استراتژی فروشگاههای فیزیکی برای رونق فروشگاههای مجازی

تصور کنید در یکی از خیابانهای پر رفتوآمد شهر مشغول قدم زدن هستید اما هیچ فروشگاهی مشاهده نمیکنید. این موضوع برای ساکنین شهر و همچنین گردشگران خوشایند نیست؛ اما فروشگاههای اینترنتی با سرعت زیادی در حال رشد هستند و شاید این تصور روزی به واقعیت تبدیل شود. اگرچه سهولت خرید کردن از فروشگاههای اینترنتی همیشه یک مزیت است اما کاهش فروش در فروشگاههای مجازی نیز میتواند ناشی از کمبود نوآوری در فضای آنها باشد. فروشگاههای فیزیکی چندین دهه است که ظاهر یکسانی دارند و کمبود نوآوری در این فضا هزینه زیادی برایشان داشته است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۶۲ مورد ورشکستگی اعلام شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.
همهی ما عادت کردهایم زمانی که به فروشگاهی مراجعه میکنیم، با کارمندان فروش روبهرو شده و از آنها راهنمایی بگیریم. کارمندان فروش امروزه هنوز هم در فروشگاهها حضور دارند اما سطح خدمات به طور قابل توجهی کاهش یافته است. زمانی که میزان فروش کم میشود، بودجهی حقوق و دستمزد نیز کاهش پیدا میکند و درنتیجه خدمات باکیفیتی ارائه نمیشود. راحتی خرید از فروشگاههای آنلاین و کاهش کیفیت خدمات فروشگاههای فیزیکی دست به دست هم دادهاند تا کسبوکارهای تجارت الکترونیک رونق بیشتری پیدا کنند. فروشگاههای مجازی در حال تبدیل شدن به یکی از خاطرههای زمان گذشته هستند اما تکنیکهای فروششان همچنان کاربرد دارد.
فروشگاههای فیزیکی تجربهای را برای مشتری رقم میزنند که هرگز با نشستن پشت کامپیوتر و کلیک کردن روی محصولات مورد نظر حاصل نمیشود. البته فروشگاههای اینترنتی هنوز هم سهم کوچکی از بازار یعنی حدود ۹ درصد آن را در اختیار دارند و این یعنی ۹۱ درصد باقی مانده هنوز در اختیار فروشگاههای فیزیکی است. بنابراین این سوال ایجاد میشود که تجارت الکترونیک چگونه میتواند جنبههای مثبت خرید از فروشگاههای فیزیکی را برای مشتری فراهم کند؟ در ادامهی این مقالهی زومیت به بررسی بیشتر استراتژیهایی میپردازیم که توسط فروشگاههای فیزیکی استفاده میشود اما به رشد کسبوکارهای اینترنتی نیز کمک میکند.
بازاریابی محصول در نقش کارمند فروش عمل میکند
مقالههای مرتبط:
چرا همه برندها باید در شبکههای اجتماعی فروش داشته باشند و چگونه؟
۱۰ ابزار رایگان بازاریابی اینترنتی۱۰ ابزار رایگان بازاریابی اینترنتی
کارمندان فروش در فروشگاههای فیزیکی نقطهی آغاز فرآیند خرید هستند اما امروزه مشتریها انتظار دارند خرید خود را بدون کمک این افراد انجام دهند. درواقع مشتریها ترجیح میدهند در طول فرآیند خرید با هیچ کارمندی برخورد نداشته باشند. علاوهبراین امروزه مشتریها با استفاده از تلفنهای هوشمند و اینترنت به راحتی و در کمترین زمان محصولات مورد نظر خود را مقایسه میکنند. بنابراین بازاریابی محصول باید جایگزین کارمندان فروش شود. همانطور که کارمندان فروش ورود هر مشتری را به فروشگاه فیزیکی خوش آمد میگویند، بازاریابی نیز باید به روشی انجام شود که مشتریها را به سمت فروشگاههای اینترنتی جذب کرده و به آنها خوش آمد بگوید. وبسایتهای تعاملی، طراحی صفحه اصلی به شکلی جذاب و درگیرکننده و کمپینهای هوشمند بازاریابی نامهایی هستند که امروزه در تعیین استراتژی بازاریابی زیاد به گوش میخورند.
صفحهی اصلی وبسایت در نقش ویترین فروشگاه عمل میکند
فروشگاههای مجازی تیم مخصوصی برای طراحی ویترین فروشگاه و جذب مخاطب دارند. این افراد دادههای مرتبط با فروش را تحلیل میکنند تا ببینند کدام محصولات باید در جایگاه اصلی فروشگاه قرار بگیرد. در نظر گرفتن جایگاه مناسب برای هر محصول بسیار مهم است و تأثیر مستقیمی در میزان فروش محصولات میگذارد. صفحهی اصلی وبسایت در نقش ویترین فروشگاه است و محتوای آن رابطهی مستقیمی با میزان فروش محصولات دارد. کاربر بعد از چندین بار ورود به سایت در فواصل زمانی کم باید تجربهی جدید و جالبی داشته باشد. همانطور که فروشگاهها بعد از گذشت مدتی ویترین خود را تغییر میدهند، وبسایتها نیز باید طراحی صفحهی اصلی را به طور هفتگی یا ماهانه تغییر دهند. طراحی جدید به کارمندان انگیزه میدهد تا از سایت بازدید کنند و بدانند محصولات جدیدی برای فروش روی وبسایت قرار گرفته است یا خیر.
نرمافزارهای واقعیت مجازی در نقش اتاق پرو عمل میکنند
مقالهی مرتبط:
لباسهای فروشگاه را بصورت مجازی پرو کنید
حدود ۴۰ درصد مشتریها خرید خود را به دلیل مشکلات سایز مرجوع میکنند. از آنجایی که فروشگاههای اینترنتی نمیتوانند خدماتی مانند اتاق پرو به مشتری ارائه دهند درنتیجه استفاده از نرمافزارهای واقعیت مجازی اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند. این نرمافزارها بر اساس قد، وزن، اندازه و ظاهر کاربر کار کرده و محصولات مختلف را به مشتری پیشنهاد میدهند. کاربر همچنین در اطلاعات ورودی میتواند عواملی مانند میزان تنگ بودن لباس را مشخص کند. تکنولوژی این نرمافزارها همچنین از تاریخچهی خریدهای پیشین برای ارائهی بهترین پیشنهاد به کاربر استفاده میکند. این امکانات اعتمادبهنفس و انگیزهی مشتری را بالا برده و درنتیجه میزان فروش را نیز افزایش میدهد.
در گذشته اغلب برندها برای کاربران خود کاتالوگهای پرینت شده از عکس جدیدترین محصولات را ارسال میکردند و درنتیجه مشتریها از ورود اجناس جدید با خبر میشدند. معمولا مدتی بعد از ارسال این کاتالوگها تعداد افراد مراجعه کننده به فروشگاه افزایش پیدا میکرد. اگرچه هنوز هم بسیاری از برندها از این روش استفاده میکنند اما خبرنامهها و مجلههای اینترنتی به نوعی جایگزین آنها شدهاند. امروزه برندها اطلاعات زیادی در مورد مشتریهای خود دارند و حتی میتوانند خبرنامهها خود را بر اساس سلیقهی هر مشتری شخصی سازی کنند. تحلیل اطلاعات گذشته به فروشندگان کمک میکند، محصول مناسب را در بهترین زمان و به مناسبترین مشتریها پیشنهاد دهند. خبرنامههای ایمیلی و هدف قرار دادن مشتریهای جدید حتی اگر تنها دو درصد تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهد باز هم میزان فروش را به اندازهی قابل توجهی بالا میبرد.
منبع : زومیت
اخبار مرتبط
دیدگاه 55
بیشتراخبار ویدئویی
بیشتر
ویدیو: دفاع دکتر ظریف از ایران را ببینید
کسانی که او را به جاسوسی و خیانت متهم کردند، در فرودگاه با لنگه کفش به استقبالش رفتند، در توئیتر فحش نثارش کردند خوب این ویدئو را ببینند. خیانت گاهی سست کردن زانوی وفاداران راستین این کشور است که نتیجه اش می شود رضایت و لبخند دشمن. جای خادم و خائن در این کشور بارها عوض شده ... و باز هم می شود.
خبرها
بیشتر- کودک ايراني و فقر بازي آزادانه
- توقف صدور حوالههاي ارزي
- فرار مالیاتی،خواب را از دولت ربوده
- ایران و پاکستان، علاقه قدیمی و تنش جدید
- منابع انسانی مهمترین عامل کسب برتری نسبت به رقبا است
- بازدید مدیراستانی بانک ایران زمین از کارخانه اختر لبن تبریز
- چرا ورشکستگی واحدهای تولیدی در ایران جدی گرفته نمی شود؟
- مصرف روزانه ۸۷ میلیون لیتر بنزین در کشور
- نقویحسینی: شرایط برای استیضاح مناسب نیست
- هر ساعت 21 طلاق در سال 96
- ترامپ سران ارتش ونزوئلا را تهدید کرد
- مدارس غیردولتی مسئولان؛ مدرسهداری پردرآمدتر از کارخانهداری
- مشکلی دیگر برای فوتبال ایران
- همکاری ایران و چین برای مقابله با گرد و غبار
- ویدیو: دفاع دکتر ظریف از ایران را ببینید
- ویدیو: صحنه ای دردناک از دویدن مردم برای خرید گوشت یخ زده در یکی از هایپر استارهای شیرا
- ویدیو: سخنان طوفانی کارآفرینان نمونه كشور از بی توجهی مردم به تولید داخلی در برنامه زند
- وزیر اقتصاد: دشمن سرمایه اجتماعی نظام را هدف گرفته است
- پرداخت 48 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری توسط بانک ملی ایران
- شیوه جدید تکدیگری در پایتخت
- خاورمیانه شاهد آغازی بر پایان بازیهای بزرگ است
- درحاشیه؛ کوره نشینان
- ترکیب عشق و سینما با ذائقه شرقی
- متهمِ طلبکار
- حاتمبخشي هزارميلياردي
خبرهای دیگر
- کودک ايراني و فقر بازي آزادانه
- توقف صدور حوالههاي ارزي
- فرار مالیاتی،خواب را از دولت ربوده
- ایران و پاکستان، علاقه قدیمی و تنش جدید
- حاتمبخشي هزارميلياردي
- نام و لوگو کمتر از آنچه فکر میکنید، اهمیت دارد
- فهرست قویترین ارتشها
- چرا باوجود مصاحبه با چند شرکت هیچکدام قبولم نکردهاند؟
- مانع خودکفایی در تولید بنزین
- اثر پروانهای در بازار ارز؟
- کابوس شمشادها
- ادامه جنگ با واکسیناسیون در غرب
- تکنولوژی در خدمت آسایش؛ نگاهی به قطارهای ویژه ژاپنی که خوابگاههای مخصوص و حمام دارند
- جاویدنیا: خریداران در سایت دیوار بیعانه ندهند
- اعتبار گذرنامهها به ۱۰ سال افزایش مییابد
- آخرین مهلت ثبتنام در کنکور ۹۸
- ۱۰ درمان خانگی برای از بین بردن درد پاها
- هر کشوری که در«۵جی» رهبر شود، بر جهان حکم خواهد راند
- علت اصلی زیاد شدن زلزلههای کرمان چیست؟
- پرسپولیس یک - پدیده یک و صعود پرسپولیس
- تراز دریاچه ارومیه 40 سانتی متر افزایش یافت
- آيا از مرگ سلبريتيها ناراحت ميشويم؟
- راهکار پول مجازی
- لاوروف: روند اجرای توافقات در یمن متوقف شده است
نظرات
دیدگاههای شما پس از تایید ناظر منتشر میشود.
متون غیرفارسی و پیامهای حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.