راهکار اساسی ارزان‌سازی سفر

شناسه خبر: 115392 سرویس: فرهنگ و میراث فرهنگی چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶, ۱۰ : ۰۱ : ۰۰
راهکار اساسی ارزان‌سازی سفر
دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت بازاریابیصنعتی‌سازی خدمات یک مدل کسب‌وکار است که در مدیریت استراتژیک و بازاریابی خدماتی استفاده و در آن ارائه خدمات به عنوان یک فرآیند صنعتی مطرح و با رویه‌های بهینه‌سازی صنعتی همراه می‌شود.
۵۵آنلاین :

 امروزه نیاز به تغییر در همه ابعاد زندگی وجود دارد. برای ارزان‌سازی و تجاری‌سازی آن باید نگاه را کاملا عوض کرد. اما در صنعتی کردن خدمات به بیش از تغییر یک چشم‌انداز نیاز است. صنعتی‌سازی خدمات، همانند تولید یک موضوع پیچیده است؛ شاید به‌خاطر آنکه خدمات بسیار ناهمگن و اغلب دارای ویژگی‌هایی‌ است که در اکثر فرآیندهای تولید وجود ندارد. یک جنبه اساسی از خدمات، فقدان خروجی ملموس است؛ در حقیقت در بسیاری موارد نتایج قابل مشاهده نیست. این موضوع باعث ایجاد چالش برای مدیریت بازدهی فرآیند می‌شود.

کنترل بر قیمت خدمات ارائه‌شده به گردشگران می‌تواند جزو نکات با اهمیت تلقی شود. بعضا بالا بودن بهای تمام‌شده یکی از معضلات اساسی قیمت‌گذاری اثربخش عنوان می‌شود. اگر خدمات گردشگری را بتوان حداقل بر اساس دو محور عمده طبقه‌بندی کرد، آن دو عبارت خواهد بود از محور و مشخصه قیمت (بهای تمام شده) و محور و مشخصه کیفیت. هریک از این محورها و مشخصه‌ها در هر شرایط مشخص بین یک حداقل و حداکثری حرکت می‌کند که در مورد قیمت عبارت از حداقل قیمت قابل توجیه برای تولید‌کننده خدمات و حداکثر قیمت قابل قبول برای مشتری و استفاده کننده است. در مورد محور و مشخصه کیفیت نیز حرکت بین حداقل کیفیت از نظر مشتری و مصرف‌کننده و حداکثر کیفیت قابل‌توجیه برای تولید‌کننده است.  برآیند و حاصل دو محور و مشخصه مذکور، جایگاه و منطقه حیات خدمات ارائه شده را در بازار و نزد مشتریان مشخص و تعیین می‌کند. در شرایط بازار رقابتی حداقل و حداکثر در محور و مشخصه هر خدمت و منطقه حیات آن، مقدار ثابت نداشته و متحرک و متغیر است.

استراتژی غلط

اما مشکل از اینجا آغاز می‌شود که مدیریت تمایل دارد با استفاده از روشی که به Cost-Plus معروف است، از یکسو با انتقال کلیه هزینه‌ها از جمله هزینه‌های پرسنل ناکارآمد و مازاد، استهلاک دارایی‌های مازاد که فاقد استفاده لازم و منطقی است، هزینه‌های جذب‌نشده ناشی از ظرفیت‌های خالی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری نابجا، هزینه‌های تبلیغات ناکارآمد و فاقد بازده و سایر هزینه‌هایی که فاقد ارزش افزوده بوده و از سوی دیگر جمع کردن آن با تورمغیرمنطقی و نابجای بهای تمام‌شده خدمات و در نهایت با تجمیع آن با سود مورد علاقه و انتظار خود، به قیمتی دست پیدا کند که گردشگر باید پرداخت کند.

در دنیای پررقابت و حساس کنونی اتلاف هزینه حتی در ابعاد و اندازه‌های بسیار کوچک معنی ندارد. در سیستم‌های Target- Costing هزینه خدمات عاری از هرگونه اتلاف و ناکارآمدی است. امروزه اول قیمت مشخص می‌شود، سود مورد علاقه از آن کم می‌شود و مانده آن، هر چه هست باید بهای تمام‌شده باشد و اگر این بهای تمام‌شده کم است و ناچیز، این مشکل شرکت است نه مشکل گردشگر.  امروزه فقط کسانی در بازار باقی می‌مانند که به‌خوبی بدانند با توجه به پیشرفت‌های سریع و شگرف خدمات و سرویس‌دهی، همچنین افزایش مستمر و روزافزون رقابت در بازارهای جهانی، مدیران ناگزیر از تولید خدماتی با کیفیتی بالا، ارائه خدمات خوب به مشتریان و در عین حال با کمترین بهای تمام شده ممکن هستند.

تغییر در قیمت‌گذاری

امروزه قیمت‌گذاری یک هنر است؛ هنری آمیخته با تکنیک‌های مدرن. دیگر نمی‌شود در اتاق‌های دربسته نشست و برای قیمت تعیین تکلیف کرد. اکنون بازار حساس‌تر از همیشه است و با وسواس به قیمت و خدمات نگاه می‌کند و با دلهره تصمیم می‌گیرد و ممکن است هر لحظه پشیمان شود. امروزه کنترل هزینه‌ها در یک بازار نامطمئن از دستورالعمل‌هایی است که باید به‌طور جدی و دقیق مد نظر قرار گیرد. صنعتی‌سازی خدمات یک عنصر کلیدی از راه‌حل‌های توسعه پایدار خدمات است. مگر می‌شود به گردشگری لقب صنعت داد ولی بدون توجه به ساختارهای تجاری‌سازی و صنعتی با آن برخورد کرد. استفاده از نوآوری‌های مستمر و پایدار رمز موفقیت و شاه کلید سودمندی پایدار است.

باید با خلاقیت و نوآوری‌های دائمی، مسیر را هموار و در جهت صحیح حرکت کرد. درک تعادل بین ایده‌های جدید جهت درآمدزایی هر چه بیشتر و کنترل هزینه‌ها به‌منظور کسب حداکثر ارزش افزوده ممکن، از اقدامات بسیار مهم و جدی است. راهکارهای ارزان‌سازی و فروش انبوه سفر فقط در تولید انبوه، باکیفیت و متنوع وجود دارد. وجود تعداد بسیاری هتل با ضریب اشغال پایین در کنار هزاران آژانس و دفاتر خدمات مسافرتی کوچک که فقط نقش واسطه‌گری دارند و گردشگری که فقط به‌دنبال قیمت‌های لحظه آخری است، بازار ناهمگونی ساخته که خروج از آن فقط با تجاری‌سازی، تولید انبوه خدمات، رعایت استانداردهای کیفی و... قابل امکان است.


منبع : دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

شغل دوم مردم دنیا!

، «میهمان‌نوازی» شاید توصیف چندان قابل‌باوری نباشد، اما این روزها در هر شهر و کشور اروپایی که قدم بگذارید، خواهید دید که مردم آنجا به هر کاری که مشغول باشند، شغل دومشان میزبانی از توریست‌هایی است که تقریبا همه‌جا پیدا می‌شوند و تمامی هم ندارند.

اين همه ماجرای مافیای خودرو نیست

داستان «مافياي واردات خودرو» يا آنچه اين روزها و در افواه عمومي با عنوان «واردات غيرقانوني يا قاچاق چندين هزار خودروی خارجي» برجسته شده است، پس از گذشت ماه‌ها از طرح آن و تحت فشار افکار عمومي و شايد با پيگيري نهادهاي نظارتي سرانجام و تا اينجاي کار به گزارش وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به رئيس‌جمهور محترم و دستورات رئيس قوه مجريه در هامش اين گزارش خطاب به برخي وزارتخانه‌ها و معاونان خود انجاميد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود

٥٥ آنلاین تلاش میكند در مورد افراد قضاوت نكند و مهم برای ما روش های اداره كشور هست . اما این حرف وزیر ارتباطات در مورد امضاهای طلایی و راهكار دولت الكترونیك كاملا درست است .اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود. مفسدین از قدرت فاصله میگرفتند

ویدیو: علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد

علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد. علیخانی: سفارش می کنم قرارداد سال بعدت بهتر باشد؛

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر