جایگاه روابط عمومي: از ایران تا اروپا و امريكا

شناسه خبر: 125679 سرویس: گوناگون سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶, ۲۹ : ۱۴ : ۰۰
جایگاه روابط عمومي: از ایران تا اروپا و امريكا
روابط عمومی دارای تعاریف متعددی است. بنا به قولی به تعداد صاحب نظران این رشته می توان تعاریف جداگانه و در عین حال مشابهی از روابط عمومی را ارائه کرد. توصیف ما از شرایط کار در روابط عمومی و نه تعریف این واژه اینگونه است که روابط عمومی را " سازمانی بی پناه" می نامیم.
۵۵آنلاین :

عبدالرسول دشتی  - رفعت فرزادفر

مقدمه:

روابط عمومی دارای تعاریف متعددی است. بنا به قولی به تعداد صاحب نظران این رشته می توان تعاریف جداگانه و در عین حال مشابهی از روابط عمومی را ارائه کرد. توصیف ما از شرایط کار در روابط عمومی و نه تعریف این واژه اینگونه است که روابط عمومی را " سازمانی بی پناه" می نامیم.

یکی از زبیاترین توصیفات در این باره از آنِ دکتر حمید نطقی است که می گوید: "به من بگو کارشناس روابط عمومی مؤسسه تو کیست تا بگویم که مؤسسه تو چگونه است."

سازمانی که هر شخصی با هر سطح از سواد، تجربه و تخصص به صرف اینکه بتواند سلام و علیک خوبی با دیگران داشته باشد، خود را برای کار در این بخش واجد شرایط می داند. سازمانی که علیرغم نهادینه شدن آن در چارت همه
شرکت ها، هنوز هم چارچوب تعریف شده و مدونی برای انتصاب و گزینش افراد واجد شرایط نداشته، هرکسی حتی با صفر روز تجربه کاری را می توان در این مسئولیت قرار داده و در حکم انتصاب وی نوشت با "توجه به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی" در این پست منصوب می شوید!

  آنچه در حال حاضر در  سازمان ها باید اجرا شود نه فقط کارهای روابط عمومی که توانائی اعمال نفوذ و تاثیرگذاری ( LOBBYING) می باشد. برنامه هائی که پیشبرد موثر اهداف تعریف شده را به دنبال داشته باشد. وفاداری کارکنان به سازمان نکته مهمی است که روابط عمومی می تواند به نهادینه شدن و پایداری آن کمک موثر نماید. وفاداری در مفهوم کاربردی آن عبارت است از احترام و تعهد کارکنان نسبت به اهداف شرکت و تلاش در جهت تحقق این اهداف. احساس وفاداری در صورت احترام متقابل ایجاد شده و منافع آن نصیب تمامی کارکنان و سازمان
می شود.

نگاهی کوتاه به تاریخچه تشکیل روابط عمومی:

  توسعه  روابط عمومی ها کم و بیش بطور هم زمان در قرن نوزدهم در امریکا و اروپا اتفاق افتاد اما تا بعد از جنگ جهانی دوم مفهوم روابط عمومی ها به معنای فعلی آن در این دو قاره  میسر نگردید. هرچند اروپا و  بخصوص کشور آلمان نقش عمده ای در تبیین مفهوم روابط عمومی ایفاء نموده اند اما نقش امریکایی ها در توسعه مفهوم روابط عمومی ها کمتر از نقش اروپایی ها نبوده است . در مفهوم اروپایی این مقوله، روابط عمومی بیشتر به عنوان ابزاری برای  بازاریابی تلقی میگردد.(1)

   در آغاز قرن بیستم بسیاری از شرکت های بزرگ در جوامع صنعتی مخصوصا امریکا برای پیشبرد اهداف خود برنامه هائی برای اعمال نفوذ و تاثیر گذاری در سطح دولت مرکزی و همچنین دولت های محلی داشتند. با این وجود بسیاری از آن شرکت ها از دخالت مستقیم در مسائل سیاسی خودداری می کردند. به دلیل دولتی بودن اقتصاد در آن زمان و وجود تعداد زیادی از سازمان های دولتی ناظر و تنظیم کننده، روش های اعمال نفوذ از کاربرد و تاثیر زیادی برخوردار بود. پس از وقوع " رکود بزرگ " در دهه 1930 و به دنبال آن ایجاد اتحادیه های کارگری و صنفی برای حفاظت از منافع کارگران و قدرت گرفتن این نوع اتحادیه ها، نفوذ آنان در
دولت ها نیز افزایش یافت.

   در سال 1954 شورای امور عمومی ( PUBLIC AFFAIRS COUNCIL) در واشنگتن تاسیس شد و هدف آن دادن آموزش به مدیران شرکت های بزرگ صنعتی برای انجام فعالیت های موثر سیاسی بود. در همین راستا شرکت های بزرگی مانند FORD, GENERAL ELECTRIC, و JOHNSON & JOHNSON برنامه هائی تحت عنوان " آموزش های سیاسی" برای آموزش مدیران خود اجرا کردند.

  در اواخر دهه 1950 تعداد محدودی از شرکت های بزرگ اقدام به تاسیس بخش های PUBLIC AFFAIRS نمودند که اولویت های عمده آنها تدوین و رسمیت دادن به برنامه های "روابط با دولت های فدرال" و تشویق مدیران خود برای شرکت در فعالیت های سیاسی بود. بر اساس برآوردهای PUBLIC AFFAIRS COUNCIL  بنا به ضرورت های موجود در دهه 1960 دهها هزار نفر از مدیران شرکت های صنعتی و خدماتی آمریکائی در دوره های آموزشی PUBLIC AFFAIRS شرکت کرده بودند.

  در اواخر دهه 60، وقوع ناآرامی های اجتماعی در شهرهای بزرگ امریکا موجب شد بسیاری از شرکت ها و موسسات صنعتی اقدام به ایجاد واحدهای " امور شهریURBAN AFFAIRS " و" مسئولیت اجتماعی SOCIAL AFFAIRS" نمایند تا از طریق آنها بتوانند با اجرای برنامه های عام المنفعه از خود چهره ای موجه ارائه دهند که به نیازهای جامعه توجه داشته و از این طریق تصویر قابل قبولی از
فعالیت های اقتصادی خود به تصویر بکشند. تقریبا از دهه 1970 به بعد بود که این گونه فعالیت ها به بخش جدا نشدنی از سیاست های تبلیغاتی شرکت های بزرگ تبدیل و توسط اداره های PUBLIC AFFAIRS انجام و مدیریت شدند.

در حال حاضر نگاه شرکت های غربی در استفاده از روابط عمومی برای توسعه تجارت و رونق اقتصادی می باشد. بخش اعظم فعالیت های تعریف شده در روابط عمومی آنان بر اساس اهداف اقتصادی و این باور است که اگر از نظر اقتصادی در مرتبهٌ بالایی قرار داشته باشند می توانند حاکمیت خویش را بر دیگر نقاط جهان اعمال کنند. دیدگاهی که نمونه حال حاضر آن را می توان در نگرش شرکتهای آمریکائی و بویژه شرکت های چینی مشاهده کرد. آنان معتقدند به موازات نفوذ تکنولوژیکی باید با توسعه روابط  اجتماعی در ارزش ها، سنن و فرهنگ  که مهمترین بخش های مرتبط با روابط عمومی است نیز نفوذ کرده، برهمین اساس بخشی از فعالیت های خویش را حول این محور ها سازماندهی کنند. به اعتقاد آنان تکنولوژی جای خود را دارد ولی فرهنگ مهمترین بخش هر کشوری است که می تواند زمینه ساز تداوم مناسبات اقتصادی شود.(2)

روابط عمومی ایران در مسیر حرفه ای سازی:

روابط عمومی مانند همه دانش های بشری از میان «نیاز» و «اندیشه» انسان سر بر کشیده تا به کمک او بشتابد و سهمی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته باشد. براین اساس مهم ترین جنبه کاربردی آن را می توان تأثیری دانست که عملکرد تبلیغی و اقناعی آن بر افکار عمومی دارد. با تکیه بر همین نکته می توان یکی از اهداف کلان روابط عمومی را تلاش هوشمندانه برای تشویق و ترغیب مردم نسبت به آنچه می خواهیم آنان بپذیرند دانست که این کار از طریق نفوذ در افکار عمومی صورت می گیرد.

جای خالی انجمن های تاثیر گذار روابط عمومی در ایران:

روابط عمومی ایران ابتدا از شرکت ملی نفت پا گرفت. نخستین همایش روابط عمومی در 30 آذر ماه 1343 در آبادان و دومین همایش در 13 مهر 1344 در کرمانشاه بر قرار شد. این خاطرات همچون بقعه هائی کهنسال و مقدس برای کارکنان روابط عمومی نفت باقی مانده اند تا بتوانند افتخار اولین بودن را برای خود نگهدارند. بدون اینکه پس از آن شاهد اقدام موثری از سوی آنان در توسعه و تعالی این رشته را شاهد باشیم.

به اعتقاد مریم سلیمی مدرس دانشگاه سوره و کارشناس این رشته: "روابط عمومی در ایران هنوز در عصر سنتی به سر می برد و علی رغم مباحث تئوریک مدرنی که توسط روابط عمومی ها، کنفرانسهای روابط عمومی و انجمن های فعال و نیمه فعال در این بخش بیان می شود ، نتوانسته خود را ارتقا دهد. به اعتقاد وی چارچوب، ساختار و شرح وظایف روابط عمومی  ها در کشور تغییر چندانی نکرده، کمتر واحد روابط عمومی را می توان دید که از وجود واحد تحقیق و توسعه ارتباطی       بهره مند باشد و بتواند با پژوهش و آینده نگری، خود و سازمانش را مهیای آینده ارتباطی کند".
علیرغم وجود انجمن های روابط عمومی متعددی که در حوزه روابط عمومی تشکیل و فعالیت دارند به نظر می رسد یکی از مسائل مورد بحث صاحب نظران این رشته تشکیل سازمان روابط عمومی است. در این رابطه خانم سلیمی معتقد است: سازمان نظام روابط عمومی مانند نظام پزشکی، ساختمان و… می تواند به حوزه روابط عمومی و فعالیت کارشناسان این حوزه سامان بهتری دهد. زیرا در حال حاضر به درستی مشخص نیست چند فعال حوزه روابط عمومی در سراسر کشور وجود دارد. سرانجام فارغ التحصیلان این حوزه چه می شود؟ و چه کسانی با چه میزان سابقه و تحصیلات مرتبط پست های مدیریتی را به خود اختصاص می دهند؟ همه این موارد در کنار مشکلات اشتغال و کارورزی و…همگی با تشکیل این سازمان می تواند قابل حل تر شود. وی معتقد است تشکیل این سازمان می تواند کمک کند هر کارشناس این رشته صاحب یک شناسنامه ارتباطی و حرفه ای در طول فعالیت تحصیلی و شغلی خود شود. همچنین افراد می توانند به مدد آن، مجوز فعالیت حرفه ای یافته و از حمایت های آموزشی، شغلی و… برخوردار شوند.(3)

 

چند نکته مهم که در کار روابط عمومی باید مورد توجه قرار گیرد :

- نگاه به آینده براساس تحلیل اطلاعات در دسترس به منظور پیش بینی رویدادهای احتمالی پیش رو.

- تمرکز جدی بر روی برنامه ریزی.

-استفاده از تکنیک های آماری برای ارزیابی اقدام های انجام شده.

- سازماندهی علمی اطلاعات و استفاده از نظام «پایگاه داده ای» یکپارچه و منسجم.

- تلفیق تکنیک های روابط عمومی با تکنیک های بازاریابی و استفاده از آنها حسب نیاز.

- گردآوری و تحلیل اطلاعات رقیبان سازمان به عنوان یک ابزار اصلی سنجش بازار.

در نهایت آنچه در مورد چشم انداز آینده روابط عمومی می توان گفت این است که باید شاهد تبدیل گسترده فعالیت های این سازمان بر مدار استفاده از همه ظرفیت های علوم محض، فنی و مهندسی و حتی پزشکی در ساز و کارهای آن باشیم.(4)

 

6 اصل طلایی در روابط عمومی

1- گفتن واقعيت: بگذاریم مردم بدانند چه چيزي دارد رخ مي دهد.

2- عمل کردن: درک عمومی از يک سازمان، 90 درصد وابسته به عمل آن سازمان و 10 درصد مربوط به وعده های آنان است.

3- به مشتري گوش دادن: بايد به مشتريان خوب گوش داد و ديد مردم چه
مي خواهند.

4- مديريت کردن براي فردا: واکنش مردم را بايد پيش بيني کرد و اقدامات مشکل ساز را حذف و اعتماد لازم را ايجاد کرد.

5- وابسته کردن همه سازمان به روابط عمومي: هيچ بخشی از استراتژي سازمان بدون بررسي تاثیر احتمالی آن بر مردم نبايد اجرا شود.

6- اخلاق: (آرام، صبور و خوش نیت بودن))5)

 

نگاهی به فعالیت های روابط عمومی در برخی کشورها:

انتظارات عمده از روابط عمومی در هلند "ارتباطات ملی و بین المللی":

ارتباطات در هلند، عمدتاً متمرکز بر سازمان هایی است که در جهان ارتباطات نقش مهمی دارند و عبارتند از 775 سازمان که با روابط عمومی ها و مشاوران ارتباطات " VPRA" به مبادله اطلاعات و همکاری می پردازند.

در یک توصیف می توان گفت سیر تحولی روابط عمومی مدرن در این کشور در حوزه اینترنت، تکنولوژی، مبادله اطلاعات این بخش و مباحث نرم افزاری و سخت افزاری است. هرچند برخی از آنان به تحول در عرصه های اجتماعی نیز توجه
ویژه ای دارند.

انتقال دانش و معلومات:

در هلند دوره های آموزش ارتباطات در تمام سطوح ارائه می شود. به غیر از موسسات آموزشی خصوصی، دوره های آموزش در مراکز آموزش عالی حرفه ای، علاوه بر دروس اختیاری در دانشگاهای متعددی نیز ارائه می شوند.
البته انجمن تخصصی این رشته در کشور هلند نقش مجزایی ایفاء کرده، در سال 1978 توانست بمنظور معرفی رسمی و گشایش کرسی تخصصی آموزش در زمینه مبانی نظری روابط عمومی موافقت دانشگاه را به دست آورد.

دکتر آن وت درمین از 1978 تا 1994 این کرسی را در اختیار داشت. انجمن تخصصی روابط عمومی طی این سال ها فعالانه در برگزاری آزمون های برگزار شده برای دوره های مقدماتی روابط عمومی مشارکت داشته است. این انجمن به منظور توسعه و گسترش مجموعه ای از دانش و معلومات مورد نیاز دفاتر مشاوره و مدیریت ارتباطات، ابتکار عمل را در دست داشته و نقش مهمی ایفاء می کند. این پروژه دو جانبه بوده، گسترش دانش و معلومات جدید و اشاعه معلومات برای کاربردهای آتی و قابل دسترس کردن آن را به عنوان بخشی از اهداف خود در نظر دارد.

روابط عمومی در راهبرد امریکایی:

در راهبرد امریکایی مفهوم روابط عمومی برپایه  ایجاد اولویت برای مشتریان، برندها، محصولات، خدمات و ایده های جدید از طریق راهبردهای ارتباطی مبتنی بر نوآوری و تکامل شکل گرفته است. بر این اساس آنها نسبت به تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی واکنش نشان داده، معتقدند هوشیاری نسبت به این حساسیت ها بر رویه مصرف کنندگان و رسانه ها  تاثیر گذاشته، می توانند بر اساس استراتژی های متناسب و کارآمد بهترین خدمات را به مشتریان عرضه کنند.(6)

انجمن روابط عمومی امریکا:

انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA )متعهد به اقدام های اخلاقی است. میزان اعتماد عمومی به اعضاء( PRSA) بر مبنای میزان خدمت به منافع عموم  است. به این معنی که  اعضاء چنین مسئولیت اخلاقی را به عهده دارند. هر یک از اعضاء یک مثال برای همدیگرند و همچون متخصصانی هستند که با تلاش سایرین به دنبال نیل به تعالی بر اساس استانداردهای عملکرد قدرتمند، حرفه ای و رفتار اخلاقی
می باشند.

- بهبود حرفه:
هدف و دیدگاه اصلی متخصصان روابط عمومی به طور مداوم تقویت اعتماد عموم مردم در  کار و حرفه می باشد.

- قصد:
• ایجاد احترام و اعتبار عمومی برای حرفه روابط عمومی.
• بهبود، انطباق و گسترش شیوه های حرفه ای.
دستورالعمل: اطمینان حاصل شود که تعهد لازم برای حفاظت و ارتقاء حرفه ای وجود دارد.
• در مورد شیوه های حرفه ای مطلع و در مورد اخلاقیات اطمینان حاصل گردد.
• به طور فعال پیشرفت حرفه ای شخصی را دنبال کند.
• نمایندگی انحصاری مشتریان یا سازمان هایی که خواستار اقدامات متناقض با این کد هستند، کاهش می یابد.
• دقیقا مشخص کنید که چه بخشی از فعالیت های روابط عمومی را می توان انجام داد.
• مشاوران را در تصمیم گیری اخلاقی مناسب راهنمایی می کنند
• الزام های مورد نیاز زیردستان را به الزامات اخلاقی مطابق کد برساند.
• اقدام های گزارش شده ای که نمی تواند مطابق با کد انجام شود، ولی انجام می دهند، چه اینکه توسط اعضای PRSA اعمال شده و یا نشده باشند.

 همچنین  توضیح  اعضای  انجمن روابط عمومی آمریکا از ارزش های حرفه ای عبارتند از تعهد و حمایت ،امانتداری،عدالت،تجربه و استقلال.(7)

موسسه روابط عمومی انگلستان IPR:

مهمترین اهداف این موسسه در انگلستان عبارتند از:‌
- ایجاد یک ساختار حرفه ای برای روش ها و عملکردهای روابط عمومی.
- نقویت و بهبود توانائی ها و موفقیت اعضای انستیتو به عنوان کسانی که مسئول اجرای روش ها و عملکردهای روابط عمومی هستند.
- انعکاس علائق اعضاء.
- ایجاد فرصت هائی برای تلاقی و تبادل دیدگاهها و نظرات اعضاء.
- ارائه طیفی از خدمات حرفه ای و شخصی برای بهره گیری اعضاء‌ IPR.
مؤسسه روابط عمومی انگلیس در سال 1948 میلادی تأسیس شد و اعضای آن در بخش های مختلف اقتصادی انگلیس به صورت مشاور و یا دائمی مشغول به کار هستند. اعضای موسسه اعم از متخصصان و غیره متخصصان از طیف وسیعی از سامانها و ادارات جذب این موسسه شده اند که اهم آنها عبارتند از:‌
مدیران و دست اندرکاران بخش های دولتی مرکزی و محلی،‌مدیران و دست اندرکاران روابط عمومی نیروهای مسلح و انتظامی. دست اندرکاران سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی که در امور خدمات رفاهی و عام المنفعه مشغول به کار هستند.(8)

روابط عمومی در فرانسه:

تاریخچه روابط عمومی در فرانسه در مقایسه با امریکا و انگلیس نسبتا کوتاهتر نشان می دهد،در سال 1945 با بازگشت زندانیان از اردوگاه های کار اجباری نازی.  یک مبلغ جوان بنام پینو مسئول شد بازگشت اسیران را سازماندهی کند. بعدها پینو به اتفاق یکی از دوستان روزنامه نگار خود توانست نخستین موسسه  روابط عمومی را در فرانسه بنیان نهاده، با  آموزش نخستین گروه از فرانسویان ساختار روابط عمومی در فرانسه بنیان گذاری نماید. مفهوم روابط عمومی در فرانسه برخلاف امریکا بر پایه ارتباطات  غیرکلامی می باشد. در فرانسه همچون ایالات متحده امریکا بیزنس روابط عمومی از صنعتی به صنعت دیگر متنوع می باشد. در زمینه تبلیغات فرانسوی ها الگوهای فرهنگی قوی تری دارند که ریشه در سالیان متمادی دارد. موسسه های بزرگ فرانسوی در این حوزه آموزش های تخصصی ویژه دیده و مدیران با تکیه بر شبکه های تحت مدیریت خود فعالیت های مربوط به روابط عمومی را انجام میدهند ولی این نگرش بتدریج رو به کاهش است زیرا به دلیل فقدان رویکردی ساختارگرایانه و آموزش ضعیف نمیتوانند مخاطبان خاص را خطاب قرار دهند. گروهی از منتقدان روش های متداول معتقدند تبلیغات فعلی در فرانسه بسیار تهاجمی و تحریک آمیز است. شرکت های کمتری در فرانسه بطور واقعی نقش روابط عمومی را در مقایسه با تبلیغات درک کرده، گاها به گونه ای رفتار می کنند که گویی تمایل آنان کاهش ارتباط بارسانه ها بوده، خیلی موافق روابط عمومی موثرتر ،ارزانتر و نوعی ارتباط متناسب تر برای مخاطبان خاصی
نمی باشند. به عبارتی شاید بتوان گفت نقش روابط عمومی ها در فرانسه نسبت به امریکا کمتر نهادینه شده که بخاطر دلایل فرهنگی و تاریخی می باشد. در فرانسه برخلاف باور رایج در امریکا روابط عمومی یک پدیده اجباری نیست و درک عمومی این است که روابط عمومی محدود به روابط مطبوعاتی و رسانه ای بوده، با فعالیت های مالی، تغییر ارتباطات، آمادگی بحران و مدیریت ارتباطی ندارد. بیشتر شاغلین روابط عمومی ها در فرانسه پس زمینه کسب و کار یا علوم سیاسی دارند و از آنها انتظار میرود که مهارت در نگارش، سخنرانی یا محاوره عمومی و زبان انگلیسی را به عنوان زبان کسب و کار و ارتباطات اجتماعی داشته باشند.(9)

روابط عمومی در کانادا:

روابط عمومی در کانادا متشکل از ارتباطات مبتکرانه ای است که به منظور نفوذ و افزایش نگرش های مثبت نسبت به یک شرکت، سازمان دولتی یا شخص به منظور ارتقاء و افزایش میزان پذیرش ارزش های مرتبط با محصولات، سیاست ها و مفاهیم گروه یا فرد است. روابط عمومی به طور گسترده ای توسط کسب و کار مدرن و برنامه های دولتی در کانادا مورد استفاده قرار می گیرد. هر استراتژی ارتباطات با هدف تأثیرگذاری بر یک سازمان و محصولات آن، نفوذ بر افراد یا القاء یک مفهوم، روابط عمومی است. البته علیرغم این که برخی از تبلیغات در زمره وظایف روابط عمومی محسوب می شوند، ولی تبلیغات و روابط عمومی  معمولا به عنوان رشته های جداگانه در نظر گرفته می شوند. کسب و کار معاصر روابط عمومی در کانادا  بر می گردد به تبلیغات، نوشتن کسب و کار و فعالیت های رسانه های مطبوعاتی در اواخر قرن 19. یکی از اولین نمونه های کار روابط عمومی در کانادا - کمپین بین المللی آتلانتیک دولت لیبرال سر ویلفرد لوریر برای جذب مهاجران به غرب محسوب می شود. در سال 1948، روابط عمومی کانادایی در مونترال و انجمن روابط عمومی انتاریو در تورنتو شکل گرفت در حال حاضر مهمترین روابط عمومی ها در کانادا عبارتند از: انجمن بین المللی ارتباطات تجاری (IABC)، انجمن روابط عمومی بهداشت کانادا (HCPRA)، انجمن ارتباطات در آموزش و پرورش کانادا (CACE) و انجمن امور عمومی (PAA ).

مهارت های ارتباطی، به ویژه توانایی نوشتن خوب از جمله توانمندی های ضروری برای موفقیت در حوزه روابط عمومی است. در کانادا  آموزش رسمی در روابط عمومی نسبتا جدید است. فقدان رویه های ورود رسمی در گذشته به این معنی بود که بسیاری از  شاغلین روابط عمومی در زمینه های دیگر، مخصوصا
روزنامه نگاری، امور مالی، فن آوری، آموزش و یا پزشکی، شروع به کار نمودند . روابط عمومی ها در کانادا  نیاز به درک رسانه های چاپی و پخش، گرافیک و تکنیک های تبلیغاتی دارند.(10)

چند نکته به جای جمع بندی:

تفاوت عملکرد روابط عمومی ها در ایران و سایر کشورهای اروپای و امریکا تفاوتی ماهوی نیست. اگرچه در بخش هایی از حوزههای عملکردی تفاوت ها معنا دار است ولی در بسیاری موارد شاهد مشابهتی کامل هستیم. این ار در تجربه ای عینی دو دهه پیش در بازدید از تعدادی شرکت های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی همکار با صنایع پتروشیمی ایران شاهد بوده ایم. تفاوت اصلی در فاصله زمانی رسیدن به ضرورت برخورداری از یک رویکرد در عملکرد است.

اما به اعتقاد ما بطور خلاصه چند تهدید عمده متوجه روابط عمومی ها عبارتند از:

  • کارشناسان شاغل در روابط عمومی باید دارای یک توانائی خاص باشند. توانائی ویژه ای که آنها را نسبت به کارکنان سایر واحدها متمایز کند. مهم ترین توانائی ذهن خلاق و نوآور است. ویژگی بعدی برخورداری از هوش هیجانی بالا، و ویژگی مهم دیگر توانائی در سازماندهی و برنامه ریزی کار می باشد. باید بر این نکته تاکید شود که شرکت های موفق و برندهای معتبر برای ادامه حیات اقتصادی خویش نیازمند خلاقیت و نوآوری هر روزه هستند و به همین دلیل خلاق ترین و کارآمدترین های علوم ارتباطات را در بخش روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات به کار می گمارند. ما نیز باید برای سازمان خود اینگونه باشیم.
  • هریک از کارکنان روابط عمومی باید حداقل به یک زبان پرکاریرد خارحی تسلط داشته باشند به گونه ای که بتوانند به خوبی با افراد خارجی ارتباط برقرار کرد و نقش نماینده شرکت را ایفاء نمایند.
  • کارکنان روابط عمومی باید نماینده معرفی شرکت باشند یعنی از برنامه ها و عملکرد شرکت به حدی مطلع باشند که در هر زمان و مکان و در برخورد با هر شخصیتی بتوانند در نقش بالاترین مقام سازمان رویکردها و استراتژی های کلان شرکت خود را معرفی نمایند.
  • کارکنان روابط عمومی باید با رفتار و عملکرد خود این دیدگاه را بسط دهند که فقط کسانی می توانند در روابط عمومی موفق باشند که علاوه بر
    توانائی های عمومی، دارای یک توانمندی ویژه و خاص باشند.
  • با توجه به گسترش مراکز آموزشی غیر انتفاعی تعداد زیادی از کارکنان تحصیلات تکمیلی خود را در رشته روابط عمومی ادامه داده و متقاضی انتقال به این واحد می باشند. این نکته مهمی است که کارکنان شاغل در روابط عمومی باید بشدت نسبت آن حساس بوده و هرگز از آموزش آخرین دستاوردهای علمی این رشته و افزایش مدارج تحصیلی خویش غافل نشوند.
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

مسیح علی‌نژاد، کودکان شوشتر و یتیمی ملت ایران

علینژاد اگر چنین عکسهایی را از کودکان بریتانیایی/آمریکایی منتشر میکرد تمام اکانتهای مجازیش بلافاصله بسته، توسط پلیس بازداشت و تا دادگاه از روزنامه‌نگاری منع میشد و رساته‌ها بصورت خودکار و براساس عرف از تریبون دادن به او خودداری میکردند. اما انگار کودکان و جامعه ایرانی یتیم اند

چرا ادبیات نمی دانیم؟

کشوری که بنیان فکریش بر شعر و نظم ادبی استوار شده به جایی رسیده است که نسل دانشجوی هنر، شاعر ملی اش را نمی شناسد دلیل کجاست؟

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: مرزبانان ربوده شده

گروه «جیش العدل» که اخیرا ۱۲ مرزبان ایرانی را ربوده، فیلمی از ربوده شدگان منتشر کرده که آن ها نام شان را اعلام می کنند.

ویدیو: چین؛ افتتاح یک هتل پنج ستاره در یک معدن متروکه

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر