با این خوراکی‌ها افسردگی نمی‌گیرید

شناسه خبر: 93931 سرویس: اجتماعی چهارشنبه ۲۲ دي ۱۳۹۵, ۲۰ : ۱۶ : ۰۰
با این خوراکی‌ها افسردگی نمی‌گیرید
کم شدن مقادیر برخی از ناقلین عصبی در مغز، از جمله سروتونین موجب افسردگی می‌شود.ساخت این ناقلین عصبی هم به پیش سازهای اسیدآمینه وابسته است.
۵۵آنلاین :


فائزه پناهی در یادداشت خود در تارنمای پارسینه آورده است: در نتیجه عادات غلط غذایی افراد می‌تواند با ایجاد کمبود در تامیناین مواد مغذی مورد نیاز اسید آمینه‌ها سبب افسردگی افراد شود. در این بخش برایتان به معرفی خوراکی‌های سرشار ازمواد معدنی مورد نیاز این نورون ها و خوراکی‌های ضدافسردگی می‌پردازیم.

افسردگی زمستانی، عارضه‌ای خلقی است که در طول دوره‌ای از سال که روزها در آنها کوتاه می‌ شود، به خصوص در کشورهای واقع در عرض‌‌های جغرافیایی بلندتر برخی افراد را مبتلا می ‌کند. همه ما بعد از گذراندن یک روز بد و سخت و برای رهایی از احساس افسردگی به خوردنی‌ها روی می‌آوریم به تازگش دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که کاهش تنوع مواد غذایی رنگی و مغذی در این فصل هم می‌تواند سبب تشدید افسردگی افراد در زمستان شود.

در این بخش برایتان به معرفی خوراکی‌های می پرازیم که به جای افزایش خستگی و کسالت، خلقتان را بهبود خواهند بخشید.این مواد خوراکی به دلیل وجود تریپتوفان، کربوهیدرات‌های پرفیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم، ویتامین دی، آندامین، آنتی اکسیدان، اسید پانتوتنیک، فولات، روی و منیزیوم خاصیت بهبود خلق و خو و مبارزه با افسردگی دارند.

بوقلمون
بوقلمون به دلیل تریپتوفانی که دارد بهترین خوراکی برای بهبود اوضاع روحی و روانی افراد محسوب می شود،این ماده شیمیایی تولید سروتونین را تحریک میکند که یک ماده شیمیایی طبیعی برای داشتن حس مثبت است.

بادام زمینی
خوردن دو مشت بادام زمینی هر روز افسردگی ر از شما دور نگه میدارد.این مواد خوراکی به دلیل وجود تریپتوفان، کربوهیدرات‌های پرفیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم، ویتامین دی، آندامین، آنتی اکسیدان، اسید پانتوتنیک، فولات، روی و منیزیوم خاصیت بهبود خلق و خو و مبارزه با افسردگی دارند

هویج
هویج سرشار از بتاکاروتن است. ماده ای که میتواند از افسردگی جلوگیری کند.. این ماده در کدو تنبل، اسفناج، سیب زمینی و طالبی هم وجود دارد.
همچنین مطالعات اخیر محققان مرکز بیوتکنولوژی اسپانیا نشان می دهد که هویج دارای ترکیباتی است که در پیشگیری از انواع سرطان، بیماری های قلبی عروقی و از همه مهمتر در بیماری های عصبی موثر است.

قهوه
بسیاری از مردم برای افزایش سطح هوشیاریشان در صبح و یا شب ها از قهوه استفاده می کنند، اما باید گفت این نوشیدنی سرشار از کافئین خواص مطلوب دیگری نیز دارد، مثل تغییر و بهبود مود روزانه شما.

پژوهش های منتشر شده در مجلهPlos ONEنشان می دهد کسانی که روزانه 4 فنجان قهوه می نوشند، 50 درصد کمتر احتمال دارد که به افسردگی مبتلا شوند.

سبزیجات تیره رنگ
این گونه سبزیجات مانند اسفناج، کلم پیچ، و برگ چغندر، با افسردگی شدید ناشی از بروز التهاب در مغز مقابله می کنند. ویتامین K موجود در این سبزیجات به مبارزه با تورم و التهاب کمک می کند. , و در کل میتوان گفت سبزیجات سرشار از فولیک اسیدها هستند که سلول های مغزی شما برای بهتر کار کردن به آن نیاز دارند . شما می توانید این ماده غذایی را از عدس، لوبیا و مارچوبه هم دریافت کنید.

ماهی سالمون
این نوع ماهی نیز منبع غنی از ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا 3 است. محققان مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند که مصرف ماهی به میزان یک یا دو بار در هفته خطر ابتلا به افسردگی را به میزان زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این، ماهی سالمون سرشار از ویتامین ب 12 برای مبارزه با خلق و خوی پایین و ابتلا به افسردگی است.

شیر
شیر منبع بسیار خوب ویتامین D است. کمبود این ویتامین میتواند منجر به افسردگی در افراد گردد. طی یک مطالعه نروژی افرادی را که از قرص های ویتامین D استفاده می کردند مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که بعد از یک سال این افراد به نسبت افرادی که ویتامین D را دریافت نکردند کمتر به افسردگی مبتلا شدند. باید بدانید که شیر کم چرب، ماست، پنیر کم چرب و دیگر محصولات لبنی، مقدار بیشتری ویتامین D دارند همچنین پپتید (پروتئین) خاصی دارند که موجب احساس سلامت و آرامش است. در نتیجه توصیه پزشکان استفاده ا بیشتر از لبنیات کم چرب است .
اما اگر شیر دوست ندارید میتونید غلات غنی شده، آبمیوه ها و ماهی کنسرو رو برای دریافت ویتامین جایگزین این ماده غذایی کنید.

شکلات
برای شادی و حس خوب شکلات را فراموش نکنید. نتایج یک مطالعه جدید در سوئیس نشان داد که خوردن روزانه مقدار کمی 4 بار شکلات تلخ به مدت دو هفته موجب کاهش هورمونهای استرس از جمله کورتیزول در افرادی می‌شود که استرس بالایی دارند.
شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدانی موسوم به پلی فنول است که در میوه‌ها و سبزی‌ها نیز یافت می‌شود و روی ایجاد تغییرات در استرس تاثیر دارد.

 


منبع : العالم
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف
نتیجه‌ای یافت نشد.

دیدگاه 55

بیشتر

گام‌هایی برای داشتن ذهن خلاق

مرحله‌ی نهایی که شما برای حقیقی و عملی کردن رویا و آرزوی خود باید سپری کنید تغییر نوع نگرش و ذهنیت خودتان است.

آب‌وهوای ایران در پایان قرن ۲۱

گزارشی که روز گذشته در سازمان هواشناسی کشور و در جلسه مشترک با هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) مستقر در سازمان ملل متحد از تغییرات اقلیمی ایران ارائه شد، ضمن تشریح آنچه که در نیم‌قرن اخیر بر سر اقلیم ایران آمده است، چشم‌انداز وضعیت آب‌وهوای کشور در پایان قرن حاضر را بر اساس سناریوهای محتمل مبتنی بر مطالعات این هیات بین‌المللی ترسیم کرد. این گزارش تنها به اقلیم ایران محدود نیست،‌ بلکه برای مردم و سیاست‌گذاران دولتی در تمام کشورهای جهان و در تمام قاره‌ها، سه پیام دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه بی‌توجهی به آن می‌تواند منجر به گرم شدن کره زمین فراتر از حد خطر (۲ درجه سانتی‌گراد) در ۳۰ سال آینده شود و ساکنان این سیاره را با بحران‌های جدی زیست‌محیطی روبه‌رو کند.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: توله سگ شکنجه شده، دستاویز کارزار انتخاباتی ترکیه شد

توله سگ شکنجه شده، دستاویز کارزار انتخاباتی ترکیه شد | اردوغان اعلام کرده است: در صورت پیروزی اش در انتخابات 24 ماه ژوئن قوانین حقوق حیوانات در ترکیه تغییر می یابد

ویدیو: اجرای قطعه ای توسط شهرداد روحانی در سفارت ایران در مسکو

اجرای قطعه ای توسط شهرداد روحانی با یک پیانوی قدیمی در سفارت ایران در مسکو/ اینستاگرام مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه

خبرها

بیشتر

برگزیده‌های مخاطبان