میخوره ((( هر وقت کویت و بحرین هارت و پورت زیادی کردند یکهو آب سد رو باز کنید برود و این دو کشور را خیس کند )))
59 112 پاسخ دادن به این نظر
بی نام۱۳۹۵/۰۷/۱۹ ۰۸:۴۱
حس وطن دوستی تون کجا رفته چرا قرمز دادید حالا که اینطور شده علاوه و کویت و بحرین عربستان وهابی و اردن و امارات هم روش
49 53
۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۰۴:۳۳
از توان علمی سایر کشورهای پیشرفته در زمینه مهندسی آب استفاده نمایید...مثل موضوع دریاچه ارومیه
89 40 پاسخ دادن به این نظر
علی کرم زاده۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۰۵:۱۶
سلام ، پسرعموی یکی از دوستانم که ساکن رامهرمز هستند و در رشته رمین شناسی دانشجوی ارشد بود در زمان آغاز این طرح به ما میگفت که هر قدر که درایم به مسئولین مربوطه هشدار میدهیم که با ایجاد این سد آب منطقه شور میشود و کشاورزی نابود میشود گوششان بدهکار نیست ، احمدی نژاد میخواست مطرح تر شود حتی به قیمت شور بختی مردم این دیار
95 42 پاسخ دادن به این نظر
امین۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۰۷:۵۴
احمدی نژاد حرام زاده ای بود برای خودش، به درک واصل شوند خودش و همه حامیانش.
105 59
علی۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۰۶:۲۰
برادر حرف شما مورد تایید است اینجانب در شرکت مشاوره مهندشی کار میکنم که در آن زمان مشاور پروژه سد گتوند بود. ما در این پروژه معدنی از جنس نمک کشف کردیم که حدود 11 کیلومتر طول داشت. ما اجازه آبگیری سد را ندادیم. ولی مارا برکنار کردند تا پروژه متوقف نشود و مشاور(مزدور) دیگری در راس کار قرار گرفت و مجور آبگیری را صادر کرد. همین.
27 22
ديانت۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۰۶:۳۳
چرا مقصرها محاكمه نمي‌شوند؟
126 46 پاسخ دادن به این نظر
منصوررضایی۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۰۹:۳۳
سلام برادر من کارگر روز مزد درسد فوق بود .چندیست که مشکل سد گتوند مطرح شده دچار افسردگی پنهان شده ودایم از سرکار خودش می ایدتاسف از تلاششهاوزحمات وثروت های بربادرفته رامیخورد .واقعا چه کارتروریستی ومفسدی روی سلامت مملکت میشود ودولتمردان وقوه قضاییه از کنار ان با افتخار رد شده ومیروند
123 50 پاسخ دادن به این نظر
علی۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۱۱:۰۴
کلن مسئولین در دروغ گفتن مهارت خاصی پیدا کرده اند. واقعیت این است که گزارش معدن نمک به طول 11 کیلومتر به کارفرما داده شده بود لیکن کارفرما دستور توقف پروژه و برداشت کامل نمکهای این معدن نمک را نپذیرفت و دستور ادامه پروژه یاخت سد و در نهایت آبگیری آنرا صادر کرد. لعنت خدا بر ظالمین روی زمین. نمیدانم آمریکا و اسرائیل را لعنت کنم یا این کارفرمای خاطی را؟ در حالیکه صحبت از صرف هزینه بیشتر جهت رفع فاجعه هست آیا کسی به دنبال عامل فتنه نیست؟
95 49 پاسخ دادن به این نظر
۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۱۲:۲۶
احمدی نژاد زیاد براش مهم نبود ناموسش مورد عنایت لفظی هم میهنانش قرار بگیره ، هرچه کرد به ضرر کشور شد
112 54 پاسخ دادن به این نظر
جعفر ناظم رعایا۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۱۴:۳۳
در هر حال اتفاق دردناکیست که افتاده و خسارتی عظیم ببار آورده وخسارتگران هم آنقدر انصاف ندارند که در مقابل مردم حتی ک عذر خواهی بیمایه بیان کنند اما این هم که از موضع ضعف و افزایش نا امیدی مردم بکویی چاره ندارددرست نیست . این سد اگردر محلی هم که آمریکاییها تعیین کرده اند ساخته میشد باز هم بعلت نهر ها و چشه های آب که با دبی زیاد وبسیار شور زیر زمینی که از گدار شاه تا گتوند از زیر منطقه لالی وارد کارون میشود در جریانهای کم آبی شور میشد (اما کمتر ) . بنا بر این تنها چاره مشکل اینست که از زیر سد گدار لندر بشرحی بنده چندبار بیان کرده ام جریان آب کارون را با تحمل هزینه ای نه چندان زیاد تغییر مسیردارد وپایینتر از سد گتوند وارد بستر کارون کرد وآب مخزن سد کتوند را با ایجد مسیری جدید وارد دشت جنوب شرقی درخزینه کرد تا در آنجا بصورت برکه ای دربرابر تابش شدید آفتاب به یک برکه تولید نمک تبخیر گردد -اما کو گوش شنوا؟
114 44 پاسخ دادن به این نظر
سعید۱۳۹۵/۰۷/۱۲ ۱۷:۵۳
دوستان من هم قبول دارم کار اشتباهی انجام شده، ولی قرار نیست توهین رکیک و فحاشی کنیم. حداقل ادب فارسی رو به فاجعه تبدیل نکنیم.
119 51 پاسخ دادن به این نظر
بیکار۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ۰۸:۱۹
همین !!!!!!!!!!!!!!
بیایید دیگر درباره اش صحبت نکنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما هنوز دارید در باره بلاهای دوره طاغوت صحبت می کنید به خودتان که رسید دیگر نباید در باره اش صحبت کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
82 44 پاسخ دادن به این نظر
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۰۷:۴۹
یکی ا ویژگی های بارز مدیران و مسئولین نظام جمهوری اسلامی، که در طول سی و اندی سال گذشته بر مسند حاکمیت بوده اند، این است که طوری راحت دروغ می گویند و به دیگران تهمت می زنند که انگاری ترسشان کامل از خدا ریخته است. نمی دانم، شاید اینان از غیب خبردار شده اند که تمامی این باورها، در حقیقت ابتکاری بوده برای ایجاد تابعیت جوامع تحت حاکمیت خویش. من اصلاً ذره ای به احمدی نژاد باور نداشته و ندارم(به جز روحیه مقاومت یا به قول عده ای لجبازی هایش در برابر صاحبان قدرت و روستا نشینان بیکار قبل از انقلاب و مدیران سرمایه سالار ساکن در پایتخت در پس از انقلاب، که نقاب اصلاح خرابی هایی را بر چهره زده اند، که خودشان در دوران مدیریت خود از عوامل اساسی وقوع آن بشمار می روند)، اما از انجا که نمی خواهم امثال این آقا که به رسم عادت تریبون بی جوابگو دست گرفته و در توهم داشتن مجوز جهت توهین به شعور ملت می باشد، می پرسم که تاریخ تحقیقات، مصوبات و کلنگ زنی این سد و روند تکمیل پروژه ی مذکور مربوط به چه تاریخ هایی است و چه ربطی به دولت احمدی نژاد(از سال 84 به بعد) دارد؟
76 52 پاسخ دادن به این نظر
۱۳۹۵/۰۷/۱۶ ۱۹:۱۹
نادانان کلنگ زدند ، احمقان بهره بردند
هنوز قبل از آبگیری فرصت جبران بود
تیر خلاصی در زمان ایشان خورد ، فهمیدن ارتباط این مسئله کار سختیست ؟!
ما هر چه خوردیم از همان اندک باور شما به توهم مقاومت ایشان بود
52 47
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ۱۵:۳۸
اینا که فساد نیست فساد فقط تو کشورهای خارجی بوجود میاد این کاری که مسئولین میکنن اسمش جهاده جهاد در راه خدا
76 52 پاسخ دادن به این نظر
Hamid monemi۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۰:۲۶
انشاا با پيشرفت تكنولوژي راهي براي درمان ان پيدا شود به اميد ان روز
26 31
۱۳۹۵/۰۷/۱۵ ۱۴:۴۷
من ميگم حالا كه اب شوره چيبس و پفك و خيارشور و ... بكاريم نميشه ازش براي پرورش ماهيان تزئيني اب شور يا پرورش ارتميا(ميگوي اب شور) استفاده كرد الان تو جنوب شرق اسيا اين كار رو ميكنند درامدش از نفت ايران بيشتره ميدونيين چند ميليارد پول واردات ماهيان زينتي ميشه
69 38 پاسخ دادن به این نظر
سعید۱۳۹۵/۰۸/۰۸ ۰۶:۳۲
عزیز! یه فکر مردم پایین دست باش که مجبورند همین آب شور را مصرف کنند.
چند میلیون جمعیت اهواز و آبادان و خرمشهر.
35 26
۱۳۹۵/۰۷/۱۶ ۱۴:۱۱
این اقای وزیر اسبق حرف زد ولی نگفت میزان شوری آن چند است ، مثلاٌ دریای خرز 14 گرم درلیتر یا 14 در هزار، خلیج فارس 30 تا 35 در هزار ، دریاچه ارمیه اورمیه دقیقاٌ نمی دانم ولی از 70 هزارهم بیشتر است ، دریاچه بختکان هم شور است . موارد استفاده را پیدا کنید !!!! میزان حلالین در آب حداکثر میشود دریاچه ارومیه یا خلیج قره بغاز خزر ، حال اول باید با ایجاد شغل از پرورش آبزیان برای مردم حاشیه نشن درآمد ایجاد و سپس در برنامه قوی از مستشار خارجی نسبت به حل آن کوش د زیرا همه دنیا آب شور را شیرین و مصرف می کنند ولی متاسفانه ناآگاهان در این مملکت آب شیرین راشور و غیر قابل استفاده می کنند!!1
57 47 پاسخ دادن به این نظر
بی نام۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۱۴:۰۱
وقتی که یه آدم بیسواد و دیوونه که درونش پراز کمبوده رئیس جمهور بشه بهتراز این نخواهد شد....
58 43 پاسخ دادن به این نظر
۱۳۹۵/۰۷/۳۰ ۰۳:۴۵
با تحقیقات ما اصولا در ایران ساخت و سازهای اینچنینی فقط با یک هدف انجام میشود دزدی یک عده از دوستان میگین نه برید براورد کنید
48 34 پاسخ دادن به این نظر
عبد۱۳۹۵/۰۸/۱۳ ۰۹:۰۶
باسلام بهتون منفی دادن واسه اینکه به سخره گرفتین موضوع به این مهمی
23 27
سیاوش۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۰۹:۵۳
در تاریخ کشورمان بویزه در دوران معاصر به افراد بسیاری بر می خوریم که چون به دلایلی خارج از شایستگی های خود بر مسند قدرت نشسته اند، سکوت ظاهری مردم را به توده وار بودن، فقدان تفکر و تعقل و نیز عدم واکنش در برابر سوء مدیریت ها تعبیر کرده اند و کوشیده اند که به خیال خودشان با انحراف افکار عمومی، به اهداف سلطه جویانه و .... خود دست یابند. این اقا نیز برای آنکه حضور فعال خود در این کاروان را تثبیت کند، با فرض جهالت مردم و فقدان حافظه تاریخی ان ها می کوشید که حضور تعیین کننده ی خود در تصویب و اجرای طرح مذکور، در دوران وزارت وی بر نهاد مدیریت کشاورزی کشور، در عهد رفسنجانی، را از نگه ها دور کند. پس به سیاست کودکانه و نخ نمای کشاندن پای احمدی نژاد متوسل می شود. ایشان در عهد رفسنجانی و در جایگاه وزیر کشاورزی، که مطمئناً نقشی تعیین کننده در ساخت این سد داشته است، هزاران میلیارد سرمایه این مملکت را برای ساخت این سد به باد داده است، بعد به احمدی نژاد نامه نوشته که آب گیری نکنید، فاجعه بار است و ..... به ایشان پیشنهاد می کنم که تاریخ را بخواند شاید بفهمد که نباید به خنده و اخم این ملت و سکوت ان زیاد دلخوش نباشد، بسیاری با توهم بی عملی این ملت، سر خود را به باد دادند. نمی دانم ایشان در تاریخ سه هزار ساله گذشته این مملکت، چند پادشاه را می شناسد که توانسته باشد با پشت سر گذاردن فلاکت ناشی از تدابیر مبتنی بر تقیه و ریای این ملت، سر سالم بر زمین گذاشته باشد. از تاریخ درس بگیرید.
35 32 پاسخ دادن به این نظر
Hamid monemi۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۰:۲۲
انشاا با پيشرفت تكنولوژي راهي براي درمان ان پيدا شود به اميد ان روز
29 27 پاسخ دادن به این نظر
علی از اهواز۱۳۹۵/۰۸/۱۶ ۱۶:۴۰
خوزستان رو به گند کشیدن آقایون مسئول
همه هدفشون از سد سازی کسب منافع شخصی ناشی از این پروژه نون و آبدار بود
باید یه فکری کرد باید سد تخریب بشه
محیط زیست خوزستان ارزشش بیشتر ازاینه
25 26 پاسخ دادن به این نظر
حسین وکیلی۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۲:۲۸
سوال اینجاست ، مگر قبل از شروع به آماده سازی بستر سد و سپس ساخت خود سد ، ابتدا تعدادی کانال انحراف آب برای تغییر مسیر رودخانه زده نمی شود. که قطعا" می شود ، تا بتوان در بستر خشک اقدام به سد سازی نمود و حجم عظیم آب رودخانه در این مدت چند سال زمان ساخت سد را به مسیری دیگر هدایت نمود. حال آیا نمی شود این کانالها را حتی اگر کور هم شده باشند مجددا" باز و احیا کرد و آب رودخانه را بجای هدایت به پشت سد ، به این کانالها و سپس به پشت سد هدایت نمود؟
28 19 پاسخ دادن به این نظر
۱۳۹۵/۰۹/۰۵ ۰۸:۴۹
چرا دوباره در محل قبلی سد نمی سازند تا حداقل تا حدودی جلوی آب ورودی پشت سد گرفته و به تدریج آب موجود رقیق و از بین برود؟؟؟... از آب پشد سد قبلی هم می توان حداکثر استفاده رو نمود
23 19 پاسخ دادن به این نظر
بنده خدا۱۳۹۵/۰۹/۱۰ ۱۴:۲۶
در تمام دنیا قبل از ساخت سد مطالعه زمین شناسی انجام میدن. تا ببیند سد در جای مناسبی است یا نه.
مهم نیست
خلایق هر چی لایق
22 17 پاسخ دادن به این نظر
خادم۱۳۹۵/۰۹/۲۰ ۰۷:۰۷
سلام
جناب اقای کلانتری از وزرای دولت هاشمی است. یعنی کسی است که همراه با مهندس بی طرف وزیر سابق نیرو در دولت بودند. و با توجه به گزارشات وزارت در جریان کامل سات سد و جایگاه فعلی ان نیز بودند.
بی انصافی است اگر بگوید از ماجرا اطلاع نداشته ام.
تمام کشاورزان محلی از وجود نمک عقیلی آگاهی کامل داشته و دارند .
بی توجهی سهوی و یا خدانکرده عمدی وزرات کشاورزی در دوران تصدی مهندس کلانتری به لحاظ غدم مخالفت با طرح های هاشمی از جدی ترین دلایل سکوت مهندس کلانتری است.
ساخت سد حدود ده سال طول کشیده است در تمام این مدت فرصت کافی برای این تحلیل ها بوده است.
چگونه شده که در دوران احمدی نژاد به فکر نامه نوشتن افتاده است.
ضمناً ایشان تصحیح نمایند که همه در دولت گذشته دروغگو نبوده اند!
18 18 پاسخ دادن به این نظر
خادم۱۳۹۵/۰۹/۲۰ ۰۷:۰۸
سلام
جناب اقای کلانتری از وزرای دولت هاشمی است. یعنی کسی است که همراه با مهندس بی طرف وزیر سابق نیرو در دولت بودند. و با توجه به گزارشات وزارت در جریان کامل سات سد و جایگاه فعلی ان نیز بودند.
بی انصافی است اگر بگوید از ماجرا اطلاع نداشته ام.
تمام کشاورزان محلی از وجود نمک عقیلی آگاهی کامل داشته و دارند .
بی توجهی سهوی و یا خدانکرده عمدی وزرات کشاورزی در دوران تصدی مهندس کلانتری به لحاظ غدم مخالفت با طرح های هاشمی از جدی ترین دلایل سکوت مهندس کلانتری است.
ساخت سد حدود ده سال طول کشیده است در تمام این مدت فرصت کافی برای این تحلیل ها بوده است.
چگونه شده که در دوران احمدی نژاد به فکر نامه نوشتن افتاده است.
ضمناً ایشان تصحیح نمایند که همه در دولت گذشته دروغگو نبوده اند!
11 16 پاسخ دادن به این نظر
۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۰۹:۴۲
وقتی کار رو بجای واگذاری به کاردان بسپرن دست برادران نتیجه ای جز این نخواهد داشت!
16 12 پاسخ دادن به این نظر
علی اصغر صادقی۱۳۹۵/۰۹/۳۰ ۰۶:۴۳
واقعا جای تاسف است که یک طرح ملی با این عظمت بدون کار شناسی اساسی اجرا وبا شکست مواجه می شود چه کس ویاکسانی باعث بدبختی مردم مظلوم ان منطقه شده است یکی از مشکلات کشور ما قانون گریزی وعدم اجرای قانون است چون که در همین زمینه هم هیچ برخورد قانونی صورت نگرفته همانند فیش های نجومی وخیلی موارد دیگر
13 10 پاسخ دادن به این نظر
حسن۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ۱۲:۰۲
نتیجه دیدگاه سازه ای و مهندسی به مسائل اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی همیشه فاجعه بار بوده و خواهد بود...
0 1 پاسخ دادن به این نظر

دیدگاه 55

بیشتر

روایت جمعیت امام علی از وضعیت "احد" و "صمد"

دو برادر ۷ و ۸ ساله که با کار اجباری سهم عمده‌ای در تامین مایحتاج خانواده بر عهده داشتند؛ اما دیگر در بین ما نیستند. آن ها در حریق گاراژ محل جمع آوری ضایعات که در آن کار می کردند زنده زنده سوختند و فریادشان را کسی توان یاری نبود.

شفاف سازی منابع مالی انتخابات چقدر اهمیت دارد؟

انتخابات هزینه دارد. این را همه کسانی که فقط یکبار در ستاد انتخاباتی نامزدها حضور پیدا کرده باشند به آسانی درمی‌یابند.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو : وقتی رانش زمین به تریلی هم رحم نمی کند

یک لوله قدیمی زنگ زده آب در شهر آتلانتا در گرجستان باعث رانش زمین و بلعیده شدن تریلی در زمین شد .

ویدیو : لحظه فوران آتش فشانی در اندونزی

آتشفشانی در غرب اندونزی فعالیت خود را آغاز و توده ای از ابرهای داغ و مملو از خاكستر را به آسمان پرتاب كرد.

خبرها

بیشتر

برگزیده‌های مخاطبان