روش‌هایی برای سلامت مغز

شناسه خبر: 121424 سرویس: گوناگون پنجشنبه ۷ دي ۱۳۹۶, ۱۱ : ۱۸ : ۰۰
روش‌هایی برای سلامت مغز
۵۵آنلاین :

 

 

مترجم : مینا شهری

 

سلامتی و تناسب فقط مخصوص اندام نیست، به مغز و ذهن نیز باید همواره توجه و رسیدگی نمود. تناسب مغز، به معنای فعال نگه‌داشتن آن و پیشگیری از بیماری‌های ذهنی و شناختی است. با تمرین و ورزش‌های ذهنی و افزایش تعاملات اجتماعی می‌توان از مغز محافظت نمود. برخی اقدامات ساده،  باعث بهبود سلامت روان می‌شوند.

  • یادگیری مهارت‌های جدید

تحقیقات نشان داده‌اند که یادگیری مهارت‌های جدید می‌توانند باعث بهبود عملکرد مغز شوند. مهارت‌های جدید، نه تنها حافظه را تقویت می‌کنند،بلکه بخش حفاظت مغز از خاطرات را نیز فعال نگه می‌دارند. هرچه فعالیت‌های جدید پیچیده‌تر باشند، بخش وسیع‌تری از مغز را درگیر می‌کنند.

عکاسی دیجیتال، از جمله فعالیت‌هایی است که تاثیر بسیار مهمی در سلامت روان دارد.

  • انجام فعالیت‌های ذهنی

سودوکو، پازل و حل جدول از جمله فعالیت‌های مفید برای بهبود ارتباطات مغزی است. این فعالیت‌ها، بر حافظه‌ی کوتاه مدت نیز تاثیرگذار هستند و تحقیقات نشان داده‌اند که با انجام آن‌ها، رشد رسوبات پروتئینی (بتا آمیلوئید) در مغز کاهش پیدا می‌کند. این رسوبات، بر سلامت مغز تاثیر منفی دارند. سعی کنید ذهن خود را تا حد ممکن فعال نگه دارید.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، هر چه فعالیت‌های مغزی در سنین کمتری آغاز شوند، تاثیر بیشتری دارند.

  • انجام تمرینات حافظه

در ابتدا اهداف کوتاه مدت تعیین کنید و به تدریج بر دشواری آن‌ها بی‌افزایید. تلاش برای به خاطر سپردن و حفظ کردن، توانایی مغز را افزایش می‌دهد.

در ابتدا از واژگان آغاز کنید، سپس ابیات و جملات کوتاه، و در نهایت می‌توانید خلاصه‌ای از سخنرانی‌ها را به یاد بسپارید.

  • مطالعه کنید

مطالعه‌ی کتاب، اشعار، مجلات و نشریات باعث افزایش تمرکز ذهن می‌شوند. یادگیری لغات جدید، به مثابه یادگیری یک زبان جدید است، و می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه شود.

مطالعه، مغز را تحریک می‌کند و روند آلزایمر و زوال عقل را کند می‌نماید.

بسیاری از افراد، نمی‌توانند حتی برای 5 دقیقه‌ی بی‌وقفه بر روی مطالعه‌ی یک متن تمرکز کنند.

مقالات روز را دنبال کنید. کتاب‌های نویسندگان مورد علاقه‌ی خود و نویسندگان مطرح جهان را بخوانید.

  • با دوستان و خانواده‌ی خود در ارتباط باشید

بر اساس تحقیقات، افرادی که ارتباطات دوستانه و خانوادگی بیشتری دارند، کمتر در معرض زوال عقل قرار می‌گیرند. ارتباطات اجتماعی نیز به بهبود مغز کمک می‌کنند.

هر روز با یکی از عزیزان خود تماس بگیرید.

برای پدربزرگ و مادربزرگتان نامه بنویسید و ارسال کنید.

از طریق رسانه‌های اجتماعی با نسل جوان در تعامل باشید.

  • دایره‌ی اجتماعی خود را گسترش دهید

سعی کنید گستره‌ی دوستان خود را افزایش دهید و در همه جا دوستان جدیدی داشته باشید. هر چه تعاملات اجتماعی افزایش یابند، سلامت روان نیز بهبود پیدا می‌کند.

در دوره‌ها و کلاس‌های مختلف ثبت‌نام نموده و با افراد جدید آشنا شوید.

در فروشگاه‌، رستوران، بانک و دیگر مکان‌های عمومی سر صحبت را با دیگران باز کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید.

  • ورزش کنید

تحقیقات نشان‌ داده‌اند که 45 دقیقه پیاده‌روی در روز، باعث افزایش فعالیت‌های مغزی می‌شوند. این فعالیت‌ها نورون‌های مغزی را زنده نگه می‌دارند. علاوه‌ بر این، اندازه‌ی واقعی مغز به ویژه ناحیه‌ی لوب پیشانی که فعالیت‌های شناختی در آن رخ می‌دهد، در اثر ورزش افزایش پیدا می‌کند.

ورزش و پیاده‌روی باعث کاهش وزن می‌شوند، کاهش وزن نیز به نوبه‌ی خود سلامت مغز را بهبود می‌بخشد.

  • انجام تمرینات تعادلی

بهبود مهارت‌های هماهنگی و تعادل، روش مطمئنی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی مغزی است. ورزش‌هایی مانند تای‌چی، اسکوات و حرکات تعادلی پا، در این دسته قرار می‌گیرند.

  • از مغز خود محافظت کنید

هنگام سوار شدن دوچرخه و موتور و همچنین هنگام ورزش همیشه کلاه ایمنی بر سر بگذارید. از بستن کمربند ایمنی غافل نشوید. مغز یکی از مهترین‌ و حیاتی‌ترین اندام‌های بدن است و ضربه به آن عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

  • چک‌آپ‌های منظم داشته باشید

بیماری‌های التهابی و خونریزی مغز، با تصویربرداری و اسکن تشخیص داده می‌شوند. برخی از داروها یا مصرف دوزهای نامناسب ممکن است تاثیرات منفی بر سلامت مغز داشته باشند. تشخیص زودهنگام بیماری‌های روانی، می‌تواند عوارض آن‌ها را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده‌اند که 80% افراد مبتلا به آلزایمر، به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مبتلا هستند. با کنترل سیستم قلب و عروق، کاهش فشار خون و کلسترول، احتمال آلزایمر را در خود کاهش دهید.

در صورتی که احساس می‌کنید میزان فراموشی شما افزایش پیدا کرده، با راهنمایی پزشک علایم آلزایمر را بررسی نمایید.

  • انتخاب غذاهای سالم

مصرف غذاهای سالم، باعث بهبود عملکر مغز و ذهن می‌شوند. تلاش کنید غذاهای حاوی چربی اشباع‌شده و چربی‌های ترانس را کاهش دهید. در عوض غذاهای حاوی غلات و سبزیجات سبز را جایگزین کنید، زیرا هر دو منبع غنی ویتامین B هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهند.

کاهش میزان کالری مصرفی، با احتمال آلزایمر در سنین سالخوردگی ارتباط مستقیم دارد.

مصرف میوه نیز بر بهبود فعالیت‌های شناختی مغز در سنین بالاتر تاثیر بسزایی دارد.

  • مصرف مواد مضر را کاهش دهید

مصرف نوشیدنی‌های الکلی، سیگار و مواد مخدر برای سلامت روان بسیار مضر بوده و انواع اختلات مغزی، زوال عقل و ضعف مغز را ایجاد می‌نمایند. کاهش مصرف این مواد مضر، سلامت زندگی را افزایش می‌دهند.

  • خواب کافی

مطالعات نشان داده‌اند که خواب ناکافی یا بی‌خوابی، سبب بروز آلزایمر می‌شود. خواب سالم و کافی، با ژن‌های مسبب آلزایمر به مبارزه می‌پردازد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا بدخوابی سبب آلزایمر می‌شود، یا آلزایمر سبب بدخوابی، اما هر چه هست ارتباط این دو اهمیت بالایی دارد. پیش از خواب، دوش آب گرم بگیرید، این کار باعث تنظیم دمای بدن و خواب عمیق می‌شود.

 

 


منبع : ۵۵ آنلاین
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

آنها دارند، ما هم می‌خواهیم

موضوع مذاکرات میان ایران و ۱+۵ که البته با خروج آمریکا به ۱+۴ مبدل شده همچنان از اصلی ترین مباحث مطرح در معادلات جهانی است که فضای داخلی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

ضرورت پاسخگویی هایپر استار به وضعیت کاری کارمندانش

این مطلب در فشای مجازی توسط مجله هنری ژوان منتشر شده است که ۵۵ آنلاین آمادگی دارد جوابیه هایپر استار و فروشگاه های مشابه را منتشر کند .

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: جنایت بزرگ ترامپ

ترامپ:عربستان از ما ده ها میلیارد دلار اسلحه می خرد و ما حاضر نیستیم به خاطر قتل انسانها، از سر روابطمان با عربستان و قراردادهای پر سود نظامی با آنها بگذریم.

ویدیو: شهر را چگونه به سبک جهادی به تاراج بردند؟

شهر را چگونه به سبک جهادی به تاراج بردند؟ واگذاری ۱۷۰۰ ملک و آپارتمان نجومی در دوره قالیباف

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر