تحریم بازار خودرو

شناسه خبر: 133860 سرویس: گوناگون دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷, ۰۷ : ۲۲ : ۰۰
تحریم بازار خودرو
بازار خودرو در حالی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند که بخشی از فعالان بازار تحریم داخلی شده اند.
۵۵آنلاین :

 یکی از مشکلات بازار خودرو، ایجاد محدودیت در خصوص فعالیت بخش قابل توجهی از عرضه کنندگان خودرو در بازار است. این طیف از بازار که به"گری مارکت" شهره می باشند، عرضه کنندکان خرد و گاها متوسطی هستند که متناسب با ظرفیت ارتباطات، سرمایه خود مبادرت به واردات خودرو می نمایند و سهم قابل توجهی در بازار دارند. فارغ از اینکه فعالیت هر گروهی در بازار خودرو ممکن است دارای ایراداتی باشد، ولی قطعا فعالیت گری مارکت ها در بازار آثار مثبتی به همراه دارد. تعدیل قیمت، ایجاد رقابت، دور زدن موانع خارجی در بازار و ... همگی از جمله مزایای حضور این دسته از عرضه کنندگان در بازار هستند. علاوه بر اینکه اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده نیز از دیگر آثار مثبت حضور این قبیل شرکت ها در اقتصاد خودرو است.

متاسفانه طی یک و نیم سال اخیر چنین پتانسیلی در بازار به عناوین مختلف با محدودیت، ممنوعیت مواجه شده است. در ابتدای امر در اواخر سال 95 فعالیت این شرکت ها محدود و منوط به عقد قرارداد با نمایندگان رسمی گردید. در فاز بعدی یعنی در اواخر بهار 96 فعالیت این شرکت ها با بسته شدن ثبت سفارش به طور کل ممنوع گردید و در فاز آخر نیز با بازشدن مجدد ثبت سفارش خودرو در دی ماه 1396، فعالیت این شرکت ها مشروط به عقد قرارداد با نمایندگان رسمی گردید. لذا محدودسازی، ممنوع سازی و مشروط سازی سه فاز مختلف برای به حاشیه راندن شرکت های غیرنمایندگی در بازار بوده است. اینکه آیا این تصمیمات براساس منافع کل اتخاذ می شود(که در این خصوص نیز ایرادات فراوانی وجود دارد) و یا در راستای تامین منافع گروهی خاص، سوال جدی است که بایستی به طور مجزا به آن پرداخته شود ولی آنچه که مشخص است، حذف گری مارکت ها منجر به ایجاد انحصار در بازار خودرو و تامین منافع گروهی خاص می گردد که این موضوع مغایر با اسناد بالادستی کشور است.

متاسفانه علی رغم تاکید و الزام سازمان حمایت بر همکاری نمایندگان رسمی با شرکت های گری مارکت، بررسی ها نشان می دهد که این اتفاق به ندرت رخ داده و بسیاری از شرکت های گری مارکت در ترخیص خودروهای خود در بلاتکلیفی به سر می برند. هرچند سازمان حمایت به برخی از نمایندگان رسمی به طور مکتوب تذکر داده ولی صرف تذکر نمی تواند مشکلات را حل و فصل نماید. بعد از بازشدن سامانه ثبت سفارش خودرو در دی ماه 1396، شرکت های گری مارکت تا 24 خرداد 97 مهلت دارند با عقد قرارداد با نمایندگان رسمی و پرداخت 3 درصد از ارزش خودرو، اقدام به ترخیص خودروهای خود از گمرک نمایند.

اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

شغل دوم مردم دنیا!

، «میهمان‌نوازی» شاید توصیف چندان قابل‌باوری نباشد، اما این روزها در هر شهر و کشور اروپایی که قدم بگذارید، خواهید دید که مردم آنجا به هر کاری که مشغول باشند، شغل دومشان میزبانی از توریست‌هایی است که تقریبا همه‌جا پیدا می‌شوند و تمامی هم ندارند.

اين همه ماجرای مافیای خودرو نیست

داستان «مافياي واردات خودرو» يا آنچه اين روزها و در افواه عمومي با عنوان «واردات غيرقانوني يا قاچاق چندين هزار خودروی خارجي» برجسته شده است، پس از گذشت ماه‌ها از طرح آن و تحت فشار افکار عمومي و شايد با پيگيري نهادهاي نظارتي سرانجام و تا اينجاي کار به گزارش وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به رئيس‌جمهور محترم و دستورات رئيس قوه مجريه در هامش اين گزارش خطاب به برخي وزارتخانه‌ها و معاونان خود انجاميد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود

٥٥ آنلاین تلاش میكند در مورد افراد قضاوت نكند و مهم برای ما روش های اداره كشور هست . اما این حرف وزیر ارتباطات در مورد امضاهای طلایی و راهكار دولت الكترونیك كاملا درست است .اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود. مفسدین از قدرت فاصله میگرفتند

ویدیو: علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد

علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد. علیخانی: سفارش می کنم قرارداد سال بعدت بهتر باشد؛

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر