توسعه در ایران

شناسه خبر: 128516 سرویس: توسعه ، گوناگون سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶, ۳۲ : ۰۰ : ۰۰
توسعه در ایران
کشور مالزی، هیچ ادعایی درباره اسلام و محوریت جهان اسلام ندارد، هیچگاه هم کوآلالامپور را "ام القرای جهان اسلام" نخوانده است.
۵۵آنلاین :

جعفر محمدی

 

کشور مالزی، هیچ ادعایی درباره اسلام و محوریت جهان اسلام ندارد، هیچگاه هم کوآلالامپور را "ام القرای جهان اسلام" نخوانده است. با این حال، در عین حفظ فرهنگ اسلامی و بومی خود و با احترام کامل به مذاهب و فرهنگ ها، توانسته است به همسویی احکام دین و توسعه کشور نائل شود. آخرین نمونه اش، ابداع اولین ارز مجازی منطبق با احکام اسلامی است. ارز مجازی یا دیجیتال، مدرن ترین و جدیدترین نوع پول در جهان است که به باور بسیاری از اقتصاددانان، آینده اقتصاد جهان را شکل می دهد و هم اکنون نیز گردش مالی قابل توجهی در دنیا دارد. 

 

 پیشتر نیز کشور مالزی توانسته است لیدر جریان غذای حلال در جهان باشد و بخش مهمی از گردش مالی اغذیه با نشان حلال را متوجه خود کند. همچنین اندیشمندان اقتصادی مالزی با علم به این که بسیاری از تجار ثروتمند مسلمان در جهان به دنبال مسیری حلال و غیر ربوی برای تبادلات بانکی و تجاری شان هستند، ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) را احیا و بروز کردند و موفق به جذب سرمایه های تاجران مسلمان از سراسر جهان در سیستم خود شدند.

علت این که در مالزی، اسلام و توسعه هم مسیر می شوند ولی در ایران که بیش از مالزی ادعای اسلام دارد، مدام درگیر تنش هستیم این است که برخلاف ایران، ادبیات عمومی در مالزی - در میان حاکمان، اندیشمندان و مردم - توسعه محور است؛ بدین معنا که هر موضوعی با این 2 پرسش کلیدی و بنیادین مورد بررسی قرار می گیرد که چه نسبتی با توسعه دارد؟ و چگونه می توان از آن در جهت توسعه کشور استفاده کرد؟

 

 مثلاً وقتی به مفهوم ابزارهای مالی اسلامی(صکوک) رسیده اند، بررسی کرده اند که چگونه می توان از آن، ساز و کاری برای جذب منابع مالی به اقتصاد مالزی و توسعه کشور ایجاد کرد؟ یا اکنون که ارز دیجیتال در جهان به راه افتاده،این سؤال را مطرح کرده اند که چگونه می توان آن را با اسلام تلفیق کرد و در مسیر توسعه مالزی از آن بهره برد؟

 

 ادبیات توسعه در ایران، اما سال هاست که به محاق رفته است.در کمتر سخنرانی یا رویکرد رسمی شاهد آن هستیم که حتی اشاره ای به مفهوم توسعه شود؛بجایش،تا دل تان بخواهد شعار، ادعا، خود حق پنداری، نفی دیگران و در نهایت درگیری و تنش و هدر رفت انرژی جامعه داریم.

سال ها پیش در ترکیه، ابتدا با همتایان آنها برخورد کردند و حتی مقبره مولانا را بستند اما بعدها دیدند که از این ظرفیت می توان در جهت توسعه گردشگری استفاده کرد. از این رو، مقبره مولانا را بازگشایی و مرمت کردند،تعامل فرهنگی را در پیش گرفتند و مناسک صوفیان مانند رقص سماع را به یکی از ارکان گردشگری ترکیه به ویژه در قونیه تبدیل کردند.

 

وقتی ادبیات کشوری توسعه محور باشد، حتی از ملانصرالدین هم می توان برای کشور درآمدزایی کرد کما این که در منطقه "آک شهیر" ترکیه، مقبره ای را منتسب به وی کرده اند و از این طریق جذب توریست می کنند.

 

باز میگردیم به دو سوال محوری در جوامع توسعه محور در مواجهه با پدیده ها:

 

-این پدیده چه نسبتی با توسعه دارد؟

-چگونه می توان از این پدیده در جهت توسعه کشور استفاده کرد؟

 

برای رسیدن به توسعه باید ابتدا عزم توسعه کشور در مردم و مسؤولان وجود داشته باشد و آنگاه همه پدیده ها از کانال این دو سؤال بگذرند:

ابتدا باید دید پدیده"الف" چه نسبتی با توسعه کشور دارد. اگر همسو، موافق و مقوّم توسعه است،باید آن را تقویت کرد. اگر نسبت پدیده با توسعه خنثی باشد، باید دید که آیا می توان آن را به خدمت توسعه در آورد و چگونه؟و اگر مخالف توسعه است،باید دید چگونه می توان آن را خنثی یا حداقل کم هزینه کرد؟

 

 بجای این"الف" تمام موضوعات و پدیده ها و حتی اشخاص را می توان جاگذاری کرد و با دیدگاه توسعه ای درباره شان تصمیم گرفت و برنامه ریزی کرد. این نقشه راه اصلی یک جامعه توسعه محور است.

 

اما اگر جامعه ای فارغ از ادبیات توسعه باشد، طبیعتاً چنین فرمولی هم ندارد و آنقدر در میان انواع شعارها و راه ها و بیراهه ها گیج و منگ می شود که قطار توسعه جهانی از رویش رد می شود، بی هیچ رحمی،بی هیچ تعارفی!

اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

پرندگان کشته می‌شوند تا غریزه شکار ارضا شود؟

گزارشی از چرایی موافقت و مخالفت دادن دو هزار مجوز برای شکار پرندگان تهران

زندگی با فیلتر اینستاگرام

در واقع گویی قاعده‌ای در اینستاگرام شکل گرفته است که بیشتر کاربران صرفاً خوشی و سرخوشی خود را منعکس می‌کنند. حتی وقتی از مرگ هم صحبت می‌کنند تصویر خرما با مغز گردو در داخل یک سینی نقره را به نمایش می‌گذارند...

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: تهیه زغال به چه قیمتی!

برای تهیه هر گونی زغال باید شش اصله درخت بیست سالە را قطع کرد. نابودی جنگلها به چه قیمتی!

ویدیو: فریادهای زن معترض فرانسوی

فریادهای این زن معترض فرانسوی بازتابی گسترده در شبکه های اجتماعی داشته است. امانوئل مکرون، دیشب در نطق تلویزیونی با اذعان به اینکه تن دادن به این وضعیت، بزدلانه بوده است بر مبنای مردمی مشروعیت، تاکید و اعتراف کرد که بخش هایی از مردم نادیده گرفته شده بودند. مکرون همچنین از لغو افزایش مالیات سوخت خبر داد.

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر