روایت استرالیایی از توسعه گردشگری ایران

شناسه خبر: 114755 سرویس: فرهنگ و میراث فرهنگی سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶, ۰۱ : ۰۲ : ۰۰
روایت استرالیایی از توسعه گردشگری ایران
پایگاه خبری «نیوز استرالیا» در مقاله‌ای به بررسی سفر به ایران پرداخته و اشاره کرده است که ایران در حال پیشرفت به‌عنوان مقصدی برای گردشگری است.
۵۵آنلاین :

جولیا کردروی در گزارش خود اشاره می‌کند که به‌رغم اینکه سال‌ها ایران از دیدگاه غربی‌ها به‌عنوان کشوری خطرناک دیده می‌شد و بسیاری از گردشگران و شهروندان این کشورها سفر به ایران را دشوار و پرریسک می‌دانستند، اکنون به‌عنوان مقصد توریستی نوظهور درنظر گرفته می‌شود که گردشگرانی را از سراسر جهان به‌سوی خود جلب می‌کند. وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: «گردشگری در کشورهای خاورمیانه در دو دهه اخیر تقریبا ده برابر شده و نتیجه آن این بوده که براساس گزارش بانک جهانی، ایران از ۲/ ۵ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۵ میزبانی کرده است. در این میان استرالیایی‌ها نیز از این درخشش گردشگری دور نمانده‌اند.» بنابر این مقاله، ارقام موجود نشان می‌دهد افزایش قابل‌توجهی در میزان رزرو سفرهای استرالیایی‌ها به ایران انجام شده است.

تاثیر تبلیغات منفی

این گزارش ادامه می‌دهد: «علاقه به کشور تاریخی واقع‌شده در خلیج‌فارس آنقدر جذاب است که موسسه‌ای مانند «اینتریپید» در جهان تصمیم‌گرفته در تازه‌ترین تورهای ماجراجویانه «Real Food» نام ایران را به فهرست برخی از تورهای خود اضافه کند.» جنی گری، یکی از مدیران شرکت گردشگری «اینتریپید» در بخش خاورمیانهمی‌گوید: «به‌طور کلی می‌توان گفت که نظرها در مورد ایران تغییر کرده است. در حال‌حاضر افراد واقعا می‌خواهند این کشور را کشف کنند که تا به حال نسبتا دست‌نیافته باقی‌مانده است.» وی در ادامه توضیح می‌دهد: «ایران کشور جذابی است. این کشور نه شرقی است و نه غربی، بلکه مقصدی است که شما را شگفت‌زده کرده و از انتظاراتتان فراتر می‌رود. شما می‌توانید از بقایای باورنکردنی پارس، یعنی پایتخت باستانی پرسپولیس دیدن کنید و از مساجد بسیار زیبا لذت ببرید. علاوه‌بر آن، هرکسی که تاکنون با  او صحبت کرده‌ام و از ایران دیدن داشته، معتقد است مردم این کشور فراتر از انتظارات شما هستند. این کشور مهمان‌نوازترین کشور است. با دیدن این کشور هر چیزی که فکر کنید ممکن است بدانید یا پیش‌داوری‌هایی که از قبل داشته باشید، فورا از بین خواهد رفت.»

این وب‌سایت خبری در ادامه در مورد تبلیغات منفی و نادرست مطرح شده، می‌نویسد: «به مدت چند دهه، پوشش خبری ایران از سوی کشورهای غربی به شکلی کاملا منفی پیگیری می‌شد که عمده دلایل آن نیز انقلاب ایران بود. پس از آن این کشور حتی از سوی جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌عنوان محور شرارت نیز یاد شده بود. با وجود این و درحالی‌که وزارت امورخارجه استرالیا به اتباع این کشور توصیه می‌کند اگر به ایران می‌روند درجه بالایی از احتیاط را رعایت کنند، ایران آغوش خود را در برابر توریسم بین‌المللی گشوده است و به اتباع خارجی اجازه می‌دهد چهره دیگری از این کشور را  تجربه کنند.» دکتر جیمز بری، عضو انجمن تحقیقاتی در موسسه آلفرد دیکین برای شهروندی و جهانی‌شدن در این خصوص معتقد است: «مردم به ایران می‌روند و پی می‌برند که این کشوری نیست که پیش‌تر انتظار داشتند. بسیاری از افرادی که به ایران می‌روند، فکر می‌کنند این کشور همانند عربستان سعودی است که محدودیت‌های شدیدی بر زنان و سایر موارد دارد. اما آنها به این کشور می‌روند و پی می‌برند که ایران جامعه‌ای بسیار باز است و مردم واقعا دوستانه برخورد می‌کنند. حتی با وجود اینکه این کشور برخی محدودیت‌ها را دارد، احساس فشار زیادی روی خود نمی‌کنید.»

کسب اعتبار

این وب‌سایت ادامه می‌دهد: «پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹که منجر به سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی که مورد حمایت آمریکا و طرفدار غرب بود و شکل‌گیری جمهوری اسلامی، این کشور با مشکلاتی در حوزه روابط با غرب و توریسم روبه‌رو شد.» دکتر بری در این‌مورد توضیح می‌دهد: «البته ایران پس از انقلاب به مدت ۸ سال وارد جنگ باعراق شد و دوره‌ای به‌وجود آمد که توریسم چندان تشویق نمی‌شد. علاوه‌بر این، تمرکز واقعی بر تاریخ اسلامی ایران قرار گرفت و جنبه‌های تاریخ پیش از اسلام این کشور تا حدودی نادیده گرفته شد.»

براساس این گزارش، پس از سال ۱۹۸۹ و با انتخاب هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران اوضاع تغییر کرد. دکتر بری در این باره می‌گوید: «پس از پایان جنگ، آنها شروع به بازسازی اقتصاد کشور کردند و رئیس‌جمهوری دریافت که سایت‌های پیش از اسلام منبعدرآمد بزرگی برای جذب توریست‌ها از کشورهای اروپایی هستند. با این وجود، به‌دلیل جنگ و تحریم‌هایی که پس از انقلاب بر این کشور اعمال شده بود، دشوار بود تا گردشگران اروپایی زیادی به این کشور سفر کنند.»

نیوز استرالیا در ادامه به نقل از دکتر بری خاطرنشان می‌کند: «پس از آن در دوره اصلاحات، به شکلی فعالانه ایران به‌عنوان یک مقصد سفر ارتقا یافت. تاکید زیادی روی هدف‌گیری توریست‌های اروپایی، کانادایی و استرالیایی برای آمدن به ایران وجود داشت. به هر صورت، بزرگ‌ترین نقطه عطف در اعتبار ایران و صنعت گردشگری این کشور در زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهوری حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد. او قویا به گردشگری به‌عنوان اولویتی برای بازسازی اقتصاد ایران فکر می‌کند.»

تسهیل ورود

در ادامه این گزارش به بازسازی فرآیند صدور ویزا در سال‌های اخیر اشاره شده که کار را برای دریافت ویزای ورودی به ایران بسیار راحت‌تر کرده است. علاوه‌بر آن محدودیت ورود گردشگران آمریکایی و از همه مهم‌تر مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ مورد اشاره قرار گرفته‌اند. به گفته  نگارنده این مطلب، تحت این توافق که بین ایران و ۶ قدرت جهانی صورت گرفت، رئیس‌جمهوری روحانی قول داد تا حساسیت‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای را در ازای از میان برداشتن تحریم‌های اقتصادی که کشور را منزوی کرده بودند، محدود کند. این کار به تاجران و فعالان کسب‌وکار خارجی اجازه داد به فعالیت در ایران بپردازند که شامل تورگردانان بین‌المللی، شرکت‌های سفر و هتل‌ها نیز می‌شود. «آکور» نخستین شرکت بین‌المللی بود که پس از توافق تاریخی هسته‌ای، هتل‌های ایبیس و نواتل را در خارج از فرودگاه امام خمینی (ره) افتتاح کرد. به همین ترتیب، با ارزان‌تر شدن سفر به ایران، افراد بیشتر و بیشتری وارد این کشور شدند؛ کشوری که پیش‌تر مورد شک و تردید گردشگران خارجی قرار داشت و حالا از آنان استقبال می‌کند.

چشم‌انداز توریسم ایران

کردروی در ادامه گزارش خود با ترسیم چشم‌انداز گردشگری ایران می‌نویسد: «تا سال ۲۰۲۵، تحت برنامه چشم‌انداز توریسم این کشور، ایران امیدوار است که ۲۰ میلیون گردشگر را در هر سال جذب کند که می‌تواند درآمدی معادل ۳۰ میلیارد دلار در سال از محل درآمدهای توریسم عاید این کشور کند.» وی تصریح می‌کند: «با این حال محدودیت‌هایی در این کشور وجود دارد؛ الکل ممنوع است و زنان باید پوشش خاصی رعایت کنند؛ اما برخی معتقدند که سیاست و پیش‌داوری‌ها نباید مانع از رفتن توریست‌ها به ایران شود.» به عقیده این کارشناسان، ایران مدرن ترکیبی از تمدن است؛ ترکیبی از تمام انواع زبان، تاریخ، غذا و فرهنگ که مکانی جذاب را ایجاد می‌کنند.

این گزارش در پایان تاکید می‌کند: «تبلیغات منفی در مورد ایران وجود دارد اما وقتی به این کشور برسید، سرشار از گرمی و نشاط است. آنان جوان و به شدت تحصیلکرده هستند. چیزی که ذهن شما را وقتی در ایران هستید به خود مشغول می‌کند این است که نمی‌توان به کشور دیگری فکر کرد که در آن مردم سراغ شما بیایند و کنجکاو باشند که شما که هستید و از کجا آمده‌اید.»به گزارش «دنیای اقتصاد»، در سال‌های اخیر رسانه‌های مختلف بین‌المللی ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، سعی در از میان برداشتن تصویر سیاه و غیرواقعی درباره کشورمان داشته‌اند؛ تصویری که تمام این گزارش‌ها متفق‌القول هستند که با ورود به ایران و دیدن مردم، تغییر می‌کند.


منبع : دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف
نتیجه‌ای یافت نشد.

دیدگاه 55

بیشتر

والدین شاغل چگونه می توانند بر خستگی و آشفتگی خود غلبه کنند؟

چالش‌های متوالی والدین شاغل که باید انرژی خود را در دو حوزه‌ی کاملاً متفاوت، به‌طور بهینه بکار بگیرند، آن‌ها را به آشفتگی، اضطراب و خستگی مفرط می‌رساند.

مهاجرت از تهران، زنگ خطری برای مدیریت شهری

مهاجرت معکوس تهرانی‌ها اگرچه برخی از کسانی را که قبلاً بارها درباره تراکم جمعیت تهران شنیده بودند خوشحال کرده اما به اعتقاد کارشناسان این موضوع یک آسیب است و باید به آن به شکل زنگ خطر نگاه کرد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدئو: رونمای از جدیدترین مدل شورولت سیلورادو

کمپانی بزرگ جنرال موتورز در حالی از جدیدترین مدل شورولت سیلورادو رونمایی کرد که تنها چند روز دیگر نمایشگاه بزرگ اتومبیل امریکا افتتاح می شود. جنرال موتورز در تلاش است تا در بازار عرضه پیکاپ های با کیفیت ؛ با افزایش امکانات و کاهش وزن خودرو گامی موثر در تامین رضایت مشتریانش بردارد.

ویدئو:نقاشی کردن دریچه های فاضلاب در ژاپن

شرکت کارفرمای فاضلاب ژاپن در اقدامی جالب و به منظور تغییر تصویر ذهنی مردم از دریچه های زمینی فاضلاب اقدام به نقاشی طرح های مختلفی روی این دریچه ها نموده است و البته از طرح محبوب Hello Kitty هم غافل نمانده است!

خبرها

بیشتر

برگزیده‌های مخاطبان