آرت اکسپو مالزی، پادشاه و هنر ايرانى

شناسه خبر: 115012 سرویس: فرهنگ و میراث فرهنگی جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶, ۵۱ : ۱۱ : ۰۰
آرت اکسپو مالزی، پادشاه و هنر ايرانى
آرت اكسپوى مالزى که یکی از بزرگترین رویدادهای هنری در جنوب شرق آسیا و بزرگترین آن در مالزی به شمار می رود، دیروز ۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه آغاز شد و فرصتى دست داد تا در مراسم افتتاحيه باشكوه آن در محل نمايشگاه هاى بين المللى كوالالامپور به همراه نخستين و تنها سفير خانم كشورمان(سركار خانم افخم) و جناب سابقى رايزن فرهنگيمان در مالزى شركت كنم و هنگام بازديدِ تونکو سید فیض الدین پوترا پسر تونکو سید سراج الدین جمال ولایه پادشاه ايالت پرليس مالزى به همراه همسرشان خانم تونکو حاجه لیله الشهرین اکاشاه خلیل از غرفه جمهورى اسلامى ايران گفتگوى كوتاهى پيرامون هنر كشورمان داشته باشم.
۵۵آنلاین :
آرت اكسپوى مالزى که یکی از بزرگترین رویدادهای هنری در جنوب شرق آسیا و بزرگترین آن در مالزی به شمار می رود، دیروز ۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه آغاز شد و فرصتى دست داد تا در مراسم افتتاحيه باشكوه آن در محل نمايشگاه هاى بين المللى كوالالامپور به همراه نخستين و تنها سفير خانم كشورمان(سركار خانم افخم) و جناب سابقى رايزن فرهنگيمان در مالزى شركت كنم و هنگام بازديدِ تونکو سید فیض الدین پوترا پسر تونکو سید سراج الدین جمال ولایه پادشاه ايالت پرليس مالزى به همراه همسرشان خانم تونکو حاجه لیله الشهرین اکاشاه خلیل از غرفه جمهورى اسلامى ايران گفتگوى كوتاهى پيرامون هنر كشورمان داشته باشم.
پادشاه ضمن تشكر از حضور كشورمان در اين رويداد بزرگ هنرى اظهار داشت: چيزهاى زيادى راجع به ايران شنيده ام و خيلى دوست دارم از كشورتان ديدارى داشته باشم...
 
 
ارت اكسپو در حالى یازدهمین دوره خود را آغاز کرد كه ایران با دو غرفه میهمان آن بود. این رویداد نه تنها بزرگترین بازار فروش هنرهای تجسمی منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می رود بلكه می توان آن را محلی برای تبادل اندیشه و فرهنگ ملل مختلف، به ویژه در جنوب شرق آسیا برشمرد.
طی سالهای گذشته حضور ایران در غرفه ای تحت عنوان غرفه سفارت جمهوری اسلامی ایران میزبان آثار هنرمندان ایرانی در سبک و سیاق مختلف بوده است.
بررسی اقتصادی آرت اکسپو مالزی نشان می دهد این رویداد بین المللی که از سال ۲۰۰۷ با فروش کمتر از دو و نیم میلیون رینگیت برابر با حدود ۵۵۰ هزار دلار آغاز به کار کرده، تاکنون بیشترین رکورد فروش آثار هنری خود را در سال ۲۰۱۴ با فروش بیش از ۲۰ میلیون رینگیت یعنی در حدود پنج میلیون دلار به خود اختصاص داده است. طی سالهای گذشته بیش از ۳۰ کشور آسیایی و اروپایی در این رویداد سالانه هنری شرکت داشتند.
 
 
هنرمندان ایرانی در اولین حضور خود در این رویداد هنرى در سال ۲۰۱۳ با فروش حدود ۳۰ هزار رینگیت برابر با بیش از ۷ هزار دلار روبرو شدند که البته این رقم شامل فروش تنها بخشی از آثار ارائه شده بود. در سال ۲۰۱۴ تقریبا تمامی آثار ارائه شده در غرفه ایران با قیمتی حدود سه برابر سال پیش از آن به فروش رفت. اما نکته قابل توجه در بررسی فروش آثار تجسمی در اکسپو مالزی عدم استقبال از خرید اثر در سال ۲۰۱۵ است. در مقایسه آثار هنری ارائه شده طی سه سال حضور ایران در اکسپو مالزی با استقبال خریداران از آثار کاشیکاری که در سال ۲۰۱۳ به شیوه هنر اسلامی ارائه شده بود روبرو می شویم. همچنین استقبال از آثار نقاشی مدرن و تلفیق آن با خوشنویسی از یک هنرمند ایرانی در سال ۲۰۱۴ در اکسپو مالزی نیز دور از ذهن نبود. اما تجربه حضور آثار نگارگری در سال ۲۰۱۵ و عدم استقبال خریداران از آن ممکن است نشان دهنده عدم شناخت هنر ایران در این زمینه باشد.
در سال ۲۰۱۶ نیز غرفه ایران نمایشی از آثار هنرمند جوانی از ایران بود که با اقبال زیادی در فروش آثار خود مواجه نشد. 
 
 
به نظر می رسد آرت اکسپو ۲۰۱۷ مالزی سال حضور پر رنگ هنر ایران باشد. طی سالهای حضور ایران در آرت اکسپو مالزی تنها یک بار غرفه دیگری از طرف یک گالری در شیراز در سال ۲۰۱۴ در کنار غرفه رايزنى فرهنگى سفارت جمهورى اسلامى ایران به نمایش آثاری از هنرهای تجسمی ایران پرداخته بود، امسال نیز غرفه دیگری با نام موسسه فرهنگی هنری ماندگار، آثاری از هنرمندان مشهور معاصر ایران را در کنار غرفه سفارت جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته است.
آثاری از مرتضی گوردزی(دیباج) كه با همكارى حوزه هنرى در غرفه رايزنى و آثاری از هنرمندان به نام و معاصر ایران از جمله فرح اصولی، وحید چمنی، قدرت الله عاقلی، شهلا معززی و چند تن دیگر در غرفه موسسه فرهنگی هنری ماندگار، معرف هنر معاصر ایران در مالزی به شمار می روند.
 
علاوه بر جنبه اقتصادی آرت اکسپو می توان به رویکرد هنرمندانی از ۲۵ کشور شرکت کننده در این رویداد اشاره نمود.
علاوه بر حضور رویکردی زیست محیطی که در اغلب آثار به نمایش درآمده در این رویداد قابل مشاهده است، هنرمندان کشورهای مختلف در تلاش هستند تا از هنر که بیانی جهانی دارد و حد و مرز نمی شناسد، به خوبی استفاده کنند. گویی آنها در پس نشان هایی که برآمده از هویت ملی آنان است، همگی یک صدا بانگ برآوده اند که انسان مدرنِ جهانِ معاصر نیازهای درونی دیگری دارد که کلیدواژه آن بازگشت به خویشتن است...

منبع : خامه یار
اشتراک گذاری

نظرات

دیدگاه‌های شما پس از تایید ناظر منتشر می‌شود.
متون غیرفارسی و پیام‌های حاوی توهین، تهمت یا افترا تایید نخواهد شد.

انصراف

دیدگاه 55

بیشتر

چرا در روزهای ناخوب باید کتاب خواند؟

بگذارید امیدوارانه فکر کنیم که یک کتاب ممکن است بیش از یک میخ سرنوشت سرزمینی را تغییر دهد.

جان مرشایمر: ایرانی‌ها تسلیم نمی‌شوند

یکی از مهم‌ترین تاثیرات سیاسی برجام که در دستور کار و اهداف فنی و حقوقی مذاکرات بیان نمی‌شد اما همواره مورد اشاره و تاکید کشورهای اروپایی‌ و آمریکا قرار داشت انتظار این‌ کشورها از برجام برای اثرگذاری بر نقش و نفوذ و "مسئولیت‌پذیر" شدن ایران در منطقه بود. هدفی نانوشته که هر یک از طرف‌ها از فضای سیاسی بعد از برجام متناسب با سیاست‌های‌شان از آن بهره‌ بردند اما در این میان کمتر کسی تصور می‌کرد این توافق نه به دلایل فنی و هسته‌ای بلکه به خاطر اهداف سیاسی و آن‌چه تمایلات، آمال و آرزوهای آمریکا و متحدان عربی و منطقه‌ای‌اش بوده است، به کما برود.

اخبار ویدئویی

بیشتر

ویدیو: اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود

٥٥ آنلاین تلاش میكند در مورد افراد قضاوت نكند و مهم برای ما روش های اداره كشور هست . اما این حرف وزیر ارتباطات در مورد امضاهای طلایی و راهكار دولت الكترونیك كاملا درست است .اگر در دهه هفتاد اجازه میدادند دولت الكترونیك انجام شود. مفسدین از قدرت فاصله میگرفتند

ویدیو: علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد

علیخانی حتی مهمانان برنامه را با نظر میرعلی دعوت می کرد. علیخانی: سفارش می کنم قرارداد سال بعدت بهتر باشد؛

خبرها

بیشتر

خبرهای دیگر