از کنسرت کوتاه و آشفته اردوان کامکار تا هنرنمایی ارکستری با 450 هنرمند

شناسه خبر: 122654 سرویس: فرهنگ و هنر شنبه ۲۳ دي ۱۳۹۶, ۱۳ : ۰۲ : ۰۰
از کنسرت کوتاه و آشفته اردوان کامکار تا هنرنمایی ارکستری با 450 هنرمند
تالارهای وحدت و رودکی تهران در سومین شب از سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر میزبان اجرای چهار گروه موسیقی بودند.
۵۵آنلاین :

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، سومین شب جشنواره موسیقی فجر با اجرای 9 گروه موسیقی در پنج سالن شهر تهران برگزار شد.

اجرایی با 450 هنرمند

در اولین اجرای تالار وحدت  ارکستر کودک و نوجوان پارس به سرپرستی ناصر نظر روی صحنه رفت. «پارس» ناصر نظر از جمله گروه های کم حاشیه موسیقی کودکان و نوجوان کشورمان است که طی سال های اخیر حضور فعالی در جشنواره های موسیقی فجر داشته است؛ این ارکستر در این کنسرت نیز تلاش کرد با رپرتواری جدید فضای متفاوت تری نسبت به آثار گذشته خود را به مخاطب ارائه دهد اگرچه اغلب مخاطبان کنسرت شب گذشته را خانواده هنرمندان تشکیل می دادند.

این کنسرت طی دو بخش موسیقی ایرانی و ارکسترال برگزار شد که در بخش اول با سازهای ایرانی و سازهای کوبه‌ای با ١٥٠ نوازنده اجرا شد و سپس در بخش دوم ارکستر با ٣٠٠ نوازنده قطعات ساخته شده توسط ناصر نظر را اجرا کرد. در مجموع ٤٥٠ نوازنده در این برنامه حضور داشتند. در این کنسرت همچنین امیر مقرب صمدی به عنوان سرپرست ارکستر کوبه ای، گلنوش صالحی به عنوان سرپرست گروه نوازی ایرانی و حامد کرمانی به عنوان سرپرست ازکستر زهی در کنار ناصر نظر سرپرست گروه و رهبر ارکستر بزرگ پارس حضور داشتند.

اجرای 15 دقیقه ای اردوان کامکار

اجرای بعدی تالار وحدت در روز سوم به گروه سنتور نوازی معاصر اختصاص داشت. در بخش اول کنسرت شاگردان اردوان کامکار یعنی سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مومنیان با شیوه‌ سنتورنوازی معاصر (شیوه‌ ابداعی اردوان کامکار) نوازندگی کردند. آنها قطعه «روان» ساخته مصطفی مومنیان، «رها» ساخته سیاوش کامکار، «رویا» از ساخته‌های مهیار طریحی و «دماوند» ساخته اردوان کامکار را اجرا کردند.

در بخش اول شاگردان اردوان کامکار با دو سنتور سل‌کوک و یک سنتور باس به اجرا پرداختند؛ یعنی با همان ترکیبی که خود اردوان اعتقاد دارد می‌تواند صدادهی مطلوبی داشته باشد و قابلیت اجرای قطعات پلی‌فونی را نیز دارد. قطعاتِ پلی‌فونیکی که در این بخش نواخته شد، همگی دارای پیچیدگی‌هایی در ریتم، هارمونى و دینامیک بودند که به همین واسطه شنیدن برخی از این قطعات برای مخاطبانی که شیوه دیگری از سنتور نوازی را در ذهن دارند، سخت می کرد. 

بخش بعدی این کنسرت به تکنوازی اردوان کامکار اختصاص داشت؛ «اردوان کامکار» در عمر هنری اش علاوه بر آثاری که برای تکنوازی سنتور خلق کرده، قطعاتی برای گروه‌نوازی سازهای ایرانی تصنیف کرده است. پاساژهای سریع و در هم تنیده و ریتم‌ها و مضراب‌های پیچیده، از مشخصه‌های سنتورنوازی اردوان کامکار است. اما اجرای اردوان در جشنواره، با کنسرت های همیشگی او فاصله داشت؛ اردوان در این کنسرت اجرای آشفته و پراکنده را به نمایش گذاشت؛ اجرایی که مجموعا به 15 دقیقه هم نمیرسید. اردوان کامکار البته پس از پایان اجرایش به حال نامساعد جسمانی اش اشاره کرد و خطاب به مخاطبان گفت که تنها برای انها روی سن آمده وگرنه شرایط جسمانی اش مناسب برگزاری اجرای زنده نبود.

کر ارکستر سمفونیک از موسیقی کلاسیک تا محلی

گروه کر ارکستر سمفونیک تهران بیست و دوم دی ماه در قالب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به میزبانی تالار رودکی تهران روی صحنه رفت. این اجرا  به رهبری رازمیک اوحانیان نوازندگی پیانو آلوین آوانسان و افشین نصرتی در دو بخش برگزار شد. گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران با در نظر گرفتن این که در جشنواره موسیقی فجر، خانواده ها و اقشار مختلف حضور دارند، برنامه کنسرت خود در جشنواره را در دو قسمت تنظیم کرده بود.

اجرای یک گر.ه سنتی گمنام

 قسمت اول شامل اجرای آهنگ های کلاسیک از آهنگسازهای معتبر و معروف دنیا از جمله قطعاتی از ویوالدی بنام گلوریا و برخی از قطعات اواز کلاسیک ایتالیایی از فالوو، آثاری از موسیقیز کلاسیک از اسلواکی و اسپانیایی و همینطور اثری از گرشوین در سبک جازو میشد.  در قسمت دوم، با یاد و خاطره روز 22 بهمن، قطعاتی مانند «کجایید ای شهیدان خدایی؟» و همچنین قطعات فولکلور از اقصی نقاط ایران با تنظیم و ترکیب جدید اجرا خواهد شد.

دیگر اجرای روز سوم جشنواره در تالار رودکی به گزوه یازبانگ به خوانندگی پوریا اخواص و آهنگسازی حامد زند اختصاص داشت. اشکان مرادی: کمانچه، محمد مهربان: نی، آزاده احمدی: عود، حامد حبیب پور: سنتور، مریم تراب پور: سه تار و علیرضا دزفولیان: تمبک نوازندگان این گروه نه چندان شناخته شده را تشکیل میدادند.


منبع : فارس
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

پارک، خانه شما نیست! سگ‌ها را ببندید

دستکم سگ های بزرگ، عامل بالقوه خطر هستند و به استناد همین قوانین موجود، پلیس می تواند از تردد آنها در معابر عمومی جلوگیری کند. به نظر می رسد، اکثریت نیز با این پیشنهاد موافق باشند چرا که سگ هایی مانند سگ های حادثه ساز لواسان، در هر نقطه دیگری می توانند فجایعی حتی بدتر بیافرینند

ریشه جدایی مردم از سیاست مداران چیست؟

آدمی، موجودی هوشمند و سودجو است که تلاش می کند با کمترین هزینه، بیشترین منفعت را به سوی خود جذب کند. وقتی تعداد انسان ها از «یک» فراتر رود، زمینه تزاحم فراهم می آید. بنا به تعریف، حکومت شکل می گیرد تا منافع جمعی اتباعش را تامین و تزاحم بین آن ها را مدیریت کند. اما در جهان واقعی، موضوع این قدرساده نیست. قدرت، به طور وسیعی نه در خدمت منافع جامعه بلکه برای جلب منفعت حکمران به کار رفته است. در واقع حاکم در برابر این سوال قرار می گیرد که وقتی قدرت را در دست دارد، چرا نباید آن را حداکثری، فراگیر، مطلق، مادام العمر و موروثی کند؟ پادشاهی که نوع غالب حکومت در تاریخ بشر است- این گونه زاده می شود. سوال بزرگ یک شاه همیشه آن است که چگونه می تواند تزاحم منافع خود با رعایایش را به صورت بهینه مدیریت کند؟ جوری که خودش بیشترین و ماندگارترین نفع را ببرد، ارکان حکومتش دلایل کافی برای حمایت از او داشته باشند و رعیت نیز آن قدر بهره ببرد که نیاشوبد.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: سایه مرگبار مالچ پاشی بر طبیعت خوزستان

در حالی که متخصصان و کارشناسان بارها کانون ریزگردها را قسمت های خشک شده تالاب های جنوب کشور، به ویژه هورالعظیم و راه مهار آن را پاشیدن ریگ دانسته اند، دست دولت و پیمانکاران "مالچ پاش" بر پوشاندن شنزارها و ماسه زارهای خوزستان با گرد مرگ اصرار دارند.

ویدیو: صید ماهی سمان و هامور به روش خیه یا خطره در ساحل عسلویه

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر