اصول انتخاب و پذیرفتن یک شغل

شناسه خبر: 116428 سرویس: کسب و کار چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶, ۱۴ : ۰۶ : ۰۰
اصول انتخاب و پذیرفتن یک شغل
انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر فردی در زندگی‌ می‌گیرد و از دوران نوجوانی و جوانی به‌طور جدی‌تر به آن فکر می‌کند.
۵۵آنلاین :

 

نویسنده: مینو منجزی

قبل از اینکه نکات انتخاب شغل را بررسی کنیم، لازم است بدانید که معنای شغل و حرفه با هم تفاوت دارند. «شغل» به راهی برای کسب درآمد می‌گویند که لزوما منجر به افزایش مهارت‌هایتان نمی‌شود و شما را به مسیر کاری رؤیایی‌تان نمی‌رساند. در حالی که «حرفه»مسیری است که علاقه‌ی عمیق و آینده‌تان را در آن می‌بینید. محیطی که منجر به یادگیری، رشد و کسب تخصص می‌شود. حرفه‌ی شما در نتیجه‌ی پیوند مهارت و احساسات شما به‌وجود می‌‌آید.

«شغل» به راهی برای کسب درآمد می‌گویند که لزوما شما را به مسیر کاری رؤیایی‌تان نمی‌رساند. «حرفه» مسیری است که علاقه‌ی عمیق و آینده‌تان را در آن می‌بینید.

حال که تفاوت معنایی شغل و حرفه را می‌دانیم، با آگاهی به دنبال شغلی هستیم که متناسب با شرایط ما باشد و بتواند احتیاجات مالی‌ و مقدمات را برای رسیدن به مسیر حرفه‌ای‌ ما فراهم کند. در قدم اول لازم است خودتان را بشناسید و نقاط قوت و ضعفتان را کشف کنید. سپس بر اساس عادات و سبک‌ زندگی‌، شرایط مشاغل مختلف را مورد بررسی قرار دهید. برای بررسی شرایط می‌توانید این سؤالات را مطرح کنید:

مسافت محل سکونت شما تا محیط کار چقدر است؟

میزان حقوق و نحوه‌ی پرداخت به چه صورت است؟ (نقدی، واریز به حساب)

آیا وظایف یا محیط کار خطرات و اثراتی بر سلامتی شما دارد؟

مزایایی که علاوه بر حقوق به کارمندان تعلق می‌گیرد، چیست؟ (بیمه، وعده‌ی غذایی، سرویس کاری و...)

ساعات کاری در تعطیلات سال نو و شرایط مرخصی چگونه است؟

میزان ساعت کاری در روز چقدر است؟ (تک شیفت، دو شیفت، اضافه کاری)

آیا امکان دورکاری و کار غیر حضوری وجود دارد؟

انتخاب شغل مناسب مهم است؛ زیرا ساعات بسیاری از زندگی خود را به آن مشغول هستید.

فرهنگ سازمانی آن شرکت چیست؟ (قوانین و ارزش‌ها)

آیا خدمات، محصول و خروجی شرکت با عقاید و ارزش‌های زندگی شما تطابق دارد؟

میزان دسترسی و نحوه‌ی ارتباط مدیرعامل شرکت با کارکنان در چه سطحی است؟

آیا ارزش‌گذاری و احترام بین تیم کاری وجود دارد؟

وظایف تعیین‌شده برای شما چیست و چه انتظاراتی از شما دارند؟

آیا شما تحت پشتیبانی مالی، زمانی و پیشرفت حرفه‌ای هستید؟

مدیر شرکت چه کسی است و چه شخصیتی دارد؟ (اکثر کارمندان به همین دلیل کار خود را ترک می‌کنند!)

مخاطب و مشتری شما در محیط کار چه کسی است؟ آیا افکار و نیاز آن‌ها را درک می‌کنید؟

چقدر می‌توانید برای حضور بلندمدت در این شرکت حساب باز کنید؟

در شرایط حساس زندگی شما مانند (ازدواج، زایمان، فوت عزیزان و...) شرایط شغلی شما چه تغییری خواهد کرد؟

 

لیست بالا می‌تواند شروع خوبی برای تحقیقات شما باشد، البته این موارد وابسته به مکان زندگی، شرایط شخصی شما و... متفاوت است. شاید بخواهید از برخی سؤالات چشم‌پوشی کنید یا نکات دیگری را در بررسی‌های خود بگنجانید. در هر حال لازم است اطمینان حاصل کنید که انتخاب شغلی شما با منطق و همچنین علاقه همراه است.

اصول انتخاب شغل برای شما چیست؟ کدام‌یک از موارد بالا برایتان اهمیت بیشتری دارد؟


منبع : زومیت
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

رنانی: توسعه نیافتگی کشور را باید در دوران کودکی جست‌وجو کرد

حذف آزمون‌ها حتی اگر یک روز زودتر انجام شود نیز به نفع آینده کشور است

استراتژی مِید این چاینا ۲۰۲۵ چیست؟

چین با هدف غلبه بر رهبری آمریکا و آلمان در «های تِک» استراتژی موسوم به made in china 2025 را تعریف کرده است.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: فضای سبز بدون استفاده

این ویدیو،فضای سبز منطقه ی ۱۴ تهران رو نشون میده،بلوار پاسدار گمنام تقاطع خیابان برادران شهید واضحی فر من سه ساله ساکن این خونه هستم،و تو این سه سال حتی برای نیم ساعت هم ندیدم که در این مجموعه برای استفاده باز باشه همونطور که در فیلم میبینید،که همه وسایل مجموعه در اثر عدم رسیدگی دچار نقص شدن .نمیدونم اگه قرار به استفاده نبوده چرا باید ساخته بشه پولی که میتونسته تو جای درست استفاده شه،اینجا خرج شده

ویدیو: ماجرای جشن جنجالی برج سلمان که بازداشت برخی مسئولان اداره ارشاد مشهد را رقم زد

ماجرای جشن جنجالی برج سلمان که بازداشت برخی مسئولان اداره ارشاد مشهد را رقم زد دادستانی: بازداشت معاون مدیر کل و رییس اداره ارشاد مشهد به دلیل «جریحه دار کردن عفت عمومی و عدم رعایت قوانین» / نماینده مشهد: می خواهند مشهد را تبدیل به شهری توریستی کنند

خبرها

بیشتر

برگزیده‌های مخاطبان